لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

در اعتراض به «دخالت بی‌شرمانه»، بحرین سفیرش را از ایران فراخواند


محمود احمدی‌نژاد در کنار وزیر امور خارجه بحرین در سال ۲۰۰۹
محمود احمدی‌نژاد در کنار وزیر امور خارجه بحرین در سال ۲۰۰۹
به دنبال اعتراض جمهوری اسلامی به اعزام نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات به بحرین و احضار کاردار بحرین در تهران به وزارت امور خارجه ایران، بحرین نیز سفیر خود را به خاطر آن چه «دخالت بی‌شرمانه» ایران در امور داخلی خود توصیف کرده فراخواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، روز سه‌شنبه و پس از اعزام نیروهای نظامی عربستان سعودی به بحرین، وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به این اقدام، سفرای عربستان و سوئیس و همین طور کاردار بحرین در تهران را فراخوانده و اعلام کرد که ایران هرگونه اقدام نیروهای خارجی در مواجهه با مطالبات مسالمت‌آمیز مردم بحرین را غیر قابل قبول می‌داند.

این اقدام موجب ناخشنودی بحرین شده و این کشور در اعتراض به آن چه «دخالت بی‌شرمانه» ایران در امور داخلی خود خوانده سفیر خود را فراخواند.

روز گذشته عربستان سعودی از اعزام حدود هزار سرباز به بحرین برای «محافظت از ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی» این کشور خبر داده بود.

در همان روز وزیر امور خارجه امارات نیز اعلام کرده بود که این کشور ۵۰۰ نیروی پلیس برای مقابله با اعتراض اکثریت شیعه بحرین به این کشور فرستاده است.

جمهوری اسلامی در انتقاد به اعزام این نیروها اعلام کرد که این اقدامات به دستور ایالات متحده صورت گرفته و به دنبال آن چند مقام ایرانی به این اقدام عربستان و امارات واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی روز سه‌شنبه ورود نیروهای نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس به بحرین را مرتبط با دیدار روز یکشنبه وزیر دفاع آمریکا با مقامات بحرین دانسته و هشدار داد: «کشورهای منطقه تصور نکنند مداخله نظامی آنها به دستور آمریکا بی‌هزینه خواهد بود.»

یک روز پیش از اعزام نیروهای سعودی و اماراتی به بحرین رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در دیدار با امیر و ولیعهد بحرین در منامه گفته بود اگر رهبران بحرین می‌خواهند مانع از مداخله ایران در امور داخلی کشورشان شوند، باید به سرعت به اجرای اصلاحات جدی و دموکراتیک روی آورند.

علی لاریجانی در خصوص این اظهارات گفت: «خیلی روشن است که این اقدام تجاوزکارانه به حمایت آمریکا و در سفر وزیر دفاع شکل گرفته و ملت‌های منطقه حق دارند که اعلام کنند از این ساعت مسئولیت هر گونه خشونت و کشتار به عهده آمریکا خواهد بود.»

وی همچنین افزود: «آمریکا محاسبه بیشتری کند که سنگینی ماجراجویی آنان در منطقه به حدی شده که ممکن است نفرت ملت‌ها به آتش عمل آنان تبدیل گردد.»

روز سه‌شنبه محمود احمدی‌نژاد نیز در گفت‌و‌گو با تلویزیون اسپانیا ابراز امیدواری کرد که دولت‌های اروپایی و آمریکا در امور خاورمیانه دخالت نکنند و بگذارند تا مردم منطقه خودشان برای آینده خود تصمیم بگیرند.

اعزام نیروهای نظامی خارجی به بحرین در حالی صورت گرفته است که به گفته فعالان حقوق بشر در جریان درگیری معترضان و نیروهای حکومتی در دو روز گذشته، بیش از هزار معترض زخمی شده‌اند.

معترضان بحرینی پیشتر شاهراه اصلی منتهی به اصلی‌ترین منطقه تجاری منامه را مسدود کرده بودند و گزارش‌ها حاکی از آن است که این منطقه روز سه‌شنبه نیز همچنان تعطیل بوده است.

ایالات متحده که پیشتر بارها بر ایجاد فضای گفت‌و‌گو میان معترضان و حکومت بحرین و اعمال اصلاحات گسترده از سوی حکومت بحرین تاکید کرده بود، اعلام کرده است که اعزام سربازان سعودی به بحرین به معنای «دخالت نظامی» نیست.

با این‌حال حزب وفاق، از احزاب شیعه مخالف دولت در بحرین، پیشتر در واکنش به اعزام سربازان عربستانی به این کشور از این اقدام با عنوان «اعلان جنگ علیه مردم» بحرین یاد کرده بود.

روز دوشنبه همچنین جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به اعزام سربازان عربستان به بحرین از حکومت بحرین و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواسته بود تا «یک بار دیگر» در برابر معترضان بحرینی خویشتن‌داری کنند.

بحرین از لحاظ مالی و بانکی از مراکز کلیدی خلیج فارس به شمار می‌رود و در عین حال محل استفرار ناوگان پنجم آمریکااست، ناوگانی که مسئولیت عملیات نظامی در منطقه خلیج فارس و شرق آفریقا را برعهده دارد.
XS
SM
MD
LG