لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

مخالفت نتانیاهو با عضویت فلسطین در سازمان ملل؛ هشدار درباره «زمستان ایرانی»


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از آنکه محمود عباس درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل را مطرح کرد، با انتقاد شدید از این اقدام، خواستار آن شد که اسرائیل و فلسطینی‌ها با مذاکرات رو در رو برای رسیدن به صلح تلاش کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در جاجای سخنان خود به مشکلات امنیتی کشورش اشاره کرد و ایران و اظهارات رئیس جمهور آن را به عنوان یکی از دلایل درستی سخنانش دانست.

بنیامین نتانیاهو، با بیان اینکه اسرائیل از ابتدا خواستار صلح با فلسطینی‌ها بود، تقصیر اصلی برای نافرجام ماندن روند صلح را به گردن فلسطینی‌ها انداخت.

بنیامین نتانیاهو، حزب‌الله و حماس را عامل ایران خواند که به گفته او امنیت این کشور را همواره مورد تهدید قرار داده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل از نیاز کشورش به عمق استراتژیک سخن گفت و اظهار داشت اسرائیل کشوری بسیار کوچک است و باید نیازهای امنیتی‌اش تامین شود.

وی با تروریست خواندن حماس، تاکید کرد در حالی که حماس بر غزه حاکم است، چگونه می‌شود فلسطینی‌ها بدون امضای صلح با اسرائیل بخواهند از عضویت کامل خود در سازمان ملل سخن بگویند و اسرائیل در معرض تهدید به گفته او اسلامگرایان باشد.

بنیامین نتانیاهو گفت: «اسرائیل آماده است که یک کشور فلسطین در کرانه باختری داشته باشد اما پذیرای یک غزه دیگر در آنجا (کرانه باختری) نیستیم.»

بنیامین نتانیاهو، اسرائیل را سرزمین موعود ملت یهود دانست که در تورات آمده است.

وی در عین حال نسبت به اسلامگرایی و به ویژه ایران هشدار داد و گفت کشورش هرکاری که را که لازم باشد انجام خواهد داد تا مردمش را از ترور اسلامگرایان محافظت بکند.

وی همچنین با اشاره به تحولات کشورهای عربی در منطقه گفت که «بهار عرب» می‌تواند به «زمستان ایرانی» تبدیل شود به روی کار آمدن دولت های اسلامگرا منجر شود.

نخست‌وزیر اسرائیل، به ایران و رئیس جمهور آن محمود احمدی‌نژاد نیز اشاره کرد و آن را قرینه و دلیلی برای نگرانی‌های امنیتی اسرائیل عنوان کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت یک روز پیش از این رئیس جمهور ایران در همین تالار حمله‌های ۱۱ سپتامبر را «حادثه مشکوک» خواند.

نتانیاهو خطاب به حاضران گفت عده‌ای از شما با شنیدن این سخنان جلسه را ترک کردید اما بهتر بود همه شما جلسه را ترک می‌کردید.

وی در ادامه نسبت به خطر ایران اتمی نیز هشدار داد.

درحالی که دولت بنیامین نتانیاهو، با انتقادهای بسیاری درباره شکست روند صلح روبروست، وی دولت خود را طرفدار صلح دانست و از محمود عباس دعوت کرد که در ساختمان سازمان ملل گفت‌وگوی مستقیم برای رسیدن به صلح آغاز شود.

وی در بخشی از سخنان خود، شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغال شده فلسطینی را نه علت شکست مذاکرات بلکه معلول این شکست دانست.

بنیامین نتانیاهو همچنین از مجمع عمومی سازمان ملل نیز انتقاد کرد که به گفته او «سال به سال» اسرائیل را محکوم می‌کند.

نتانیاهو گفت: «این روی تلخ نهاد سازمان ملل است. این تئاتر پوچی است.»

وی در ادامه به «کنترل» حزب‌الله بر لبنان اشاره کرد و گفت که همین لبنان هم‌اکنون ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد.

محمود عباس روز جمعه در خواست رسمی خود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل را تقدیم بان گی مون کرد. بان گی مون، این درخواست را به اطلاع شورای امنیت می‌رساند و اعضای دایم و غیر دایم به آن رای می‌دهند و سپس در مجمع عمومی به رای گذاشته می‌شود.

از پیش آمریکا، یکی از پنج عضو دارای حق وتو گفته است این درخواست را وتو خواهد کرد و فلسطینی‌ها هم گفته‌اند که درخواست خود را به مجمع عمومی ارجاع می‌دهند.

اگر فلسطینی‌ها در شورای امنیت رای نیاورند، و مجمع عمومی به عضویت آنها را بدهد، فلسطین به عنوان یک «کشور غیر عضو» سازمان ملل خواهد بود.
XS
SM
MD
LG