لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

ویراست دوم منشور جنبش سبز منتشر شد؛ حمایت از زنان، حقوق اقلیت‌ها و کارگران


نسخه دوم منشور جنبش سبز که ویرایش جدیدی از بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، است، روز سه‌شنبه از سوی «وب‌سایت کلمه» منتشر شد.

در این نسخه جدید که به امضای مهدی کروبی نیز رسیده‌است، بر «حمایت همه‌جانبه و همراهی با جنبش زنان»، «زمینه‌سازی برای مشارکت فعال اقلیت‌های دینی و مذهبی و قومی در فرایندهای تصمیم‌گیری سیاسی کشور» و «تأمین حقوق مادی کارگران، کشاورزان و کارکنان خدماتی» تأکید شده‌است.

به نوشته «کلمه»، بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی که در ۲۵ خرداد ۸۹ منتشر شده‌بود، پس از آنکه «بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف پیرامون منشور، نقدها و بررسی‌های خود را ارائه کردند، به امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته‌بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.»

در نسخه تازه این بیانیه که هم‌اینک از سوی «کلمه» منتشر شده در بخش «راهکارها» بر نکته‌های جدیدی نسبت به بیانیه پیشین تأکید شده که این نکات جدید، چهار موضوع زنان، اقلیت‌ها، کارگران و اقشار محروم را دربر می‌گیرد.

در بند دهم بخش راهکارها در ویراست جدید آمده‌است: «حضور مؤثر زنان در جنبش سبز را باید فرصتی برای برداشتن گام‌هایی بلندتر در جهت رفع تبعیض‌های جنسیتی و تحقق مطالبات برحق آنان شمرد. جنبش سبز حمایت همه‌جانبه و همراهی با جنبش زنان را در زمره اولویت‌های بنیادین خویش می‌داند و معتقد به این ضرورت تاریخ اجتماع ایران است که زنان علاوه بر ایفای نقش مهم خود در خانواده، بعنوان هویتی مستقل، جایگاه بایسته خویش را در جامعه بازیابند.»

در بند یازدهم ویرایش جدید نیز می‌خوانیم: «تلاش برای تحقق حقوق قانونی و احترام اخلاقی اقلیت‌های دینی و مذهبی و قومی از طریق زمینه‌سازی برای مشارکت فعال و نهادمند آنان در فرایندهای تصمیم‌گیری سیاسی در کشور، با تکیه بر هویت مشترک ایرانی و به رسمیت شناختن تنوع و تعدد فرهنگی، یکی از فعالیت‌های عمده جنبش سبز است.»

دو بند افزوده شده دیگر به نسخه جدید مربوط به کارگران و اقشار محروم و نیازمند است.

در بند مربوط به کارگران آمده‌است: «جنبش سبز به منظور قدرت‌بخشی به اقتصاد کشور از راه تأمین حقوق مادی کارگران، کشاورزان و کارکنان خدماتی از روش‌های مبتنی بر عدالت اجتماعی در چارچوب قانون، افزایش بهره‌وری انسانی، کاهش هزینه‌های تولید کالا و خدمات، و ترمیم حداقل دستمزد با نظارت واقعی نمایندگان نیروی کار در عرصه‌های مختلف، بهره می‌گیرد.»

بند دیگری از نسخه جدید بیانیه ۱۸ می‌نویسد: «توجه به اقشار محروم از طریق تقویت اقتصاد ملی از اصول تعطیل‌ناپذیر جنبش سبز است. از همین رو، دستگیری از نیازمندان از طریق ایجاد شبکه‌های همیاری و تکفل و توانمندسازی آنان و نیز حمایت از فعالان عرصه اقتصاد ملی در مقابل واردات بی رویه کالاهای خارجی، از برنامه‌های عملی جنبش سبز خواهد بود.»

«کژروی‌ها و انحرافات حکومتی»

در بخش‌های آغازین بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی قید شده‌بود که شکل‌گیری اعتراضات جنبش سبز، واکنشی است به آنچه در این بیانیه «کژروی‌ها و انحرافات» در مسیر جمهوری اسلامی نامیده شده‌است.

نسخه ۲۵ خرداد این بیانیه از دست کم هشت مورد «کژروی‌ها» یاد کرده‌بود که ویرایش جدید این بیانیه موارد دیگری را نیز به این «انحرافات» افزوده‌است.

نسخه تازه این بیانیه، این بار بر «اصول مسلم حقوق بشر» تأکید می‌کند و از «کاهش شدید کارآمدی نظام، ترویج دروغ‌سالاری و کاهش چشمگیر اعتماد ملت به مسئولان» خرده می‌گیرد.

نسخه جدید در این بخش، از دیگر دلایل تولد جنبش سبز را «فساد گسترده اقتصادی و دست‌اندازی بی‌مهابا و قانون‌ستیزانه به بیت‌المال و ثروت‌های ملی و نابودی دستگاه‌های برنامه‌ریزی و نظارتی» در جمهوری اسلامی می‌نامد.

«سوءاستفاده از اعتقادات استقلال‌طلبانه و ضد سلطه جهانی در میان اقشار گوناگون»؛ و «تحریف دیانت با به‌کارگیری تهمت و دروغ و خرافه در راه رسیدن به قدرت و حفظ آن» از نکات دیگر قید شده در فهرست «کژروی‌هایی» است که رهبران جنبش سبز شکل‌گیری جنبش خود را در اعتراض به این موارد تبیین می‌کنند.

«افزایش سرکوب، انسداد و اختناق در فضای مدنی و غصب رسانه ملی و سایر امکانات ارتباطاتی و فضای مجازی» از دیگر موردهای یاد شده در ویراست تازه از «منشور جنبش سبز» است.

اعتراض‌های میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پیشین جمهوری اسلامی و مهدی کروبی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، به نحوه برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و نتایج اعلام شده آن، باعث شد تا این دو سیاستمدار، به عنوان رهبران مخالفان دولت تحت فشارهای شدید حکومتی قرار گیرند.

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی از آنها به عنوان «سران فتنه»، «سران ضد انقلاب» و «منافقان مزدور آمریکا» یاد می‌کنند و در آخرین تحول، خلع لباس مهدی کروبی هم اکنون در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت قرار گرفته‌است.
XS
SM
MD
LG