لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

قهرمان پیشین وزنه‌برداری ایران هم به قتل رسید؛ این بار «اشتباهی»


«نباید با دیدن این صحنه‌ها فضایی بسازیم که کشور نا‌امن شده و هاله‌ای از نا‌امنی ایجاد کنیم، واقعیت این است که ایران اسلامی امن‌ترین کشور جهان است و این موارد استثنا است.»

از اظهارات سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران هنوز یک هفته هم نگذشته بود که قمه‌ای در دست فردی نا‌شناس، هوا را شکافت و روی گردن یک پیشکسوت ورزش فرود آمد.

هنوز امیر قرایی متهم به قتل در جنت آباد تهران متواری است و هنوز پرونده قاتل روح الله داداشی در دست بررسی است که یک فاجعه مرگبار دیگر رخ می‌دهد.

یعقوب محبوب‌وند قهرمان سابق وزنه‌برداری ایران جلوی در خانه اش با سلاح سرد از پا در آمده است.

فقط چند روز قبل از مرگ مبهم محبوب‌وند، سرتیپ پاسدار احمد رضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته بود: «امروز با تلاش ماموران انتظامی امنیت قابل قبول و در خورشان مردم، در جای جای کشور برقرار است. برای ما ننگ است ظالمی در محله‌ای بر مردم سلطه‌گری کند و ما بی‌تفاوت باشیم.»

رادان، بی‌تفاوتی در قبال ظلم بر مردم را ننگ دانست اما در عین حال تاکید کرد: «وضعیت امنیت را در کشور بحرانی نمی‌بینم. جرایم خشن نه‌تنها افزایش نداشته بلکه برخی جرایم کاهش پیدا کرده. این بدان معناست که اقدامات پلیس و دستگاه قضایی مؤثر بوده است.»

اقدامات ملموس پلیس اما این روز‌ها، مقابله با تارهای موی بیرون افتاده خانم‌ها در خیابان‌های شهر است.

استفاده از سلاح سرد نه تنها در نزاع‌های خیابانی شایع است؛ بلکه به گواه تصاویر پخش شده از برنامه تلویزیونی ۹۰، در ورزشگاه‌ها نیز در دست تماشاگران فوتبال دیده می‌شود.

قتل اشتباهی!

به گفته پلیس، چهره‌نگاری از متهمان به قتل قهرمان پیشین وزنه برداری، که سه نفر بوده‌اند، آغاز شده است.

با دستور قاضی احمدی بازپرس شعبه ۸ دادسرای شهریار جسد به پزشکی قانونی منتقل شده و تحقیقات برای شناسایی متهمان در حال انجام است.

یکی از اقوام مقتول به پلیس گفته است گفت: «۳ نفر روی دو موتورسیکلت به سمت مرحوم محبوب‌وند حمله کرده و با سلاح سرد او را مجروح کردند. تلاش پزشکان نیز برای نجاتش بی‌فایده بود.»

نکته تلخ دیگری در دل این حادثه دلخراش وجود دارد. بررسی‌های تخصصی پلیس حاکی از آن است که مقتول به اشتباه به قتل رسیده است.

محبوب‌وند همراه برادر همسرش مشغول آب دادن باغچه بود که ناگهان راکبین موتور سیکلت به سمت او هجوم آوردند.

ابتدا یکی از موتور سواران با مشت به پشت مقتول می‌کوبد و نفر دوم با شوکر به سمت قهرمان سابق وزنه‌برداری حمله‌ور می‌شود.

سپس نفر سوم با چاقویی به قلب محبوب‌وند ضربه می‌زند. در این بین، یکی از ضاربین دوستانش را صدا می‌زند و به آنها می‌گوید که فرد مورد نظر را اشتباه گرفته‌اند! با اعلام او قاتلین بلافاصله از محل قتل متواری می‌شوند.

گویا موتور سواران قصد داشته‌اند که همسایه مقتول را به قتل برسانند، اما به اشتباه با محبوب‌وند درگیر شده و او را می‌کشند!

پیش از این گرفتن جان افراد به دو بخش قتل عمد و قتل غیر عمد تقسیم می‌شد. حالا اما در پی نزاع‌ها و ضرب و شتم‌های منجر به مرگی که در حال وقوع است؛ زنگ خطر را برای شهروندانی که نه اهل نزاع هستند و نه هرگز با کسی مشاجره می‌کنند، به صدا در آمده است.

در ایران امیدواری چندانی به جمع آوری و ضبط کامل قمه‌ها و خنجر‌ها وجود ندارد. سلاح‌های سردی که در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف، بی‌هیچ محدودیتی در مغازه‌های خاص به فروش می‌رسند.

قتل قهرمان پیشین وزنه‌برداری نشان می‌دهد که اگر هیچ خطایی هم از یک شهروند سر نزده باشد؛ اگر اختلاف حسابی هم با کسی نداشته باشد، باز هم تضمینی نیست که روز یا شبی در خلوت کوچه، اشتباهی به جای فردی دیگر، با چاقو یا قمه در خون خود نغلتد.
XS
SM
MD
LG