لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

واکنش «غیرمستقیم» خامنه‌ای به اتهام آمریکا: تکرار شیوه‌های بی‌خاصیت برای ایران‌هراسی


آیت‌الله علی خامنه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در اظهاراتی که خبرگزاری‌های خارجی آن را واکنشی «غیرمستقیم» به اتهام توطئه برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن دانسته‌اند کشورهای غربی را به تلاش برای «ایران‌هراسی» متهم کرد.

از روز سه‌شنبه، ۱۹ مهرماه، که خبر تلاش‌های دست‌کم دو ایرانی در آمریکا برای ترور سفیر عربستان سعودی در پایتخت ایالات متحده در سراسر دنیا در صدر اخبار قرار گرفت، عالی‌رتبه‌ترین مقام‌ها در جمهوری اسلامی تاکنون هیچ واکنشی در این باره نشان نداده‌اند.

از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، که تاکنون هیچ صدایی در این زمینه شنیده نشده است و آیت‌الله خامنه‌ای نیز روز چهارشنبه در سخنرانی خود برای مردم کرمانشاه ترجیح داد از کنار این خبر بگذرد.

اما رهبر جمهوری اسلامی که هنوز در کرمانشاه به سر می‌برد روز پنج‌شنبه در گفته‌هایی که خبرگزاری فرانسه آن را «واکنشی غیرمستقیم» به اتهام آمریکا به ایران دانسته این کشور و دیگر قدرت‌های غربی را به «تکرار شیوه‌های بی‌خاصیت» خود برای «ایران‌هراسی» متهم کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «تکرار شیوه‌های ابلهانه و بی‌خاصیت سیاستگذاران درمانده و پریشان غربی برای ایران‌هراسی باز هم نتیجه نخواهد داشت.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین پیش‌بینی کرد: «[آنها] بار دیگر طعم تلخ شکست را خواهند چشید.»

او در ادامه «راه خلاصی آمریکا» را «روش جمهوری اسلامی ایران یعنی منطق،‌عقل و معنویت» دانست و با یادآوری جنگ ایران و عراق هشدار داد که «تهاجم به جمهوری اسلامی پرهزینه است».

این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی تنها ساعاتی پیش از آن بیان شد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با اشاره مستقیم به این «توطئه برای ترور» به مقامات عالی‌رتبه ایران هشدار داد که باید در این باره «پاسخ‌گو باشند».

آقای اوباما که در يک کنفرانس خبری به همراه همتای کره جنوبی خود صحبت می‌کرد گفت:«ما باور داريم حتی اگر مقامات بلندپايه (ايران) از جزئيات عمليات آگاه نبوده‌اند، ايران باید در قبال اين که کسانی در اين حکومت درگير چنين طرحی بوده‌اند پاسخ‌گو باشد.»

اما عدم اشاره رهبر و رئیس جمهوری اسلامی به اتهام آمریکا به معنای سکوت کامل در ایران نبوده است.

يک روز پس از آن که مقامات آمريکا دو ايرانی را به تلاش برای ترور سفير عربستان در واشينگتن متهم کردند، حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه، روز چهارشنبه اتهامات آمريکا مبنی بر دخالت برخی از اعضای سپاه پاسداران در اين توطئه را «مضحک و بی‌اساس» خواند.

روز چهارشنبه همچنین علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، این اتهامات را «يک سناريوی از پيش شکست‌خورده، مضحک و خنده‌آور» توصيف کرد.

مقام‌های وزارت دادگستری و همچنين پليس فدرال آمريکا روز سه‌شنبه گفتند که دو ايرانی درصدد بودند که به سفارتخانه‌های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن حمله کرده و همچنين عادل الجبير، سفير عربستان سعودی در آمريکا، را ترور کنند.

مقام‌های آمريکا اين دو ايرانی را منصور ارباب سيار، ۵۶ ساله، و غلام شکوری معرفی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG