لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۹

«جزئیات تازه» از حادثه ترور در خیابان بنی‌هاشم تهران



View Larger Map

ساعاتی پس از انتشار خبر سوءقصد به جان «یک متخصص هسته‌ای ایران»، خبرگزاری فارس فرد ترور شده را «دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر و از همکاران وزارت دفاع» معرفی کرد و رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در پیامی ترور وی را محکوم کرد.

جزئیات تازه از سوءقصد به جان این «همکار وزارت دفاع» و «دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق» در دانشگاه خواجه نصیر در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌های اولیه خبرگزاری‌های داخلی ایران، آقای رضایی‌نژاد را از دانشمندان هسته‌ای و استاد دانشگاه محقق اردبیلی معرفی کرده بودند.

با این حال این خبر به سرعت بر خروجی خبرگزاری‌ها دستخوش تغییر شد و دو خبرگزاری ایسنا و ایرنا به نقل از معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، درباره اینکه آیا فرد ترور شده از دانشمندان کشور بوده است یا نه اعلام کرده که این موضوع در دست بررسی است و هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

اکنون پس از انتشار چندین گزارش ضد و نقیض در مورد ماجرای سوءقصد در خیابان بنی‌هاشم تهران، تازه‌ترین گزارش‌ها در منابع دولتی حاکی است که داریوش رضایی‌نژاد، نه یک متخصص هسته‌ای که تنها دانشجوی کارشناسی ارشدی بود که با وزارت دفاع همکاری داشته است.

در گزارش‌های اولیه همچنین محل سوءقصد به جان آقای رضایی‌نژاد، مقابل منزل مسکونی وی اعلام شده بود اما پس از ساعتی ایرنا گزارش داد که این حادثه زمانی رخ داد که «داریوش رضایی‌نژاد به همراه همسرش در زمان بازگشت محل کار به مهد کودکی که فرزندانشان که در آنجا نگهداری می‌شد مراجعه کردند و در مقابل مهد کودک مورد سوءقصد قرار گرفت.»

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده در مورد این سوءقصد، خبرگزاری فارس بار دیگر محل سوءقصد را مقابل منزل آقای رضایی‌نژاد اعلام کرده و افزوده است که «همسر و کودک این فرد نیز مصدوم و هم اینک برای مداوا به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده‌اند.»

در این میان مجید قاسمی، رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر تهران، با انتشار پیامی با محکوم کردن این حادثه ترور، آن را نشانگر نگرانی دشمنان خارجی از توانایی و پیشرفت‌های ملت ایران دانسته است.

رئیس دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی، داریوش رضایی‌نژاد را «از نخبگان علمی و دانشجوی سال اول مقطع کارشناسی‌ارشد دانشکده برق با گرایش قدرت»، معرفی کرده و سوءقصد با جان وی را با ترور مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری مقایسه کرده است.

در عین حال وب سایت آینده، آقای رضایی‌نژاد را دانش آموخته دانشگاه صنعتی مالک اشتر معرفی کرده که «در موضوعات مربوط به انرژی هسته‌ای فعالیت داشته است».

وب سایت آینده در تأیید این موضوع، به یکی ار مقالات ارائه شده آقای رضایی‌نژاد به چهاردهمین کنفرانس مهندسی برق ایران ارجاع داده که در این مقاله، آقای رضایی‌نژاد دانشجوی دانشگاه مالک اشتر معرفی شده است. این مقاله در مورد طراحی و شبیه‌سازی یک مولد انرژی الکتریسیته است.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر، زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و با پروژه‌های موشکی و هسته‌ای ایران در ارتباط است.

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفتند که از میان آنها مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری جان باختند اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوءقصد جان سالم به در برد.

ایران سرویس جاسوسی اسرائیل را مسئول این ترورها معرفی کرده و در عین حال تأیید کرده است مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی هر دو از متخصصان ارشد هسته‌ای ایران بوده‌اند.

پس از ترور این دو دانشمند هسته‌ای، ایران رسماً اعلام کرد که سطح حفاظت از دانشمندان هسته‌ای خود را افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG