لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

افزایش فشار حامیان حکومت بر مجمع روحانیون مبارز


محمد خاتمی در کنار شماری از اعضای مجمع روحانیون مبارز
محمد خاتمی در کنار شماری از اعضای مجمع روحانیون مبارز
در ایران شماری از مسئولان حکومتی طی روزهای گذشته خواستار اعمال فشار بیشتر بر مجمع روحانیون مبارز شده‌اند. مجمع روحانیون مبارز که محمد خاتمی از سران آن است، از احزاب عمده اصلاح‌طلبان ایران به شمار می‌رود.

آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در تهران، می‌گوید که باید مجوز فعالیت مجمع روحانیون مبارز را لغو کرد:

«مجمع روحانیون مبارز، عقبه فتنه است. طراحی حرکت ۲۵ بهمن را باید در آنجا‌ها دید. مجمع مدرسین قم که فقط و فقط حضور اینترنتی دارند، فقط حضورشان این حضور است که بیانیه بدهند، محکوم کنند، این‌ها معرکه بیار معرکه آتش فتنه هستند. این‌ها عقبه فتنه‌اند و به فضل خدا هیچ جایی در بین روحانیت معزز نداشته و ندارند.
به صراحت می‌گویم این مجامع به اصطلاح روحانی بیش از ۲۰ ماه است آب به آسیاب فتنه‌گران می‌ریزند. بعضی از این‌ها مجوز قانونی ندارند. به وزارت کشور می‌گویم مجوز مشارکت را لغو کردید، بارک الله! مجوز مجاهدین انقلاب را لغو کردید، بارک الله! مجوز غیرقانونی این فتنه‌گران را هم لغو کنید!»



مجمع روحانیون مبارز در سال ۱۳۶۷ و در پی جدایی جمعی از روحانیون چپ‌گرای مذهبی از جامعه روحانیت تهران ایجاد شد. این انشعاب در آن زمان مورد تأیید آیت‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی قرار گرفت.

هم آیت‌الله خمینی و هم بعد‌ها آیت‌الله خامنه‌ای به مجمع روحانیون همانند جامعه روحانیت کمک مالی می‌کردند. اگرچه معلوم بود که آیت‌الله خامنه‌ای جامعه روحانیت را بر مجمع روحانیون ترجیح می‌دهد.

مجمع روحانیون مبارز در سال ۱۳۶۷ ایجاد شد.
اما بعد از ناآرامی‌های سال گذشته ایران، مجمع روحانیون به انتقاد از سرکوب تظاهرکنندگان توسط حکومت و انتقاد تلویحی از شیوه حکومت آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت.

در مقابل برخی مسئولان حکومتی اعلام کردند مجمع روحانیون مبارز در ایجاد اعتراضات ضد حکومتی که آن را «فتنه» می‌نامیدند، نقش مهمی داشته است.

سردار مشفق از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه درباره نقش رهبری مجمع روحانیون مبارز در ناآرامی‌های پس از انتخابات اینچنین می‌گوید:

«مرکز تصمیم گیری جریان اصلاحات برای ورود به انتخابات دهم... منتقل شد به مجمع روحانیون. رفت تو مجمع روحانیون و آنجا دیگر مرکزی شد برای طراحی، برای راهبردسازی، برای تولید فکر، برای اینکه استراتژی‌های بالا آنجا تعیین شود و بقیه احزاب و جریان‌های سیاسی زیر لوای جناب آقای موسوی خوئینی‌ها اداره کار را دستشان بگیرند تا بتوانند در انتخابات موفق شوند. خیلی از دوستان ما خوشحال شدند گفتند خوب الحمدالله مرکز فکر اصلاح‌طلبان از دست سازمان مجاهدین و مشارکت خارج شد. این‌ها آدم‌های رادیکال و تندی بودند، چون این‌ها بیشتر در آن اتاق فکر اثرگذار بودند. رفت تو مجمع روحانیون، بالاخره این‌ها کسانی هستند که با امام بودند، این‌ها در دفاع از آرمان‌های امام حتماً محکم‌تر می‌ایستند. [فکر می‌کردند] ما دیگر شاهد آن اقدامات رادیکالی برعلیه انقلاب و آرمان‌های امام نخواهیم بود.‌‌ همان موقع ما اولین هشدار را خدمت بعضی از دوستان دادیم. خدمت بعضی از مسئولان هم اعلام کردیم. که از این به بعد کشور درگیر موضوعات امنیتی خواهد شد.»

پس از اعلام چنین اتهاماتی علیه مجمع روحانیون مبارز از سوی مسئولان نظامی و امنیتی، روحانیون طرفدار حکومت نیز به تکرار این اتهامات در منبر‌ها پرداختند.

از جمله حجت الاسلام نبویان، از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی مجمع روحانیون مبارز متهم به توطئه علیه آیت‌الله خامنه‌ای کرده است:

«تهیه کیفرخواست علیه رهبری، شکستن ابهت رهبری... موسوی خوئینی‌ها می‌گوید باید بعد از سخنرانی آقا در ۲۹ خرداد خطبه‌ها... شنبه باید بریزیم بیرون تا فصل الخطاب بودن رهبری از بین برود. اگر لازم است باید خون بدهیم. مجمع روحانیون اطلاعیه داده که بیایید بیرون.»

در مجموع با وجود تداوم فشار‌ها بر مجمع روحانیون مبارز، در ۲۰ ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری حالا به نظر می‌رسد این فشار‌ها به طور مشخص تعطیل کردن این حزب روحانیون اصلاح‌طلب را هدف قرار داده است.
XS
SM
MD
LG