لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

آن سان سوچی: حرکت به سوی دموکراسی در میانمار آهسته اما ادامه‌دار است


آن سان سوچی، فعال دموکراسی و حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در گفت‌و‌گویی اعلام کرد روند حرکت به سمت دموکراسی در برمه یا میانمار، هرچند آهسته و کند، ولی ادامه دارد و حرکتی رو به جلوست و هنوز خیلی مانده تا مردم به آزادی واقعی و حقوق اساسی خود دست پیدا کنند.

خانم سوچی روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت جدید برمه حرکتی به سوی اصلاحات واقعی را شروع کرده که مایه امیدواری است.»

وی همچنین وقوع انقلاب‌هایی مانند کشورهای عربی در میانمار را غیرمحتمل دانست و گفت: «چنین تظاهرات گسترده‌ای جوابگوی نیازهای واقعی کشور ما نیست.»

آن سان سوچی گفت: «تغییراتی در نظام سیاسی روی داده اما هنوز باور ندارم که به آزادی واقعی رسیده باشیم. هنوز راهی دراز مانده ولی فکر می‌کنم پیشرفت‌های مثبتی انجام شده است.»

خانم سوچی در دفتر حزب اپوزیسیون دولت در رانگون گفت: «من همواره گفته‌ام که یک خوش‌بین محتاط هستم و سعی می‌کنم همواره با در نظر گرفتن احتیاط، خوش‌بین باقی بمانم. باور دارم که ریاست جمهوری فعلی می‌خواهد تغییرات مثبتی ایجاد کند ولی اینکه چقدر حاضر بشود برای این تغییرات هزینه کند، پرسش بزرگی است که فعلا به همین شکل باقی می‌ماند و پاسخ آن را در آینده خواهیم دید.»

تشکیلات نظامی در میانمار پس از اینکه نزدیک به پنجاه سال حکومت را در دست داشت، چند ماه پیش قدرت را به «تین سین» رییس جمهوری دولت جدید تحویل داد. رییس جمهوری فعلی از اعضای سابق تشکیلات نظامیان است که یونیفورم نظامی را کنار گذاشته و در انتخابات پیروز شده است.

پس از انتخابات اخیر در ماه نوامبر، خانم سوچی پس از هفت سال حصر خانگی آزاد شد. مخالفان دولت می‌گویند انتخابات از راه تشکیلات وابسته به نظامیان منحرف شده و در آن تقلب روی داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در هفته‌های گذشته دولت حاکم نشانه‌هاییاز تغییر نشان داده و با مخالفان از جمله آن سان سوچی و حزب او، جبهه ملی دموکراسی وارد گفت‌و‌گو شده است. جبهه ملی دموکراسی در سال ۱۹۹۰ پیروز انتخابات شد ولی هیچ‌گاه اجازه نیافت دولت تشکیل دهد.

آن سان سوچی ماه پیش با رییس جمهوری میانمار دیدار کرد که از جزییات این دیدار خبری منتشر نشد. خانم سوچی می‌گوید: «من و رییس جمهوری نقاط اشتراک زیادی داریم و باید به سمت راهی بهتر برای کشور حرکت کنیم.»

مخالفت سوچی با هرگونه انقلاب خشونت بار

آن سان سوچی در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری فرانسه به مدل تغییر خود از راه‌های غیرخشونت آمیز و به تبع جنبش مهاتما گاندی اشاره کرده و می‌گوید هیچ گونه وضعیتی مانند آنچه در لیبی در جریان است را نه می‌پسندد و نه از آن حمایت می‌کند.

وی افزود: «آنچه باید روی دهد، انقلاب روحیه و رفتار است. تا وقتی که رفتار‌ها عوض نشود و تا وقتی که مقامات حکومتی و دولتی راه خود در برخورد با مشکلات را عوض نکنند، تغییر واقعی شکل نمی‌گیرد.»

خانم سوچی گفت: «همه می‌دانند لیبی حالا حالا‌ها با مشکلات زیادی سروکار خواهد داشت. حتی اگر تمامی افراد رژیم سابق را کنار بگذارند و نظام سیاسی جدیدی تشکیل دهند، هنوز مشکلات زیادی به قوت خود باقی خواهد بود و تلخی‌های زیادی هم می‌ماند که برای مدت طولانی ترمیم نمی‌شود.»

برنده جایزه صلح نوبل افزود: «تغییراتی که ما به دنبال آن هستیم در طول زمان به دست می‌آید و من ترجیح می‌دهم از راه‌های عاری از خشونت و بدون هرگونه انقلاب و خونریزی به سوی آن برویم.»

برمه یا میانمار دو بار در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۷ شاهد اعتراض گسترده مردمی برای بهبود وضعیت زندگی مردم و رسیدن به حقوق بشر بود که هر دو بار با سرکوب گسترده و خشونت آمیز نظام حاکم روبرو شد.
XS
SM
MD
LG