لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

ادامه درگیری‌های خونین میان مسیحیان و مسلمانان در قاهره


راهپیمایی گروهی از مسیحیان مصر پس از به آتش کشیده‌شدن کلیسایی در مصر از سوی مسلمانان تندرو- اسفند ۸۹
راهپیمایی گروهی از مسیحیان مصر پس از به آتش کشیده‌شدن کلیسایی در مصر از سوی مسلمانان تندرو- اسفند ۸۹
روز یکشنبه و یک روز پس از درگیری‌های خونین میان گروه‌های مسیحی و مسلمان در قاهره که به کشته شدن دستکم ۱۰ تن و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر انجامید، شهر قاهره بار دیگر شاهد تنش میان گروهی از مسیحیان و مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، درگیری‌های روز یکشنبه در نزدیکی کلیسایی در محله امبابه قاهره در حالی بالا گرفت که در همین روز عصام شرف، نخست وزیر مصر، دیدارش از کشورهای حاشیه خلیج فارس را به تعویق انداخته و خواهان برگزاری جلسه اضطراری دولت رابطه با درگیری‌های اخیر شده است.

حملات روز شنبه گروهی از مسلمانان تندرو به دو کلیسای قبطی، به منظور آزاد‌سازی یک زن مسیحی مصری صورت گرفته است که به گفته این گروه از مسلمانان، به دلیل آن‌که به خواست خود به اسلام گرویده، از سوی کلیسای قبطی به اسارت گرفته شده است.

دادگاه عالی مصر روز یکشنبه اعلام کرد که ۱۹۰ نفر در ارتباط با حملات روز شنبه دستگیر شده‌اند و به زودی در دادگاهی نظامی محاکمه خواهند شد.

خبرگزاری رسمی آلمان گزارش کرده است که در جریان درگیری‌های روز شنبه ۱۱ تن کشته و ۱۹۳‌نفر زخمی شده‌اند و افزوده است که تنش‌های روز یکشنبه نیز تا کنون پنج زخمی بر جای گذاشته است.

این در‌حالی است که خبرگزاری فرانسه تعداد کشته‌شدگان شنبه را ۱۰ تن اعلام کرده و تصریح کرده است که به گفته مقامات رسمی ۱۸۶ نفر در اثر این حملات مجروح شده‌اند.

به گفته استاندار جیزه، منطقه‌ای که امبابه را نیز در بر می‌گیرد، دولت مصر تصمیم گرفته است تا به خانواده‌های کشته‌شدگان حدود ۸۵۰ دلار غرامت پرداخت کند و به هرکدام از مجروحان نیز ۳۳۶ دلار بپردازد.

علی جمعه، مفتی اعظم مصر، روز شنبه ضمن محکوم کردن این حملات، اعلام کرد که این گروه از مسلمانان «امنیت ملی مصر را به بازی گرفته‌اند» و تأکید کرد مسلمانان و مسیحیانی که درک درستی از مذهب دارند دست به چنین حملاتی نمی‌زنند.

درگیری‌های شامگاه شنبه

زد و خوردهای خونین شامگاه شنبه در قاهره زمانی بالا گرفت که گروهی از مسلمانان تندرو، با پرتاب سنگ و نارنجک، به کلیسای قبطی «مِنا» حمله بردند و یکی از این افراد، ساختمانی در نزدیکی این کلیسا را به آتش کشید.

این گروه از مسلمانان تندرو اعلام کرده‌اند که قصد داشتند زنی را که به دلیل گرویدن به اسلام از سوی مسیحیان در این کلیسا زندانی شده‌است آزاد کنند که با مخالفت مسیحیان حاضر در کلیسا مواجه شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مسیحیان حاضر در کلیسا در واکنش به هجوم این گروه به سنگ‌پرانی پرداخته‌اند و نیروهای پلیسی که پیش از آغاز درگیری‌ها اطراف کلیسا را احاطه کرده بودند با شلیک هوایی سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند؛ اگرچه به گفته معترضان قبطی سربازان آن‌گونه که باید از مسیحیان حاضر در این کلیسا محافظت نکرده‌اند.

همزمان به گفته پلیس، گروهی دیگر از مسلمانان تندرو نیز با پرتاب نارنجک به سمت کلیسای قبطی دیگری در محله امبابه، درگیری‌هایی را به وجود آوردند.

اندک زمانی پس از این‌ تنش‌ها، گروهی از مسیحیان مسیحی در مقابل سفارت ایالات متحده در قاهره دست به تجمع زده، خواستار دیدار با سفیر آمریکا شدند تا با وی در مورد به گفته آنان، بی‌عدالتی که در قبال اقلیت مسیحی مصر صورت می‌گیرد سخن بگویند.

درگیری میان دو گروه مسلمان و مسیحی مصر از ماه‌ها پیش بالا گرفته است. مسلمانان تندروی مصر بر این باورند که تعدادی از زنان مسیحی که به خواست خود به اسلام گرویده‌اند، از سوی کلیسای قبطی مصر ربوده شده و در کلیساها و یا صومعه‌های قبطی به اسارت گرفته شده‌اند.

در اسفندماه نیز مسلمانان تندرو در شهری نزدیک به قاهره، یک کلیسا را به آتش کشیدند که در این آتش‌سوزی و درگیری میان مسلمانان و مسیحیان، ۱۳ نفر جان باختند.

مسیحیان قبطی حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی مصر را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG