لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

«ایران فروش نفت به هند را متوقف کرد»


در حالی که هنوز معضل چگونگی پرداخت‌های هند برای خرید نفت خام از ایران حل نشده، خبرگزاری رویترز، گزارش می‌دهد که ایران، برای ماه آینده میلادی برنامه‌ای برای فروش نفت به پنج شرکت هندی ندارد.

از ماه دسامبر سال گذشته میلادی، بانک مرکزی هند، تحت فشار آمریکا، ارائه تسهیلات برای انتقال پول خرید نفت به ایران را متوقف کرد و از آن پس شرکت‌های نفتی هند و ایران با مشکل روبرو شده‌اند.

ایران با ۴۰۰ صادرات هزار بشکه نفت خام در روز به هند، تاکنون دومین تامین‌کننده نفت این کشور بوده است.

شرکت‌های پالایش و پتروشیمی منگالور، بی پی سی ال، آی او سی، اچ پی سی ال و اسار از خردیداران نفت خام ایران هستند.

آنگونه که محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران گفته است شرکت‌های هندی ملبغ ۵ میلیارد دلار بابت خرید نفت به ایران بدهکار هستند.

اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در این شرکت‌ها گزارش کرده است که ایران هیچ یک از این شرکت‌ها را در فهرست خریداران ماه آینده میلادی خود، قرار نداده است.

با این حال، جیپال ردی، وزیر نفت هند روز پنجشنبه گفته است که در صورت توقف صادرات نفت ایران به هند در ماه اوت، این کشور با کمبود نفت مواجه نخواهد شد.

وزیر نفت هند گفت: «هیچ کمبود و مسئله‌ای رخ نخواهد داد. ما برنامه جایگزین داریم.»

از سوی دیگر یک منبع آگاه در شرکت آرامکوی عربستان سعودی به رویترز گفته است، تهران به شرکت‌های بی پی سی ال، اچ پی سی ال و اسار اطلاع داده که ماه آینده میلادی هیچ فروشی به این شرکت‌ها نخواهد داشت و در نتیجه این سه شرکت نفت بیشتری از آرامکو تقاضا کرده‌‌اند.

این منبع آگاه در شرکت آرامکو همچنین گفته است که دو شرکت دیگر هندی هنوز از عربستان تقاضای خرید بیشتر نکرده‌اند.

در همین حال یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که واشینگتن به دنبال راه‌حلی برای حل مشکل خرید نفت هند است.

بانک مرکزى هند در دى ماه سال گذشته خورشیدى انجام هر گونه داد و ستد با ایران و از جمله خرید نفت از طریق «اتحادیه پایاپاى آسیایى» را ممنوع اعلام کرده بود.

به دنبال این اقدام دو کشور به دنبال یافتن راه‌حلى جایگزین براى پرداخت بهاى نفت صادراتى ایران بر آمده و از جمله به استفاده از بانک تجارى ایران و اروپا، مستقر در آلمان، روى آوردند.

بانک مرکزى آلمان نیز در ابتداى سال جارى میلادى با انتقال پول نفت صادراتى ایران از طریق بانک تجارى ایران و اروپا موافقت کرده بود، اما این بانک نیز به تازگى در فهرست ۱۰۰ شرکت تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته و بدین ترتیب امکان انتقال پول نفت ایران از طریق این بانک نیز از بین رفت.
XS
SM
MD
LG