لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

پایان آتش‌سوزی در پلدختر؛ مهار آتش با «دبه و بطری آب‌معدنی»


امدادگران هلال احمر در حال انتقال دبه‌های آب
امدادگران هلال احمر در حال انتقال دبه‌های آب
گزارش‌ها از ایران حاکی است که آتش‌سوزی در پلدختر استان لرستان پس از بیش از ۵۰ ساعت ظهر جمعه مهار شد. یک کارشناس محیط زیست به خبرگزاری مهر گفته است که گروه مهار آتش «با بطری و دبه آب» به جنگ آتش رفته است.

فرماندار شهرستان پلدختر با اشاره به این که مهار آتش در جنگل‌های شمال و جنوب این شهر ظهر جمعه به پایان رسیده اضافه کرده است که نیروهای امداد هنوز در این منطقه در آماده‌باش هستند.

در همین حال یک کارشناس محیط زیست در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: «جای تعجب است که استان لرستان با داشتن عرصه عظیمی از جنگل و مرتع در مواقع اضطراری با دستان خالی و بطری و دبه‌های آب به جنگ آتش رفته باشد.»

نیم‌روز جمعه پس از گذشت ۴۸ ساعت از آغاز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان پلدختر در استان لرستان، خبرها از ایران حاکی بود که این آتش‌سوزی که مسئولان آن را «بی‌سابقه‌ترین» توصیف کرده‌اند هنوز مهار نشده است. تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط منطقه طعمه آتش شده است.

انتشار این خبر در نیم‌روز جمعه در حالی بود که پیشتر یکی از مقامات استان‌داری لرستان وعده داده بود که آتش در مراتع پلدختر تا عصر روز پنج‌شنبه خاموش شود.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شمال و جنوب شهرستان پلدختر در استان لرستان صبح روز چهارشنبه گذشته آغاز شد.

سرپرست منابع طبیعی استان لرستان پنج‌شنبه عصر ضمن اشاره به این که عامل این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست اعلام کرد که «تاکنون [پنج‌شنبه] ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های بلوط در پلدختر به دلیل این آتش‌سوزی از بین رفته‌اند».

گزارش خبرگزاری مهر حاکی است که هلی‌کوپتر امدادی تازه در روز پنج‌شنبه یعنی پس از گذشت ۲۴ ساعت از آغاز آتش‌سوزی برای «تسریع مهار آتش» به منطقه اعزام شده است.

حسن شریعت‌نژاد، معاون سیاسی امنیتی استان‌داری لرستان، روز پنج‌شنبه ضمن دادن این وعده که آتش‌سوزی تا ساعاتی دیگر مهار خواهد شد اطمینان داد که این آتش بی‌سابقه «به چاه‌های نفت نخواهد رسید».

احتمالا این واکنشی بوده است به نظر فرماندار شهرستان پلدختر که گفته بود در صورت ادامه آتش‌سوزی «امکان ایجاد خطر برای چاه‌های نفت سرکان مالکوه در منطقه شمال پلدختر در روستای خرسدر محتمل است».

پس از آن با آن که وعده این مقام امنیتی استان لرستان محقق نشده است، آن طور که خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد، گروه مهار آتش پنج‌شنبه شب به دلیل «تاریک شدن هوا و عدم توان نیروها» مجبور به تعطیل کردن کار تا صبح جمعه شده‌اند.

یک مقام استان لرستان دلیل احتمالی عدم مهار آتش را «صعب‌العبور بودن منطقه و سختی عملیات اطفای حریق» اعلام کرده است.

در آذرماه سال ۱۳۸۹ نیز آتشی در جنگل‌های گلستان در شمال ایران آغاز شد که مهار آن بیش از دو هفته طول کشید و شعله‌های آن تا شرق مازندران نیز رسید.

استان لرستان دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و ۸۱۰ هزار هکتار مرتع است و از نظر وجود جنگل‌ها و مراتع در زاگرس یکی از غنی‌ترین استان‌ها محسوب می‌شود.
XS
SM
MD
LG