لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

یک هلندی در آمریکا به اتهام ارسال قطعات هواپیما به ایران دستگیر شد


مقام‌های فدرال در ایالت نیوجرسی آمریکا یک شهروند هلندی را متهم به همدستی در ارسال قطعات هواپیما و اقلام دیگر از ایالات متحده به ایران کردند که نقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شهروند ۵۰ ساله هلندی به نام «اولریش دیویس» روز شنبه در فرودگاه بین‌المللی «نیووارک لیبرتی» بازداشت شده‌است.

پاول فیشرمن، قاضی دادگاه در نیوجرسی می‌گوید که «اولریش دیویس» در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ از سـمت خود در یک شرکت باربری استفاده کرده‌ است تا از طریق جعل اسناد، زمینه انتقال اقلام ممنوع را به ایران فراهم کند.

بنا بر گزارش‌ها، این محموله‌ها شامل قطعات هواپیمای سی-۱۳۰، دستگاه کنترل سوخت بوئینگ ۷۴۷ و هم‌چنین بتونه‌های چسبنده، ماده شیمیایی پروکسید و انواع اسپری‌ها می‌شود.

مقام‌های قضایی آمریکا می‌گویند «اولریش دیویس» از طریق ایمیل از یک شرکت همکار خود در نیویورک می‌خواسته تا اسناد را طوری جعل کند که در بارنامه‌ها مقصد این محموله‌ها به جای ایران، هلند درج شود.

در یکی از ایمیل‌های او که مربوط به سال ۲۰۰۸ است وی نوشته‌ که ۹۹ درصد از این محموله‌ها به ایران فرستاده شده و دیویس در همین ایمیل افزوده‌است که ارسال کالاها به ایران «هنوز به خاطر دلایل سیاسی بسیار دشوار است.»

این شهروند هلندی روز دوشنبه در دادگاه حضور یافت و حکم بازداشت برای او صادر شد.

در صورت مجرم شناخته شدن، «اولریش دیویس» می‌تواند با حکم ۲۰ سال زندان و جریمه یک میلیون دلاری مواجه شود.

بازداشت این متهم، یکی از بازداشت‌ها در رشته‌ای طولانی از اقدامات دستگاه قضایی ایالات متحده برای توقف دادوستد محموله‌های ممنوع به ایران است.

خردادماه گذشته دادگاهی در فیلادلفیای آمریکا، یک شهروند ایرانی – آمریکایی به نام محمدرضا وقاری را به دلیل ارسال قطعات و لوازم یدکی ممنوعه و در نتیجه نقض تحریم‌های ایران به ۳۳ ماه زندان محکوم کرد که پس از پایان مدت محکومیت، روند اخراج او از خاک آمریکا آغاز خواهد شد.

ماه پیش از آن نیز دادگاهی در ایالات متحده، دو شرکت تجهیزات کامپیوتری و مالکان آنها، از جمله دو شهروند ایرانی‌تبار را متهم به نقض تحریم‌های علیه ایران از طریق صدور میلیون‌ها دلار قطعات و تجهیزات کامپیوتری به ایران کرد.

صدور حکم ۲۳ ماه حبس برای شهروند بلژیکی به‌خاطر فروش قطعات هواپیمای اف-۵ به ایران، و سه سال و نیم زندان برای یک بازرگان تایوانی به جرم صادرات غیر قانونی قطعات موشک، هواپیماهای بی‌سرنشین، و دیگر ابزار نظامی به جمهوری اسلامی از اقدامات دادگستری ایالات متحده در ماه‌های اخیر بوده‌ است.

اواسط سال گذشته نیز دادگاهی در ایالات متحده دو نفر از مسئولان یک شرکت ایرلندی را به اتهام ارسال غیرقانونی قطعات نظامی به جمهوری اسلامی ایران، محاکمه کرد.

ایالات متحده آمریکا و سایر قدرت‌های غربى ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى متهم مى‌کنند و واشینگتن علاوه بر تحریم‌هاى اعمال شده از سوى شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى، تحریم‌هاى یک‌جانبه دیگرى نیز علیه ایران وضع کرده است که ارتباطات تجارى با تهران را به‌شدت محدود کرده است.
XS
SM
MD
LG