لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

مردان مسلح وابسته به القاعده کنترل یک شهر در جنوب یمن را به دست گرفتند


صحنه یکی از درگیری‌های اخیر در جنوب یمن.
صحنه یکی از درگیری‌های اخیر در جنوب یمن.
خبرهای رسیده از یمن حاکی است که بیش از ۲۰۰ فرد مسلح مرتبط با سازمان القاعده روز یکشنبه موفق شدند کنترل شهر زنجبار در جنوب یمن را به‌دست بگیرند.

در همین حال هم‌چنین خبر می‌رسد که یکی از یگان‌های نظامی گارد جمهوری یمن در یکی از استان‌های جنوبی این کشور به صف مخالفان پیوسته‌است.

از سوی دیگر علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، روز شنبه موفق شد پس از پنج روز درگیری خونین با طایفه حاشِد، نیرومندترین طایفه از قبایل یمن، با رهبران این طایفه بر سر آتش‌بس به توافق برسد.

درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی یمن و معترضان مسلح طایفه حاشد در صنعا، پایتخت یمن یک روز پس از آن آغاز شد که علی عبدالله صالح برای سومین بار از امضای طرح کناره‌گیری خود سر باز زد.

این درگیری‌ها که تا روز یک‌شنبه ۱۲۴ کشته بر جای گذاشته باعث شده‌است که صنعا، به دو بخش تحت کنترل موافقان و مخالفان رئیس جمهور تقسیم شود.

گزارش‌ها حاکی است که آلمان نیز روز یک‌شنبه از رئیس جمهور یمن خواست تا از قدرت کناره بگیرد و گویدو وستروله، وزیر خارجه آلمان که به عمان سفر کرده‌است هشدار داد که در غیر این‌صورت، یمن با خطر وقوع جنگ داخلی مواجه خواهد شد.

«تسلیم کنترل شهر به القاعده، عمدی است»

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که نیروهای مرتبط با القاعده، در حال تثبیت کنترل خود بر شهر ساحلی زنجبار در جنوب یمن هستند، رهبران مخالفان دولت یمن می‌گویند که علی عبدالله صالح عمداً شرایطی را فراهم آورده تا این شهر به دست نیروهای القاعده بیفتد.

علی عبدالله صالح که از هم‌پیمانان غرب در مبارزه با سازمان القاعده‌است، بارها به ایالات متحده و اروپا هشدار داده‌است که با رفتن او «درها به روی القاعده برای کنترل یمن» باز خواهد شد.

بی‌ثباتی در یمن هم‌چنین می‌تواند بر امنیت صادرات نفت منطقه تأثیر بگذارد زیرا یمن با عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان است مرز مشترک دارد و یکی از خطوط بزرگ کشتیرانی که روزانه سه میلیون بشکه نفت از طریق آن جابجا می‌شود از نزدیکی سواحل یمن می‌گذرد.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در یمن، ایالات متحده بارها خواستار آتش‌بس فوری در یمن شده و از علی عبدالله صالح خواسته‌است تا از قدرت کناره‌گیری کند.

علی عبدالله صالح که ۲۱ سال است قدرت را در یمن در دست دارد، نخستین رئیس‌جمهور جمهوری یمن است و پیش از اتحاد دو یمن در سال ۱۹۹۰ نیز ریاست‌جمهوری کشور یمن شمالی را از شال ۱۹۷۸ برعهده داشت.

از چند ماه پیش اعتراضات گسترده‌ای در یمن علیه دولت آقای صالح آغاز شده و فعالان سیاسی مخالف دولت یمن می‌گویند از اواخر ژانویه تاکنون در سرکوب معترضان توسط رژیم علی عبدالله صالح، بیش از ۳۰۰ تن کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG