لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

توسل به هلی‌کوپتر برای آب‌پاشی و خنک کردن رآکتورهای فوکوشیما


هلی کوپترهای نظامی به سختی می توانند به طور دقیق آب را روی راکتور خالی کنند
هلی کوپترهای نظامی به سختی می توانند به طور دقیق آب را روی راکتور خالی کنند
گزارش‌ها حاکی است با بروز نگرانی های جدی در مورد بروز فاجعه اتمی در نيروگاه فوکوشيمای ژاپن، اکنون مقامات ژاپنی برای انتقال آب و خنک کردن رآکتورهای این نیروگاه به هلی‌کوپترهای نظامی متوسل شده‌اند.

این در حالی است که روز چهارشنبه وضعیت نیروگاه چنان وخیم شده بود که حتی هلی‌کوپترها نیز نتوانستند از هوا به رآکتورها نزدیک شوند.

در همین حال مهندسان اين نيروگاه اتمی می‌گويند مشغول انتقال يک خط انتقال انرژی برق به پمپ‌های آبی هستند که بتواند چرخش آب در رآکتور را میسر کرده و از وقوع بحران اتمی جلوگيری شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وضعيت در رآکتورهای نيروگاه فوکوشيما در حد بحرانی است و ممکن است به دليل نرسيدن آب و بالارفتن دما، ميله‌های سوختی و محفظه رآکتور منفجر شوند. اگر اين انفجار روی دهد، بحران اتمی خطرناکی در راه خواهد بود.

هرچند مقامات ژاپنی هنوز مسئله انفجار را جدی ارزيابی نکرده‌اند، مقامات اتمی آمريکا وضعيت را خطرناک دانسته و سفير واشينگتن در توکيو از شهروندان آمريکايی که در شعاع ۸۰ کيلومتری اين نيروگاه هستند خواسته تا منطقه را ترک کنند يا از خانه‌های خود خارج نشوند.

دولت ژاپن کماکان می‌گويد منطقه احتياط در اطراف اين مرکز همان ۲۰ کيلومتر است و از کسانی که تا شعاع ۳۰ کيلومتری هستند هم خواسته است از خانه‌های خود خارج نشوند.

در همین حال وضع کمک‌رسانی در شمال شرقی ژاپن و مناطق زلزله‌زده با سختی روبه‌روست و با بروز سرما و بارش برف در منطقه، شمار زيادی از مردم به آب آشاميدنی و برق دسترسی ندارند و روند انتقال کمک‌ها بسیار کند توصیف می‌شود.

به دنبال زلزله مهيب روز جمعه و سونامی شديد ناشی از آن سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نيروگاه فوکوشيما به دليل قطع برق يکی پس از ديگری از کار افتاد.

بر اثر بالا رفتن دمای ميله‌های سوخت هسته‌ای، تاکنون سه انفجار در رآکتورهای شماره يک، دو و سه روی داده که به ويران شدن جداره خارجی اين رآکتورها منجر شده است.

همچنين برخی گزارش‌ها از آسيب ديدن محفظه ايمنی رآکتور شماره دو در انفجار روز سه‌شنبه حکايت دارد.

در اين ميان يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای، نيز با «بسيار حساس» خواندن وضعيت نيروگاه اتمی فوکوشيما گفته است که روز پنج‌شنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های ژاپنی و کسب اطلاعات دست اول از وضعيت اين نيروگاه به ژاپن سفر خواهد کرد.

هم اکنون اين نگرانی وجود دارد که در صورت عدم موفقيت ژاپنی‌ها در خنک کردن ميله‌های سوخت هسته‌ای، پديده ذوب هسته‌ای در نيروگاه فوکوشيما روی داده و مواد راديواکتيو در سطح گسترده‌ای در محيط آزاد شود.

آينده فعاليت‌های اتمی

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، با توجه به بروز مشکلات در نيروگاه فوکوشيمای ژاپن گفته است که اين مسئله نشان می‌دهد بايد در استفاده از انرژی اتمی تجديدنظر شود.

خانم کلينتون گفت: «آمريکا بايد با توجه به هزينه‌های سنگين اين تاسيسات، نسبت به استفاده از اين انرژی ترديد به خود راه داده و ابتدا به پرسش‌های جدی که در استفاده از انرژی اتمی هست پاسخ دهد.»

ايالات متحده آمريکا حدود ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از نيروگاه‌های اتمی تامین می‌کند.

به دنبال وقایع نیروگاه فوکوشیمای ژاپن چند کشور اروپایی نیز اعلام کرده‌اند تلاش ‌خواهند کرد سطح ایمنی نیروگاه‌های خود را بالا ببرند.

دولت اسپانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمامی تدابیر ایمنی و امنیتی موجود در شش نیروگاه اتمی خود را بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد داد و آلمان نیز تصمیم گرفته است تا هفت نیروگاه قدیمی خود را تعطیل کند.
XS
SM
MD
LG