لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

اوباما: تمام نظاميان آمريکا تا پايان سال ۲۰۱۱ از عراق خارج می‌شوند


باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا ، روز جمعه گفته است که نيروهای نظامی آمريکايی تا پايان سال ۲۰۱۱ به طور کامل از عراق خارج خواهند شد.

باراک اوباما که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تصريح کرده است: «همان گونه که قول دادم، کليه نيروهای باقی مانده در عراق تا پايان سال به خانه باز خواهند گشت. تقريبا پس از ۹ سال، جنگ آمريکا در عراق به پايان می‌رسد.»

باراک اوباما همچنين گفته است: طی دو ماه آينده دهها هزار نيروی آمریکایی در عراق ،از این کشور خارج خواهند شد.

وی اضافه کرده است: «آخرين سرباز آمريکايی با سربلندی، افتخار و همچنين با اطلاع از حمايت يکپارچه مردم آمريکا از آنان از مرز عراق خارج خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، در حالی باراک اوباما خبر خروج کليه نيروهای نظامی آمریکا از عراق تا پایان سال جاری را اعلام کرده است، که ماهها مذاکره بين مقام‌های آمريکايی و عراقی برای حضور بخشی از نيروهای نظامی آمريکا در عراق پس از سی و یکم دسامبر نتیجه ای در پی نداشت.

طبق اين گزارش باراک اوباما پس از کنفرانس ويدئويی با نوری المالکی، نخست وزير عراق مساله خروج کليه نيروها ی آمریکایی از عراق را علام کرد.

باراک اوباما گفته است که از نوری المالکی برای سفر به امريکا دعوت کرده است.

باراک اوباما و نوری المالکی گفته‌اند، خروج تقريبا ۴۰ هزار نيروی نظامی آمريکايی از عراق سر آغاز مرحله تازه‌ای از روابط دو کشور خواهد بود.

در همین زمینه، دفتر نوری المالکی در بيانيه‌ای با اشاره به خروج کليه نيروهای آمريکايی تا پايان سال ميلادی جاری، اعلام کرده است: «دو کشور در خصوص آغاز مرحله تازه‌ای از روابط استراتژيک اشتراک نظر دارند.»

به گزارش رويترز، تقريبا ۱۶۰ نيروی نظامی آمريکايی برای آموزش نيروهای عراقی و همچنين محافظت از سفارت آمريکا در اين کشور باقی خواهند ماند.

نيروهای آمريکايی در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند و حکومت صدام حسين، رهبر سابق اين کشور، را ساقط کردند. گزارش‌ها حاکی که در طول اين جنگ بيش از چهار هزار و ۴۰۰ سرباز آمريکايی کشته شدند.

طی ماههای اخير شماری از سياستمداران عراقی با تمديد حضور شماری از نيروهای امريکايی در عراق مخالفت کردند. عراقی‌ها مخالف اعطای هرگونه مصونيت قضايی به نيروهای آمريکايی بودند.

پس از کاهش خشونت‌ها درعراق نقش نيروهای آمريکايی در اين کشور تغييرکرده و آنها بيشتر به ارائه مشاوره و همچنين آموزشی نيروهای امنيتی عراقی می‌پرداختند.

به گزارش رويترز، مقامات بلندپايه عراق در خلوت از خروج نيروهای آمريکايی از عراق ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گويند، حضور اين نيروها عامل اصلی حفظ آرامش بين اعراب و کردها به ويژه درمناطق مورد مناقشه نفتی بوده است.
XS
SM
MD
LG