لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

احمدی‌نژاد: شماری از نهادها از معابر و اسکله‌های غیرقانونی کالا وارد می‌کنند


سه روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد، به ادامه فشارها بر روی نزدیکانش هشدار داد و تهدید به افشاگری کرد، روز شنبه اظهار داشت شماری از نهادها و سازمان‌ها از طریق اسکله‌ها و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود.

محمود احمدی‌نژاد در همایش «راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» حتی به نهادهای امنیتی نیز اشاره کرده و تصریح کرد: «تمام مرزهای غیرقانونی باید بسته بشود؛ فلان سازمان، فلان نهاد، فلان دستگاه، هر کس یک جا را سوراخ کرده و برای خودش می‌برد، می‌آورد، این غلط است، هیچ کس نباید مصونیت داشته باشد.»

این در حالی است که سعید مرتضوی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در این همایش حضور داشت، سال گذشته گفته بود «هيچگونه اسکله غير مجاز وجود ندارد و پرونده‌های آنها مختومه شده است.»

محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت: «مرزهای غیرقانونی نیز باید بسته شود و هیچ‌کس نباید مصونیت داشته باشد، اگر کالایی دفاعی، امنیتی و اطلاعاتی است، اشکال ندارد از مرز قانونی وارد شود، هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد اسکله و مرزی داشته باشد، خارج از کنترل گمرک. ممکن است کالایی از پرداختن گمرک معاف باشد، ولی معنایش این نیست که نباید ثبت شود. هرجا کسانی برای خود حقوق فراقانونی قائل شدند این نقطه فساد است. مهم نیست نسبت چه کسی باشد و چه نیتی داشته باشد.»

رئیس دولت دهم اظهار داشت کسانی که برای خود اختیارات «فراقانونی» قائلند، فساد می‌آفرینند.

وی سپس برای نمونه به قاچاق سیگار اشاره کرد و گفت: «۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان مصرف سیگار ایران است. همه قاچاقچی‌های درجه یک دنیا را به طمع می‌اندازد چه برسد(به قول طرف) به برادران قاچاقچی خودمان.»

گفته‌های محمود احمدی‌نژاد در مورد وجود مرزها و اسکله‌های غیرقانونی در حالی است که شماری از منتصبان دولت در مناطق اقتصادی با اتهامات مالی بازداشت شده‌اند و رئیس دفترش، اسفندیار رحیم مشایی و معاونش حمید بقایی نیز به شدت زیر ضرب مخالفان اصولگرای دولت هستند.

یک روز پیش از این سخنان محمود احمدی‌نژاد، شماری از نمایندگان مجلس از تشکیل پرونده‌ای علیه اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داده بودند که در آن رئیس دفتر و معاون رئیس جمهور متهم به مشارکت در مناقصه‌های غیرقانونی و قاچاق سیگار هستند.

دامنه این دستگیری‌ها و فشارها به حدی بوده است که محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه گفت اگر مخالفانش اقدامات خود را به اعضای کابینه تسری دهند، وی به «وظیفه قانونی» خود عمل خواهد کرد.

محمود احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود به وجود اسکله‌های غیرقانونی در کشور نیز اشاره کرد؛ نخستین مقامی که به طور علنی از وجود اسکله‌های غیرمجاز در کشور سخن گفت مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم بود؛ وی در آن هنگام اعلام کرد ۳۳ اسکله غیرقانونی در کشور وجود دارد که شماری از نهادها از طریق آنها واردات و صادرات انجام می‌دهند.

در پی این اظهارات مهدی کروبی بود که حتی در برخی از گزارش‌ها شمار این اسکله‌های غیرمجاز نزدیک به هفتاد عدد عنوان شد.
XS
SM
MD
LG