لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

نامه سران سابق جهان به خامنه‌ای درباره موسوی و کروبی


گروهی از اعضای باشگاه معتبر مادرید متشکل از سران و رهبران سابق جهان در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد با اعتراض به «ربوده شدن» رهبران مخالفان در ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق قانونی آنها و خانواده‌های آنها شده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دنبال راه‌پیمایی معترضان ایرانی در روز ۲۵ بهمن‌ماه با محدودیت‌های شدید از سوی حکومت جمهوری اسلامی روبه‌رو شدند، محدودیت‌هایی که در نهایت به حصر خانگی آنها و پس از مدتی عملا به قطع ارتباط و حبس‌شان در مکانی نامعلوم انجامید.

اعضای امضاکننده نامه به آیت‌الله خامنه‌ای از رفتارهای مقام‌های حکومتی با آقایان موسوی و کروبی به عنوان «آدم‌ربایی» یاد کرده‌اند.

۹ عضو «کلوب دو مادرید» یا باشگاه مادرید در نامه سرگشاده خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان حکومت در ایران، به آیت‌الله خامنه‌ای درباره «این گونه نقض قوانین» در مورد شهروندان کشور هشدار داده‌اند.

امضاکنندگان نامه سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای توجه او را به این نکته جلب کرده‌اند که «این گونه نقض فاحش قوانین همان نهادهایی را از اعتبار می‌اندازد که مسئولیت نهایی‌شان با شماست».

در این نامه همچنین آمده است: «از آنجا که هیچ مقامی در ایران مسئولیت قانونی این آدم‌ربایی‌ها و تهدیدهای جدی علیه این افراد را نمی‌پذیرد، ما نگرانی خود را نسبت به سرنوشت آنها اعلام می‌کنیم.»

امضاکنندگان در پایان از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند: «مصرانه از شما می‌خواهیم حقوق و حمایت قانونی این افراد و خانواده‌های آنها را به آنها بازگردانید، حقوقی که در قانون اساسی و بر اساس وظایف قانونی و حقوقی کشورتان به رسمیت شناخته شده است.»

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ و حمایت آشکار آیت‌الله خامنه‌ای از محمود احمدی‌نژاد و به دنبال آن آغاز سرکوب و حبس در ایران، رهبر جمهوری اسلامی نامه‌های بسیاری از سوی افراد و مقام‌ها و نهادهای مختلف دریافت کرده که از او خواسته‌اند حقوق شهروندان معترض را به رسمیت بشناسد.

آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون به هیچ یک از این نامه‌ها و خواسته‌ها پاسخی نداده است.

از امضاکنندگان این نامه سرگشاده می‌توان به نخست وزیرهای سابق هلند، یمن، سودان و نروژ و روسای جمهور سابق سری‌لانکا و کلمبیا اشاره کرد.

کلوب دو مادرید سازمانی مستقل متشکل از ۷۹ رئیس جمهور و نخست وزیر سابق از ۵۶ کشور جهان است. هلموت کول، بیل کلینتون، جیمی کارتر و کوفی عنان از دیگر اعضای این سازمان معتبر هستند.
XS
SM
MD
LG