لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

نگرانی کارشناسان از احتمال بروز فاجعه هسته‌ای در فوکوشیما


در حالی که برخی از کارشناسان نسبت به احتمال نشست گسترده مواد رادیو اکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما تا روز جمعه هشدار داده‌اند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کار ایجاد یک خط انتقال برق به این نیروگاه برای راه‌اندازی سامانه خنک‌‌کننده آن تقریباً به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تیئری چارلز، یکی از مدیران ارشد موسسه امنیت هسته‌ای فرانسه، روز چهارشنبه هشدار داده است، در صورتی که حداکثر تا روز جمعه چاره‌ای برای خنک کردن میله‌های سوخت هسته‌ای در نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما اندیشیده نشود، جهان با یک فاجعه هسته‌ای روبرو خواهد شد.

بر اساس این گزارش میله‌های سوخت هسته‌ای در رآکتور شماره چهار نیروگاه اتمی فوکوشیما در حال حاضر به دلیل آسیب دیدن محفظه امنیتی این رآکتور در جریان آتش‌سوزی روز سه‌شنبه در آستانه ذوب شدن قرار دارد.

هم اکنون ۵۰ نفر از کارکنان نیروگاه فوکوشیما، که با وجود خطر ناشی از تششعات هسته‌ای همچنان برای جلوگیری از بروز یک فاجعه هسته‌ای تلاش می‌کنند، به دنبال آن هستند که در زمان باقی مانده از افزایش بیشتر دمای میله‌های سوخت هسته‌ای به ویژه در رآکتور شماره چهار جلوگیری کنند.

به گفته تیئری چارلز ۴۸ ساعت آینده برای جلوگیری از بروز یک فاجعه هسته‌ای بسیار تعیین کننده است.

وی با اعلام این که با ادامه روند کنونی تنها یک تا دو روز دیگر تمام میله‌های سوخت هسته‌ای در رآکتور شماره چهار بیرون از آب قرار می‌گیرند، گفته است، در چنین حالتی نشت گسترده مواد رادیواکتیو از این رآکتور آغاز می‌شود.

در همین حال گرگوری جکزکو، مدیر آژانس امنیت هسته‌ای ایالات متحده نیز روز چهارشنبه نسبت به افزایش شدید میزان تششعات خطرناک هسته‌ای در اطراف نیروگاه فوکوشیما هشدار داده است.

سفارت آمریکا در توکیو نیز از همه شهروندان آمریکایی، که در شعاع ۸۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما هستند، خواسته است، خود را به مناطق امن برسانند.

این در حالی است که دولت ژاپن تاکنون شهروندان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما را تخلیه کرده است.

در همین حال مسئولان نیروگاه فوکوشیما روز چهارشنبه اعلام کردند، کار ایجاد یک خط انتقال برق به این نیروگاه تقریباً‌ به پایان رسیده است. بدین ترتیب امیدها برای راه‌اندازی سامانه خنک کننده این نیروگاه دوباره زنده شده است.

به دنبال زلزله مهیب روز جمعه و سونامی شدید ناشی از آن سامانه خنک کننده رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دلیل قطع برق یکی پس از دیگری از کار افتاد.

بر اثر بالا رفتن دمای میله‌های سوخت هسته‌ای، تاکنون سه انفجار در رآکتورهای شماره یک، دو و سه روی داده که به ویران شدن جداره خارجی این رآکتورها منجر شده است.

همچنین برخی گزارش‌ها از آسیب دیدن محفظه ایمنی رآکتور شماره دو در انفجار روز سه‌شنبه حکایت دارد.

در این میان یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز با «بسیار حساس» خواندن وضعیت نیروگاه اتمی فوکوشیما گفته است، روز چهارشنبه برای گفت و گو با مقام‌های ژاپنی و کسب اطلاعات دست اول از وضعیت این نیروگاه به ژاپن سفر خواهد کرد.

هم اکنون این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم موفقیت ژاپنی‌ها در ختک کردن میله‌های سوخت هسته‌ای، پدیده ذوب هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما روی داده و مواد رادیواکتیو در سطح گسترده‌ای در محیط آزاد شود.
XS
SM
MD
LG