لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

امیرارجمند: رفع حصر موسوی و کروبی، خواسته جدی جنبش سبز است


اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی، با ستایش از حضور مردم در تجمع های روز یکم اسفند، رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را از جدی‌ترین خواسته‌های کنونی جنبش سبز برشمرده است.

آقای امیرارجمند در گفت‌وگویی با سایت کلمه با اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، این موضوع را «ناشی از عصبانیت حکومت از حضور چشمگیر مردم در روز ۲۵ بهمن» ارزیابی کرده و تأکید کرده است که جنبش سبز بر رفع حصر این دو «پافشاری» خواهد کرد.

وی هشدار داده است که «اقتدارگرایان بدانند مبارزه تعطیل‌بردار نیست، و حصر و ایجاد محدودیت برای همراهان سرافراز جنبش نه تنها مردم را دلسرد نمی‌کند، بلکه انگیزه‌ای جدید و قوی‌تر در آنها برای پافشاری بر تحقق مطالبات مشروع خود ایجاد می‌کند.»

فشار نهادهای امنیتی بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی از ماه‌ها پیش شدت گرفته بود اما از هفته گذشته و به دنبال درخواست این دو رهبر مخالفان دولت برای برگزاری راهپیمایی در ۲۵ بهمن ماه، هر دو در شرایط حبس خانگی قرار گرفتند.

مهدی کروبی از حوالی ۲۵ بهمن ماه، حتی امکان ملاقات با فرزندانش را نیافته و کلیه ارتباطات وی نیز قطع شده است.

در مورد میرحسین موسوی نیز نیروهای امنیتی با مرخص کردن تمامی محافظان وی، ورودی محل اقامتش را با حصار آهنی مسدود کرده و عملاً به فرزندانش نیز اجازه تماس با وی را نمی‌دهند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر تجمع هایی از سوی حامیان دولت در مقابل منزل مهدی کروبی برگزار شده که در تازه‌ترین این تجمع ها، یکشنبه شب چندین نارنجک صوتی به سوی منزل آقای کروبی پرتاب شده و شیشه‌های ساختمان محل اقامتش نیز شکسته شده است.

آن طور که سحام‌نیوز، وب سایت نزدیک به مهدی کروبی گزارش کرده است، حمله یکشنبه شب به منزل آقای کروبی در حالی توسط «نیروهای خودسر» انجام گرفته که نیروهای امنیتی «با تخلیه کامل کوچه و مسدود کردن آن» شرایط را برای حمله این نیروها فراهم آورده بودند.

بر اساس این گزارش، آقای کروبی در جریان این حمله از محافظان خود خواسته است که به دلیل عدم توانایی در مقابله با حمله‌کنندگان، ساختمان را ترک کنند و همچنین با تأکید بر ایستادگی بر مواضع خود، از «رفتار وحشیانه» حمله‌کنندگان به شدت انتقاد کرده است.

«فضای رعب مانع از مخالفت با استبداد نشد»

مشاور میرحسین موسوی، در بخش دیگری از گفت‌گوی خود با کلمه، از «حضور امیدبخش اقشار مختلف مردم» در تجمعات بزرگداشت روز یکم اسفند تشکر کرده است و با اشاره به حضور گسترده نیروهای امنیتی در روز اول اسفند، تصریح کرده است که «فضای رعب و وحشتی که با حضور نیروهای لباس‌شخصی و یگان ویژه ایجاد کرده بودند، مانع تحقق سنت حسنه قدردانی از شهدا و نشان دادن مخالفت با استبداد، توسط مردم نشد.»

وی همچنین در توصیف تجمعات روز یکم اسفند گفته است که «هوشیاری فعالان جنبش سبز مانع از ایجاد فضای لازم برای خودنمایی نفوذی‌های خشونت‌طلب شدند تا به راحتی نتوانند اقدام به سرکوب وحشیانه حضور مسالمت‌آمیز مردم نمایند.»

تجمعات روز یکم اسفند در تهران و دیگر شهرهای ایران، در پاسخ به دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و با هدف بزرگداشت محمد مختاری و صانع ژاله، دو جانباخته تجمع های ۲۵ بهمن در تهران برگزار شد.

خبرهای نیمه رسمی وب سایت‌های نزدیک به مخالفان حاکی از بازداشت نزدیک به ۵۰۰ تن در تجمع های روز یکم اسفند ماه در تهران و نیز دست کم ۱۵۰ نفر در رشت است.

با این حال مقام‌های دولتی هنوز در قبال تجمعات روز یکم اسفند ابراز نظر مستقیم نکرده‌اند و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی‌های یک هفته اخیر خود به هیچ یک از حوادث ۲۵ بهمن و یکم اسفند اشاره نکرده است.
XS
SM
MD
LG