لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۸

متهم ترور «دانشمند هسته ای» ايران به اعدام محکوم شد


مجید جمالی فشی روز اول شهریورماه به اتهام ترور «دانشمند هسته ای» ایران در دادگاه انقلاب محاکمه شد.
مجید جمالی فشی روز اول شهریورماه به اتهام ترور «دانشمند هسته ای» ایران در دادگاه انقلاب محاکمه شد.
غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، می گويد که برای مجيد جمالی فشی، متهم به ترور مسعود علی محمدی، «دانشمند هسته ای»، حکم اعدام صادر شده است.

آقای اژه ای به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است: «بنا به حکم دادگاه انقلاب اسلامی حکم اعدام تروريست مجيد جمالی فشی عامل ترور شهيد مسعود علی محمدی دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی ايران به اتهام محاربه و فساد فی الارض صادر شد.»

به گفته سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی، اين حکم روز يکشنبه - ششم شهريورماه ۱۳۹۰- صادر شده است.

آقای اژه ای اشاره نکرده است که آيا اين حکم قابل تجديدنظر است و اينکه چه زمانی به اجرا در خواهد آمد.

جلسه رسيدگی به اتهام مجيد جمالی فشی روز سه شنبه، اول شهريورماه، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و به رياست قاضی صلواتی برگزار شد.

آقای جمالی متهم شده است که روز ۲۲ دی ماه سال ۸۸ با انفجار بمب اقدام به ترور مسعود علی محمدی در مقابل منزلش کرده است.

آقای علی محمدی، استاد فيزيک کوانتوم دانشگاه تهران، بود که رسانه های دولتی ايران از وی به عنوان «دانشمند هسته‌ای» و محقق ايرانی در پروژه سزامی نام می برند.

اين متهم در جلسه دادگاه گفته بود تا «سه روز» پيش از ترور، نام فردی که بايد ترور می ‌کرده را نمی ‌دانسته، و افزوده بود: «موساد هر لحظه به من اين اطمينان را می ‌داد که علی‌ محمدی فردی است که برای بشريت مضر است و نبايد زنده باشد زيرا جان همه انسان‌ها را تهديد می‌کند.»

مجید جمالی فشی در اين دادگاه مدعی شد که پس از آقای علی ‌محمدی، قرار بوده «پنج نفر» ديگر را نيز ترور کند و افزوده است که آموزش‌هايی را در خصوص ترور «مجيد شهرياری» نيز فرا گرفته بود.

در کیفرخواست دادستان، وی همچنين متهم شده که با دريافت ۱۲۰ هزار دلار از سازمان جاسوسی اسرائيل- موساد- به آن اطلاعات داده است.

در دو سال گذشته چهار تن از افرادی که عموما در رشته فيزيک به کار و تحصيل اشتغال داشتند و برخی از آن‌ها با برنامه‌ اتمی ايران در ارتباط مستقيم بوده‌ اند، ترور شده ‌اند؛ مسعود علی‌محمدی، مجيد شهرياری، فريدون عباسی دوانی و داريوش رضايی‌نژاد.

جمهوری اسلامی ايران دستگاه های اطلاعاتی اسرائيل را متهم کرده است که در برنامه ريزی و انجام اين ترورها دست داشته است.
XS
SM
MD
LG