لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

احمدی‌نژاد: هیچ‌ گونه دلیلی برای تنش با آمریکا وجود ندارد


ورود محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک. ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱.
ورود محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک. ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، که برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» گفت که «هیچ‌گونه دلیلی برای تنش با آمریکا وجود ندارد و در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز آماده تعامل و گفت‌وگو هستیم.»

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه افزود که «تمام دیکتاتورهای دنیا مورد حمایت دولت آمریکا و بعضی از دولت‌های اروپایی قرار دارند» و هشدار داد که «اگر دولت آمریکا و متحدان آن تصور می‌کنند با ایجاد تنش و درگیری در منطقه، آینده به نفع آنها خواهد بود، سخت در اشتباه هستند.»

رییس جمهور ایران در خصوص مسائل سوریه گفت: «متاسفانه بعضی کشورها و گروه‌های نزدیک به دولت آمریکا، به سوریه اسلحه می‌فرستند و بی‌تردید این روند نه تنها کمکی به حل و فصل شرایط نخواهد کرد بلکه اوضاع را در این کشور پیچیده‌تر می‌کند.»

این اظهارات محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که دولت‌های غربی ایران را به ارسال سلاح به سوریه متهم کرده اند. در همین رابطه وزیر خارجه ترکیه مردادماه گذشته گفت که مقام‌های کشورش یک محموله سلاح که از ایران به سوریه می‌رفته را در بین راه متوقف کرده‌اند.

رییس جمهور ایران در پاسخ به این پرسش که چرا معترضان در ایران را «خس و خاشاک» نامیده است، گفت: میان «معترضانی که حرفی برای گفتن دارند» و معترضانی که «ساختمان آتش می‌زنند» تفاوت وجود دارد.

شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» بخش‌هایی از این مصاحبه نیم‌ساعته را روز سه‌شنبه پخش کرد و قرار است روز چهارشنبه در برنامه «صبح بخیر آمریکا» گزارش کامل این مصاحبه از این شبکه پخش شود.

بر اساس گزارش وب‌سایت «اِی‌ بی‌ سی»، مصاحبه‌کننده از محمود احمدی‌نژاد پرسیده است: «رئیس‌جمهور گفته‌ که از آزادی، عدالت و حق انتخاب برای مردم حمایت می‌کند، اما در جریان اعتراضات ضد دولتی سال ۲۰۰۹ ایران که به خشونت کشیده شد معترضان را خس و خاشاک نامید.»

سایت «ای‌بی‌سی» می‌نویسد: «رییس جمهور ایران توضیح داد که بین معترضانی که حرفی برای گفتن دارند و تقاضاهایی دارند، و کسانی که ساختمان‌ها را به آتش می‌کشند تفاوت وجود دارد.»

خبرنگار «ای‌بی‌سی» در ادامه از محمود احمدی‌نژاد پرسید که «چرا به اعتراضات از راه‌های قانونی رسیدگی نشد؟»

رییس جمهور اسلامی ایران در پاسخ گفت که این حرف صحیح نیست و افزود: «درخواست‌هایی شد، ادعاهایی شد. مقام‌های قضایی اینها را مرور کردند و به همه اینها پاسخ دادند.»

وی ادامه داد: «و کسانی هم به غیر از مردم عادی بودند که به ساختمان‌ها حمله کردند و به‌طور سازمان‌دهی شده آنها را آتش زدند. این دو مورد به هیچ وجه ارتباطی با هم نداشت و دو موضوع جداگانه‌است.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و سرکوب خونین معترضان، محمود احمدی‌نژاد معترضان به نتایج انتخاباتی را که وی برنده آن اعلام شد، «خس و خاشاک» خواند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز از معترضان در ایران به عنوان «میکروب های سیاسی» یاد کرده و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان، آنها را «بزغاله» لقب داد.

بخشی از مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با «ان‌بی‌سی» در «پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» ایران نیز منعکس شده‌است.
از بیلبوردهای اعتراضی علیه حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک. ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۱.

به گزارش این وب‌سایت، رییس جمهور ایران در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از تحولات منطقه‌ خاورمیانه گفت: «ایران آزادی، عدالت و حق انتخاب آزاد را متعلق به همه ملت‌ها و یک حق انسانی می‌داند و معتقد است دولت‌ها و ملت‌ها باید در کنار هم با تفاهم و حسن نیت مسائل و مشکلات خود را بدون دخالت دیگران برطرف کنند.»

محمود احمدی‌نژاد، شامگاه دوشنبه به وقت شرق آمریکا در رأس هیاتی برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد. اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر آقای احمدی‌نژاد و یک گروه صد نفره هم وی را در این سفر همراهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه‌های مختلف از فعالان سیاسی و دانشجویی روز دوشنبه اعلام کردند که قصد دارند علیه حضور محمود احمدی‌نژاد اعتراض کنند.

در واکنش به سخنان وزیر دفاع آمریکا: پاسخ ما بسیار کوبنده خواهد بود

مصاحبه‌کننده شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» در بخش دیگری از این مصاحبه از محمود احمدی‌نژاد پرسید که آیا با توجه به سخنان اخیر وزیر دفاع آمریکا، او از این که ایالات متحده «طرحی» برای حمله به ایران داشته باشد می‌ترسد؟

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ گفت که «هیچ ترسی از آمریکا ندارم چرا که آمریکا ۵۰-۶۰ سال است که علیه ما است.»

لئون پانتا، وزیر دفاع جدید آمریکا، اخیراً گفته‌است که «به نظر می رسد دیر یا زود در ایران انقلاب به وقوع می‌پیوندد» و «بهار عربی حتما به ایران هم خواهد رسید.»

وی افزود: «جنبشی که خواهان اصلاح و تغییر در ایران است از قیام در کشورهای تونس، مصر، لیبی و سوریه می‌آموزد.»

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با «ای‌بی‌سی» در واکنش به این سخنان وزیر دفاع آمریکا گفت: «آمریکا ده‌ها سال است که علیه ملت ایران فعالیت می‌کند و هر چه در توان داشته علیه کشور ما بکار گرفته‌است. تصور تهدید ملت ایران تصور کاملاً اشتباهی است چرا که پاسخ ملت ایران به هر تهدیدی بسیار قاطع و کوبنده خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG