لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

حمله حامیان معمر قذافی به دو شهر تحت تصرف مخالفان


شورشیان در رأس لانوف
شورشیان در رأس لانوف
حامیان معمر قذافی روز یکشنبه به دو شهر بن‌جواد و رأس لانوف که پیشتر مخالفان حکومت لیبی خبر از تصرف آنها داده بودند حمله کردند و گزارش‌ها حاکی از آن است که مخالفان در حال عقب‌نشینی از بن‌جواد هستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها فرانسه به نقل از پزشکان منطقه، در جریان حمله حامیان حکومت به شهر ساحلی بن جواد که ما بین رأس لانوف و سیرت قرار دارد دستکم ۱۵ نفر، از جمله یکی از عکاسان خبرگزاری فرانسه زخمی شده‌اند و آمبولانس‌ها مجروحان را به رأس‌ لانوف منتقل کرده‌اند.

آن‌گونه که عکاس خبرگزاری فرانسه گفته است، وی به همراه گروهی از مخالفان حکومت در ماشین در حال حرکت بودند از سوی نیروهای حکومتی مورد تیراندازی قرار گرفتند.

یکی از مخالفان که پس از زخمی شدن به شهر شرقی رأس لانوف منتقل شده، به این خبرگزاری گفته است که حامیان معمر قذافی با مسلسل و آر پی جی به آنها حمله کرده‌اند.

روز یکشنبه همچنین بندر نفتی رأس لانوف نیز برای دومین بار مورد بمباران هوایی قرار گرفت که گفته شاهدان عینی، مجروحی بر جای نگذاشته است.
این بندر نفتی روز شنبه به تصرف مخالفان در آمده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این بمباران، اردوگاه مخالفان حکومت را که در پایگاه نظامی پیشین دولت برپا شده بود، هدف قرار داده بود.

معترضان حکومتی همچنین اعلام کرده‌اند که در جریان درگیری‌های یکشنبه در رأس لانوف، یک هلی‌کوپتر حکومتی را سرنگون کرده‌اند.

به گفته این افراد کنترل رأس لانوف همچنان در دست شورشیان است و این در حالی است که تلویزیون دولتی لیبی نیز اعلام کرده است که این شهر به تصرف حامیان حکومت در آمده است.

معترضان همچنین اعلام کرده‌‌اند که هدف بعدی آن‌ها شهر بندری سرت، زادگاه معمر قذافی است. این شهر مهم نفتی که یکی از پایگاه‌های هوایی بزرگ لیبی در آن قرار دارد، اینک محل تجمع نیروهای وفادار به آقای قذافی است.

علاوه بر مناطق شرقی و مرکزی، در غرب لیبی نیز دو شهر زاویه، در غرب طرابلس و همچنین مصراته شب گذشته شاهد درگیری‌های گسترده بوده است.

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده است که نظامیان در این دو شهر شورشیان را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند.

در عین حال یکی از ساکنان مصراته به خبرگزاری رویترز گفته است که کنترل این شهر همچنان «به طور کامل در اختیار انقلابیون است» و به گفته وی روز یکشنبه فضای شهر به دور از تنش بوده است.

با این حال یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفته است که تانک‌های نظامی مرکز مصراته، سومین شهر بزرگ لیبی را محاصره کرده‌اند.

شهرهای عمده لیبی در نوار شمالی آن کشور و در حاشیه دریای مدیترانه واقع شده‌اند.

در حال حاضر شورشیان بخش‌های عمده شرقی از جمله، بنغازی،‌ دومین شهر بزرگ لیبی را در تصرف خود دارند و حکومت لیبی نیز کنتر بیشتر بخش‌های غربی با محوریت طرابلس را همچنان در دست دارند.

«دستگیری هشت سرباز و یک دیپلمات برتانیایی در بنغازی»


روز یکشنبه همچنین روزنامه ساندی‌تایمز بریتانیا، گزارش کرد که شورشیان در شرق لیبی هشت تن از نیروهای ویژه بریتانیا به همراه یک دیپلمات را که قصد برقراری ارتباط با مخالفان معمر قذافی را داشتند، بازداشت کرده‌اند.

به دنبال انتشار این خبر، لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا حضور «یک تیم کوچک دیپلماتیک» در بنغازی را تأیید، اما از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

آقای فاکس به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که بریتانیا با این گروه در تماس است و افزود: «به دلایلی که مطمئنم برای شما قابل درک است، مناسب نیست که بیش از این در این مورد اظهار نظر کنم.»

وی افزود که بریتانیا قصد دارد تا با یاری رساندن به مخالفان، شاهد سقوط حکومت قذافی و گذر لیبی به ثبات باشد.

به نوشته ساندی تایمز این دیپلمات بریتانیایی قصد داشته تا به منظور برقراری ارتباط دیپلماتیک با شورشیان با یکی از دیپلمات‌های ارشد در لیبی دیدار کند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا سه شنبه هفته گذشته گفته بود که بریتانیا در تلاش برای ایجاد ارتباط با نیروهای اپوزیسیون در بنغازی است تا آنها و خواسته‌هایشان را بیشتر بشناسد.
XS
SM
MD
LG