لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

عماد افروغ: به تدریج داریم ولایت فقیه را شاه می‌کنیم


عماد افروغ نماینده اصولگرای مجلس هفتم، با نقد فضای سیاسی حاکم بر ایران می‌گوید «به تدریج داریم ولایت فقیه را شاه می‌کنیم.»

وی همچنین معتقد است آیت الله خامنه‌ای بیشتر از روی مصلحت و نه از روی حقیقت از محمود احمدی‌نژاد دفاع کرده و در انتخابات هم تخلف شده است.

عماد افروغ در مصاحبه با خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریجانی، ابراز اطمینان کرده که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تخلف صورت گرفته و از طیف گسترده‌ای از مردم سلب اعتماد شده و برخورد هیات حاکمه با میرحسین موسوی و مهدی کروبی درست نبوده است.

به گفته این نماینده اصولگرای مجلس هفتم، پیش از انتخابات سال ۸۸ هم شبهه تقلب مطرح می‌شد اما حاکمیت به گونه‌ای رفتار کرد که مردم آنگونه واکنش نشان دادند.

عماد افروغ با رد این ادعا که حمایت‌های رهبر در طول شش سال گذشته از احمدی‌نژاد تنها حمایت از سیاست‌های وی بوده و نه شخص او، می‌گوید: «جاهایی به نظر می‌رسد که عند الاقتضا و عندالضرورت به رغم برخی اشکالات حمایت‌هایی شده که بیشتر بوی مصلحت می‌دهد که این هم ایرادی ندارد چون لازمه مدیریت همین مصلحت‌اندیشی‌ها است... اما باید دید که این دفاعیات عندالاقتضا تا کجا پیش می‌رود.»

افروغ تصریح می‌کند: «در شرایطی که نه عملا به این شعار‌ها اعتنایی شود و نه دیگر اصولا این شعار‌ها طرح ‌شود؛ دیگر این دفاعیات را نمی‌توان پذیرفتنی و معقول دانست. مصلحت هم یک دایره و محدودیتی دارد. اما وقتی دایره محدودیت برای تصمیم گیری‌های برآمده از مصلحت، آنقدر گسترده شود که از حالت "ثانیا و بالعرض" به "اولا و بالذات" تبدیل ‌شود و با تحریف حقایق، جایگزین آنها شود، دیگر نمی‌توان پذیرفت که این تصمیم‌ها مشروط و مقدماتی بوده و قرار است تغییر یابند. در برخی جا‌ها می‌بینیم که این ا تفاق رخ داده و متوجه می‌شویم که رهبری هم آن دفاع‌های گذشته را ندارند... اما شاید هنوز رهبری احساس می‌کنند که حمایت از دولت مصداق حفظ نظام است و از اوجب واجبات است.».

نماینده پیشین تهران در مجلس همچنین با مقدم دانستن مردمسالاری دینی نسبت به مقوله ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی تصریح می‌کند: «هر روز تصورمان از انقلاب و ولایت فقیه تنگ‌تر می‌شود و به تدریج داریم ولایت فقیه را شاه می‌کنیم؛ یعنی یک روزی فره ایزدی متناسب با این ظرف محدود بود و حالا داریم به جای اینکه ظرف را توسعه بدهیم، لباس فره ایزدی را بر تن ولایت فقیه می‌پوشانیم.»

وی همچنین این پرسش را مطرح کرده است که «چرا همه با بصیرتهای خاص دستی در قدرت دارند؟ و چرا آنها که در قدرت نیستند از نظر گروه‌های افراطی بی‌بصیرتند.»

عماد افروغ در بخشی دیگر از مصاحبه خود، می‌گوید انتخابات مجلس آینده بی‌رونق خواهد بود چرا که به گفته وی از مردم سلب اعتماد شده و نخبگان هم به میان نخواهند آمد.

وی سپس تصریح می‌کند که در انتخابات تخلف صورت گرفته است.

وی می‌گوید: «قرائن نشان می‌​دهد که ما حضور نخبگی و مردمی پررنگی به خاطر مسائلی که اتفاق افتاده نخواهیم داشت. مگر اینکه بخواهیم بگوییم هیچ مساله‌ای نبوده و اگر هم بوده نباید درباره آن حرفی بزنیم... چون من معتقدم که به خاطر اتفاقاتی که افتاده، سلب اعتماد عمومی رخ داده و حوادثی قبل، حین و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داده که باید مرمت شود. مثلا تهمت​‌ها و افتراهایی زده شده که نه سندی برای اثبات آن ارائه شده و نه عذرخواهی صورت گرفته است. البته این مربوط به طرفین است نه یک جناح خاص. البته نقد من به آنها که در قدرت و دولت هستند بیشتر است.»

افروغ تصریح می‌کند: «شبهه تقلب را قبلا هم مطرح می‌کردند اما چنین بازتابی ایجاد نمی‌شد. برای رفع شبهه تقلب، باید یک فرایند اقناعی صورت می‌گرفت. اما چنین نشد. این را هم بگویم که بنده در تخلف انتخاباتی مستقیم یا غیرمستقیم هیچ شکی ندارم.»

این نماینده پیشین مجلس خواستار آن شده که اتهامات میرحسین موسوی و مهدی کروبی در دادگاه رسیدگی شود و آن‌ها نیز فرصت دفاع داشته باشند.

افروغ می‌گوید: «این آقایان فعلا در مظان اتهام هستند. این افراد به عنوان شهروند باید محاکمه شوند و اسناد محکمه پسند علیه آن‌ها مطرح شده و فرصت دفاع هم به آن‌ها داده شود. در ‌‌نهایت هم قوه قضاییه با روال قضایی خود تصمیم گیری کند. ولی به نظر می‌رسد که عده‌ای نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد و چنین محاکمه‌ای برگزار شود. چون احساس می‌کنند در شرایط پیش از محاکمه بهتر می‌توانند اهدافشان را دنبال کنند. اما این زیبنده نظام نیست.»

وی با این حال می‌گوید هرگونه دادگاهی باید اقناع عمومی را همراه داشته باشد و نه با شرایط کنونی که به گفته وی متهم اول کهریزک، سعید مرتضوی کیفرخواست آن را تهیه کرده باشد.

افروغ در این مصاحبه گفته است که به خاطر نظراتش تهدید به ترور هم شده است.
XS
SM
MD
LG