لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

واکنش تهران به طرح راه اندازی سفارتخانه مجازی آمريکا برای ايرانيان


علی لاریجانی از سخنان هيلاری کلينتون درباره جنبش های داخل ايران انتقاد کرد.
علی لاریجانی از سخنان هيلاری کلينتون درباره جنبش های داخل ايران انتقاد کرد.
رييس مجلس شورای اسلامی ايران در نخستين واکنش يک مقام جمهوری اسلامی به سخنان وزير امور خارجه آمريکا در مورد راه اندازی سفارتخانه مجازی برای ايرانيان، اين اقدام را نشانه «تنگنای سياسی» آمريکا دانست و گفت که «اين گونه حرف ها موجب وحدت ملی بيشتر ايرانيان می شود.»

علی لاريجانی در اظهاراتی که واحد مرکزی خبر ايران آن را منتشر کرده است، راه اندازی سفارتخانه مجازی آمريکا برای ايرانيان را نشانه «ضيق سياسی»- تنگنای سياسی- ايالات متحده عنوان کرد.

هيلاری کلينتون روز چهارشنبه در گفت و گو با دوشبکه تلويزيونی بی بی سی فارسی و صدای آمريکا اظهار داشت: «ما خواستار بهبود روابط با ايران هستيم و می خواهيم از گذشته دور شويم. من عقيده دارم که هر دو طرف از آنچه در ۵۰ سال گذشته رخ داده متاسف هستيم؛ اما ما مايليم بنای يک رابطه خوب را پی ريزی کنيم.»

وزير امور خارجه آمريکا افزود: «آنچه که در نظر داريم اين است که به رغم اين واقعيت که رابطه سياسی (با ايران) نداريم من از همين جا اعلام می کنم که يک سفارت مجازی در تهران باز می کنيم. اين وب سايت احتمالا تا پايان سال راه اندازی خواهد شد.»

علی لاريجانی در سخنان روز پنجشنبه خود با بيان اينکه نبايد حرف های وزير امور خارجه آمريکا را «جدی» گرفت، از سخنان هيلاری کلينتون درباره جنبش های داخل ايران انتقاد کرد.

آقای لاريجانی اظهار داشت: «اگر او منتظر جنبش داخل ايران است بايد بداند که همين جنبش های منطقه نتيجه انقلاب اسلامی ايران است، چرا که انقلاب ايران انقلابی پر تحرک است.»

وی افزود: «اگر آمريکاييان تصور می کنند با مشابه سازی می توانند در ايران کاری صورت دهند، بايد بدانند که دچار سوء تفاهم هستند.»

وزير امور خارجه آمريکا در گفت و گوی تلويزيونی روز چهارشنبه خود درباره دلايل حمايت نکردن دولت باراک اوباما از «جنبش سبز» در دوران اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری گفت: «از درون جنبش اعتراضی اين صدا شنيده می شد که آمريکا بايد مواظب باشد طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی اين جنبش جلوه کند چون اعتبار جنبش و امنيت هواداران آن به خطر می افتد.»

خانم کلينتون افزود: «فکر می کنم اگر دوباره اين اتفاق بيفتد، جنبش سبز يا هر جنبش ديگری در ايران هوشمندانه خواهد بود اعلام کند که ما می خواهيم همه دنيا از ما حمايت کند. کاری که مخالفان حکومت در ليبی کردند.»

مقام های ايرانی در جريان اعتراض های گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، کشورهای غربی بويژه آمريکا و بريتانيا را متهم می کردند که در دامن زدن به شورش ها دست دارند و خواهان سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ايران هستند.

در جريان اين اعتراض که به شدت از سوی نيروهای امنيتی و بسيج سرکوب شد، دهها نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نيز بازداشت شدند.

مناسبات ميان تهران و واشينگتن در هفته های اخير بار ديگر دچار تنش شده و مقام های آمريکايی، نيروی قدس سپاه پاسداران را متهم کرده اند که توطئه ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن را طرح ريزی کرده است.

آمريکا گفته است که احتمالا مقام های جمهوری اسلامی ايران از انجام اين طرح خبر داشته اند. ايران تمام اتهام ها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG