لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

پایتخت لیبی، بار دیگر شاهد درگیری موافقان و مخالفان قذافی


نیروهای شورای ملی انتقالی در ابو‌سلیم- ۲۲ مهرماه ۱۳۹۰
نیروهای شورای ملی انتقالی در ابو‌سلیم- ۲۲ مهرماه ۱۳۹۰
شهر طرابلس، پایتخت لیبی، که کنترل آن از حدود دو ماه پیش به دست نیروهای شورای انتقالی لیبی افتاده بود، روز جمعه، برای اولین در این مدت، بار دیگر شاهد درگیری دوباره میان موافقان و مخالفان معمر قذافی بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالرزاق العرادی، از اعضای شورای انتقالی مستقر در طرابلس، اعلام کرده است که در جریان درگیری‌ها در طرابلس که میان نیروهای شورای انتقالی و «حدود ۵۰ تن» از وفاداران به معمر قذافی صورت گرفته، یکی از جنگجویان شورای انتقالی و دو تن از حامیان معمر قذافی جان باخته‌اند و «۳۰ تن» نیز زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که این درگیری‌ها در ابوسلیم، واقع در جنوب طرابلس، و به فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر، صورت گرفته است.

عبدالرزاق العرادی تأکید کرده است که نیروهای شورای ملی انتقالی در جریان این تبادل آتش، ۲۷ تن از نیروهای حامی معمر قذافی را دستگیر کرده‌اند.

از زمانی که اواخر تابستان سال جاری با مخفی شدن معمر قذافی، کنترل طرابلس به دست نیروهای مخالف افتاد، این نخستین بار است که زد و خوردی با این شدت میان موافقان و مخالفان معمر قذافی صورت می‌گیرد.

درگیری‌ها در طرابلس در حالی روز جمعه رخ داد که در همین روز، شهر سِرت، زادگاه معمر قذافی و آخرین پایگاه عمده وی، نیز همچنان صحنه برخورد و تبادل آتش میان نیروهای شورای ملی انتقالی و حامیان مسلح معمر قذافی بود و گزارش‌ها حکایت از کشته و زخمی شدن تعدادی دارد.

یکی از پزشکان بیمارستانی در شرق سرت به خبرگزاری فرانسه گفته است که روز جمعه در این شهر «دست‌کم چهار تن کشته و ۴۶ نفر زخمی» شده‌اند.

اگرچه از اواسط مهرماه نیروهای ناتو زمزمه‌هایی را در مورد شکست قریب‌الوقوع حامیان سرهنگ قذافی در شهر سرت آغاز کرده‌اند، نیروهای طرفدار معمر قذافی هنوز بخش‌هایی از شهر سرت و جاده‌های منتهی به شهر بنی‌ولید را در دست دارند.

مخالفان معمر قذافی و نیروهای ناتو همچنان در تلاشند تا با یافتن محل اختفای معمر قذافی، رهبری که نزدیک به ۴۲ سال کنترل حکومت لیبی را در دست داشت، به درگیری‌ها در این کشور پایان دهند.
XS
SM
MD
LG