لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

دست کم «پنج کشته» در تظاهرات ضدحکومتی سوریه


برپایه گزارش‌های منتشر شده، نیروهای امنیتی سوریه، روز جمعه با سرکوب تظاهرات ضدحکومتی در شهر دَرعا، دست کم پنج نفر از معترضان را کشته و ۴۴ تن دیگر را زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، معترضان روز جمعه در شهر درعا در جنوب سوریه، با تظاهراتی آرام خواهان آزادی‌های سیاسی و پایان «فساد» در این کشور شدند که این اعتراضات به شدت سرکوب شد.

همچنین برپایه گزارش‌ها، در شهرهای حُمص و بانیاس هم تجمع‌های اعتراضی صورت گرفته است.

به گزارش رویترز، در مسجد امیه، واقع در دمشق نیز معترضان پیش از رسیدن نیروهای امنیتی با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی‌های بیشتر در این کشور شده‌اند.

با هر چه فراگیرتر شدن اعتراض‌ها در کشورهای عربی، حکومت سوریه نیز برای پیشگیری از سرایت این حرکت‌ها به این کشور، شماری از مخالفان سیاسی را دستگیر کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی، گزارش داده است که روز جمعه در شهر درعا در نزدیکی مرز اردن، هزاران معترض به خیابان‌ها ریخته و شعار «خدا، سوریه، آزادی» سر داده‌اند.

برپایه این گزارش، نیروهای امنیتی با پشتیبانی هلی‌کوپتر، با تظاهرکنندگان این شهر درگیر شدند.

حکومت سوریه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد «نفوذ‌ی‌ها» با آتش‌ زدن خودروها تلاش کردند در شهر درعا هرج و مرج حاکم کنند. در این بیانیه به تلفات درگیری‌های این شهر اشاره نشده است.

بشار اسد که از ۱۱ سال پیش رهبری سوریه را در اختیار دارد، در ماه ژانویه امسال گفت که حکومت این کشور به باورهای مردم نزدیک است و ناآرامی‌های منطقه به آنجا سرایت نمی‌کند.

روز چهارشنبه نیز نیروهای ضدشورش در دمشق، نزدیک به ۱۵۰ معترض را که در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند، متفرق کردند. این تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانیان سیاسی بودند.

حزب بعث سوریه از سال ۱۹۶۳ حاکمیت سوریه را در دست دارد و از آن هنگام تاکنون حالت فوق‌‌العاده در این کشور برقرار است.
XS
SM
MD
LG