لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

نگرانی از بروز فاجعه اتمی پس از سومین انفجار در نیروگاه‌ اتمی ژاپن


نیروگاه اتمی فوکوشیما
نیروگاه اتمی فوکوشیما
با وقوع سومین انفجار و آتش‌سوزی در نیروگاه فوکوشیما که افزایش تشعشعات رادیواکتیو را درپی داشته، نگرانی‌ها از وقوع فاجعه اتمی در این کشور افزایش یافته است.

برپایه گزارش‌ها هم‌اکنون حداکثر۷۰ تکنیسین در این نیروگاه در تلاشند رآکتورهای این نیروگاه را ر ا خنک بکنند و به دیگر کارکنان غیرضروری دستور داده شده است که منطقه را ترک کنند.

خبرگزاری کیودو گزارش داده است به دلیل اینکه میزان تشعشعات به حد خطرناک رسیده و کارکنان این نیروگاه دیگر نمی‌توانند در اتاق کنترل بمانند.

در همین حال شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی زمین‌لرزه‌ای شش ریشتری بار دیگر شرق ژاپن را لرزاند.

از سوی دیگر انتظار می‌رود میزان تلفات زمین‌لرزه و سونامی سهمگین ژاپن از مرز ۱۰ هزار نفر تجاورز کند.

روز سه‌شنبه رآکتور شماره ۲ نیروگاه فوکوشیما منفجر شد که بدین ترتیب تاکنون سه رآکتور از چهار رآکتور این نیروگاه منفجر شده است. در رآکتور شماره ۴ این نیروگاه نیز ، آتش‌سوزی روی داد که گفته می‌شود باعت پخش انتشار مقدار زیادی تشعشعات رادیوآکتیو شده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، پس از وقوع آتش‌سوزی در رآکتور شماره ۴ میزان تشعشعات رادیواکتیو به چهار برابر میزانی رسیده است که می‌تواند منجر به بیماری سرطان شود.

با این حال مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند از میزان تشعشعات رادیواکتیو در پایان روز سه‌شنبه به وقت محلی کاسته شده است.

دولت ژاپن دستور تخلیه فوری همه ساکنان این منطقه تا شعاع ۲۰ کیلومتری را داده است و از ساکنانی که در فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری هستند خواسته‌ است که از خانه‌های خود خارج نشوند.

دولت ژاپن همچنین تا شعار ۳۰ کیلومتری نیروگاه اتمی فوکوشیما منطقه پرواز-ممنوع اعلام کرده است.

تاکنون صدها هزار نفر که تا شعاع ۲۰ کیلومتری این نیروگاه ساکن بوده‌اند از محل تخلیه شده‌اند.

نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن، روز سه‌شنبه مردم کشورش را به آرامش دعوت کرد اما هشدار داد که احتمال انتشار بیشتر مواد رادیو اکتیو بسیار زیاد است.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین گفت کارکنان نیروگاه زندگی خود را به خطر انداخته‌اند تا بتوانند اوضاع را کنترل کنند.

ژاپن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایالات متحده برای بحران اتمی‌اش کمک درخواست کرده است.

مقام‌های ژاپنی می‌گویند انفجار روز سه‌شنبه در رآکتور شماره ۲، به محافظ رآکتور آسیب رسانده است؛ محافظی که کارکرد آن ممانعت از انتشار تشعشعات اتمی هنگام فعل و انفعال اتمی است.

این در حالی است که پیش از این، ساختمان رآکتور شماره ۲ به علت انفجار در ساختمان مجاور آسیب دیده بود که به گفته کارشناسان خطر را افزایش داده است.

به گفته مقام‌های ژاپنی کارکنان نیروگاه هم‌اکنون در تلاشند که رآکتورهای یک و دو و سه را خنک کنند؛ آنها در عین حال گفته اند که وضعیت رآکتور شماره ۲ از دیگر رآکتورها بی‌ثبات‌تر است.

از سوی دیگر مسئولان شهر توکیو، اعلام کرده‌اند که میزان تشعشعات اتمی در این شهر روزبامداد سه‌شنبه به ۲۰ برابر میزان معمول رسیده است اما به گفته شینتارو ایشی‌هارا، فرماندار توکیو این میزان تشعشع «بلافاصله موجب بروز مشکل در سلامتی نمی‌شود.»

به گفته پروفسور دیوید هیند، رئیس دپارتمان فیزیک دانشگاه ملی استرالیا، سانحه اتمی ژاپن پس از فاجعه اتمی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، بدترین سانحه‌ای است که تاکنون روی داده است اما ابعاد آن از چرنوبیل به مراتب کوچک‌تر است.
XS
SM
MD
LG