لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

اتحادیه اروپا خواستار برگزاری نشست با اتحادیه عرب در مورد لیبی شد


نشست رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل
نشست رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل
اتحادیه اروپا روز جمعه خواستار برگزاری نشست اضطراری با اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا برای بررسی بحران جاری لیبی شد.

اتحادیه اروپا و همچنین ناتو، هر دو، نقش اتحادیه عرب را در بحران لیبی مهم ارزیابی کرده‌اند؛ به ویژه برخی از اعضای اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که پشتیبانی اتحادیه عرب برای اتخاذ هرگونه راه‌حل نظامی در برابر حکومت قذافی دارای اهمیت است.

روز جمعه، هرمان فان رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا، پس از نشست اضطراری سران این اتحادیه به خبرنگاران در بروکسل گفت: «ما خواستار برگزاری فوری نشست اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا هستیم.»

به گفته رئیس شورای اتحادیه اروپا، در نشست اضطراری روز جمعه اتحادیه اروپا در بروکسل این اتحادیه بر سر «بررسی همه گزینه‌های لازم برای دفاع از غیرنظامیان» لیبی به توافق رسید؛ با این حال رئیس شورای اتحادیه اروپا تاکید کرد که «حمایت منطقه» پیش‌شرط لازم برای اتخاذ هرگونه اقدامی است.

در همین حال کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است برای رایزنی درباره بحران لیبی با دبیرکل اتحادیه عرب در روز دوشنبه دیدار کند.


دو دستگی در اتحادیه اروپا در مورد لیبی

با این حال ۲۷ کشور اتحادیه اروپا درباره اتخاذ موضع مشترک درباره بحران لیبی دچار دو دستگی هستند.

در حالی که فرانسه، به طور یکجانبه و خارج از چارچوب اتحادیه اروپا، شورای شورشیان مخالف معمر قدافی را به عنوان نماینده رسمی لیبی به رسمیت شناخته است، شماری از کشورهای این اتحادیه از این اقدام پاریس استقبال نکرده‌اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در در واکنش به این اقدام فرانسه اظهار داشت که اتحادیه اروپا باید صدای واحدی درباره لیبی داشه باشد.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، نیز به رسمیت شناختن شورای شورشیان لیبی از سوی فرانسه را «اقدامی احمقانه» توصیف کرد.

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا نیز گفته است که چنین اقدامی باید در سطح اروپا انجام شود و نه تصمیم‌گیری‌های ملی.

ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی نیز یکی دیگر از محورهای مهمی است که رهبران اتحادیه اروپا نتوانستند در مورد آن به توافق برسند.

درحالی که فرانسه و بریتانیا، خواستار طرفدار منطقه پرواز- ممنوع هستند، توماس دو مزیر، وزیر دفاع آلمان هر گونه اقدامی را منوط به موضع مشخص اتحادیه عرب دانست و ایو لترم، نخست وزیر بلژیک نیز اقدام نظامی را مستلزم مصوبه شورای امنیت و حمایت قاطع کشورهای منطقه عنوان کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز، روز جمعه گفت که وی در حال حاضر به شدت با هرگونه مداخله نظامی در لیبی به دیده تردید می‌نگرد.

صدر اعظم آلمان با این حال تاکید کرد که تصمیم‌‌ها باید متناسب با تحولات لیبی گرفته شود که ممکن است در آینده تغییر کند.

درهمین حال، اتحادیه اروپا در مورد منزوی ساختن حکومت قذافی و فشار حداکثری به رژیم وی صدای واحدی در بروکسل داشت.

ایالات متحده نیز با ایده پرواز- ممنوع بر فراز لیبی بسیار با احتیاط برخورد کرده است؛ در حالی که بحث‌های زیادی در رسانه‌های آمریکایی درباره این موضع درجریان است و شماری از سناتورهای برجسته دموکرات و جمهوری‌خواه نیز از این ایده حمایت کرده‌اند، رابرت گیتس، وزیر آمریکا، تصریح کرده است که چنین اقدامی مستلزم جنگ با حکومت قذافی است.

در رسانه‌های آمریکا مخالفان منطقه پرواز ممنوع هشدار داده‌اند، در حالی که آمریکا در عراق و افغانستان مشغول جنگ است، ممکن است به جنگی دامنه‌دار در لیبی گرفتار شود.

برخی از تحلیلگران همچنین درباره مسلح کردن مخالفان قذافی هشدار داده‌اند که ممکن است همانند افغانستان این سلاح‌ها علیه غرب و آمریکا به کار گرفته شود.
XS
SM
MD
LG