لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

دستگيری ۴۲ نفر در جريان آشوب شمال لندن


شنبه شب شمال لندن
شنبه شب شمال لندن
پليس لندن روز يکشنبه اعلام کرد در جريان ناآرامی‌ها در شمال لندن که به طور غيرمنتظره‌ای به اعمال خشونت‌آميز منتهی شد، دستکم ۲۶ نيروی پليس زخمی شده و ۴۲ تن هم دستگير شده‌اند. دولت بريتانيا از پليس خواسته تحقيق گسترده‌ای در اين زمينه انجام دهد.

به گزارش رويترز، روز شنبه در تاتنهام در شمال لندن، محله‌ای که پيشتر و در سال ۱۹۸۵ شاهد بروز اعتراض و درگيری بود، بار ديگر شاهد آشوب بود که در آن شماری از خانه‌ها و مغازه‌ها هدف تعرض قرار گرفته و به آتش کشيده شدند.

ديويد کمرون، نخست وزير بريتانيا، هم گفته که هيچ‌گونه آشوب به اين شکل قابل قبول نيست. سخنگوی نيروهای آتش نشانی لندن هم روز يکشنبه گفت آتش مهار شده است. به گفته شاهدان عينی،چند مغازه، خانه و خودرو تا ساعات بامدادی روز يکشنبه هنوز در آتش گرفتار بودند.

اين آشوب در غروب روز شنبه و پس از مراسم اعتراض به مرگ جوان ۲۹ ساله که هفته پيش در جريان تيراندازی پليس کشته شده بود، آغاز شد.

«آدريان هنستوک» فرمانده پليس در بيانيه‌ای گفت: «کشته شدن «مارک دوگان»، پدر چهار فرزند در جريان تيراندازی پليس، اقدامی اسف‌بار است و نيروهای پليس تلاش خود برای روشن شدن اين قضيه را خواهند کرد ولی اين دليل نمی‌شود که اقليت بزه‌کار به خانه و کار و شغل مردم آسيب بزنند.»

از سوی دیگر برادر مارک دوگان در گفت وگو با شبکه تلويزيونی اسکای نيوز، درخواست برقراری آرامش کرده و گفت: «ما به هيچ وجه بروز خشونت را تاييد نمی‌کنيم. من از تمامی مردمی که افسرده و ناراحت و عصبانی هستند می‌خواهم آرامش خود را حفظ کنند و نگذارند اين خشونت‌ها به نام برادرم تمام شود.»

اين اعتراض‌ها در ابتدا به شکل مسالمت‌آميز در مقابل ساختمان پليس تاتنهام برگزار شد اما در يک مقطع ناگهان دو خودروی پليس هدف دو کوکتل مولوتوف قرار گرفته و به آتش کشيده شدند.

متعاقب آن منطقه شلوغ شد و يک اتوبوس دو طبقه هم به آتش کشيده و به گفته شاهدان عينی، مسير همه چيز عوض شد و خشونت به شکل سريعی در ميان معترضان پخش شد.

به گفته مقامات محلی، لندن در ۱۰ سال گذشته شاهد چنين آشوبی نبوده است. مقامات دولتی می‌گويند بايد تحقيق گسترده‌ای صورت گرفته تا مشخص شود چه چيز باعث شروع اين آشوب و گسترش آن شده است.

يکی از شاهدان عينی به خبرگزاری فرانسه گفت: «صحنه بسيار تلخی بود و يادآور روزهای جنگ جهانی دوم بود که خانه‌ها و مغازه‌ها در آتش گرفتار شده بود و هيچ کس، هيچ کاری از دستش برنمی‌آمد.»

«بوريس جانسون»، شهردار لندن هم از اين بروز آشوب ابراز تاسف کرده است. به گزارش گاردين، مقامات پليس اذعان دارند که پيش بينی چنين آشوب گسترده‌ای را نداشته و غافلگير شده‌اند.

آمار دقيقی از تلفات مالی اين آشوب منتشر نشده است. تاتنهام به داشتن باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپور، مشهور است.
XS
SM
MD
LG