لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

«نام و شماره تلفن افراد مظنون به قتل ربانی موجود است»


تصویری از برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و میانجیگر صلح.
تصویری از برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و میانجیگر صلح.
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، روز جمعه، در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفت که افراد شناخته شده‌ای در پاکستان در ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین و رئیس شورای صلح افغانستان دست داشته‌اند.

آقای کرزی، تهدید کرد که اگر مقام‌های پاکستانی، برای دستگیری این افراد همکاری نکنند. افغانستان از مراجع بین‌المللی و سازمان ملل درخواست خواهد کرد تا در این زمینه تحقیق کنند.

همچنین، دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد ارتش آمریکا هم روز جمعه یک بار دیگر، به ریشه مشکلات در پاکستان اشاره کرد و یادآور شد که بدون همکاری پاکستان، مسائل حل نخواهد شد و منطقه شاهد ثبات نخواهد بود.

در گفت‌وگو با «سیامک هروی»، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، علیرضا کرمانی، نخست از او می‌پرسد، اشاره آقای کرزی به افرادی در پاکستان، بر پایه چه اسناد و مدارکی است؟

گفت‌وگوی علی‌رضا کرمانی با سیامک هروی، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:50 0:00
لینک مستقیم


سیامک هروی:
پس از ترور استاد ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، دستگیری‌هایی در کابل انجام شد و شواهد و اسنادی به دست آمد که نشان‌دهنده تماس‌های مکرر تروریست‌ها در داخل شهر کویته پاکستان با تعدادی از سازمان‌دهندگان این ترور بوده‌است.

همچنین، پیامی که به خاطر اغفال رئیس شورای عالی صلح به کابل آورده شده بود و این پیام نزد حکومت افغانستان هم موجود است، توسط شخصی واقعی به نام آقای خدام، از شهر کویته پاکستان ثبت و ارسال شده‌است.

همچنین رفت‌وآمدهایی توسط یک شخص میانجی طی سه ماه گذشته در شهر کویته انجام شده‌است و در این مدت هم چندین بار کسی آمده‌است و با رئیس شورای عالی صلح، استاد ربانی دیدار داشته‌است و بعد این شخص مدعی شده‌است که وظیفه‌ای که از سوی طالبان به عهده او گذاشته شده بود، از او گرفته شده و او تعویض شده و شخص دیگری به جای او نقش میانجی را بر عهده گرفته‌است.

این شخص دومی پیام‌آور صلح نبوده بلکه همان شخص قاتل بوده‌است و این همه اسناد و شواهد جمع‌آوری شده‌است و قرار است که این اسناد به حکومت پاکستان تحویل داده شود.
و حکومت پاکستان بایستی متعهد شود و این افراد را که اسامی مشخص و شماره تلفن‌های مشخصی دارند، دستگیر کرده و به حکومت افغانستان بسپارد.

آقای هروی، با توجه به اطلاعاتی که شما دارید، ترور آقای ربانی کار چه کسانی است؟ شبکه حقانی؟ گروه طالبان یا حزب اسلامی گلبدین حکمتیار؟

ما هم خواهان این هستیم که دستگیری این افراد از سوی حکومت پاکستان، ما را به نقطه‌ای برساند که واقعیت معلوم بشود که چه افراد و چه گروه‌هایی دستشان در این جریان نهفته بوده‌است و اینها چه کسانی بوده‌اند.

حال، پیش از دستگیری اشخاص این گروه توسط دولت پاکستان، حکومت افغانستان نمی‌تواند مشخصا بگوید که در پشت ترور استاد ربانی، گروه حقانی بوده‌است یا شورای کمیته؟ اما در مجموع چیزی که معلوم است این است که طالبان در این ماجرا دست داشته‌اند.

شما فکر می‌کنید که ریشه اختلافات بین آمریکا و پاکستان بیشتر به کجا برمی‌گردد؟

چندین سال است که حکومت افغانستان با تمام قوت گفته‌است که پایگاه و ریشه تروریسم در پاکستان است و آموزشگاه‌های تروریسم و غیره هم در پاکستان است؛ و عامل کشتاری که در افغانستان وجود دارد، طالبان هستند که از آن طرف مرز می‌آیند.

حتی آسیب‌هایی که به جامعه جهانی در افغانستان می‌رسد از پایگاه‌ها و کانون‌های امنی است که در داخل خاک پاکستان فعالیت می‌کنند.

بارها و بارها حکومت افغانستان بر این امر تاکید کرده‌است و تازه، دولت آمریکا و ناتو با حکومت افغانستان هم عقیده شده‌است که تا پناهگاه‌های تروریسم از خاک پاکستان جمع‌آوری نشود، ممکن نیست که به افغانستان صلح و امنیت بیاید.

از این‌رو تلفات سنگینی را هم که اخیرا نیروهای بین‌المللی و خصوصا نیروهای ایالات متحده آمریکا در افغانستان داشته‌اند، از دام‌گذاری تا حملات تروریستی که علیه آنها در داخل خاک افغانستان انجام شد و حتی حمله اخیر به سفارت آمریکا، ایالات متحده آمریکا را به این واکنش واداشته‌است که در تمامی راهبردهای خود با حکومت پاکستان تجدید نظر کند؛ و آنها را تحت فشار قرار دهد تا از حمایت از تروریست‌ها دست بکشند.

آنچه در متن گفته‌های آمریکایی دیده یا شنیده می‌شود، بیشتر بر دخالت شبکه «حقانی» دلالت می‌کند.

دولت افغانستان چه تفاوتی مابین گروه حقانی، طالبان یا حزب اسلامی آقای گلبدین حکمتیار می‌بیند؟

شبکه حقانی گروهی است که بیشتر با القاعده هماهنگ است و دولت آمریکا اخیراً شواهدی به پاکستان ارائه کرده‌است مبنی بر این که شبکه حقانی از پایگاه پاکستان، تجهیز و حمایت می‌شود.

اخیراً هم در کشور اسپانیا، حکومت ایالات متحده آمریکا، تصاویری را به مقامات پاکستانی ارائه کرده‌است که این تصاویر نشان می‌دهد یک ژنرال پاکستانی در حال تحویل اسلحه به گروه حقانی است.

آیا برای دولت افغانستان هم روشن است که شبکه حقانی در حمله به سفارت آمریکا در کابل دست داشته است؟

بعد از اینکه به سفارت ایالات متحده آمریکا حمله شد، تماس‌های تلفنی ضبط شده نشان داد که تماس‌هایی از سوی تروریست‌ها با رهبران شبکه حقانی گرفته شده‌است و هم ایالات متحده آمریکا تحقیقاتی در این زمینه انجام داد و هم حکومت افغانستان.

اکنون هم شواهدی در اختیار دولت آمریکا و هم شواهدی در اختیار دولت افغانستان است که نشان می‌دهد این اقدام با حمایت گروه‌های تروریستی که آن سوی مرزهای افغانستان هستند، انجام شده‌است.
XS
SM
MD
LG