لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

دو انفجار در تأسیسات نفتی ایران یک کشته و سه زخمی به جای گذاشت


از انفجارهای پیشین تأسیسات نفتی ایران در قلعه‌نار لرستان.
از انفجارهای پیشین تأسیسات نفتی ایران در قلعه‌نار لرستان.
انفجار در یک دکل شرکت ملی حفاری ایران در ۲۱۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز روز جمعه باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر شد.

این دکل که یک دهه از عمر آن می‌گذرد با نام دکل ۵۴ فتح در میدان نفتی «بی‌بی حکیمه» گچساران قرار دارد و بامداد جمعه در حین عملیات تکمیل به وسیله دستگاه حفاری دچار فوران شد که به گزارش خبرگزاری مهر این فوران هم‌اینک مهار شده و تحت کنترل قرار گرفته‌است.

بنا به این گزارش، در این حادثه دکل‌بان دستگاه جان باخت و سه نفر از کارکنان از جمله رئیس دستگاه به طور سطحی مصدوم شده‌اند.

مواجه شدن غیرمترقبه حفاران با حجم عظیمی از گاز محبوس شده ناشناخته در لایه‌های مخزن، علت این انفجار گزارش شده‌است.

به نوشته مهر، در این حادثه «حمید نژاد جان» با از خودگذشتگی و بستن برخی از شیرهای سرچاهی مانع توسعه حادثه و فوران گاز در سطح منطقه حفاری شده‌است.

این گزارش می‌افزاید که پس از مشاهده این وضعیت چاه و آتش‌سوزی در محل فوران چاه، کارکنان شاغل بر روی دکل حفاری ضمن بستن رمزهای چاه از وقوع یک فاجعه عظیم جلوگیری کردند.

میدان نفتی بی‌بی حکیمه در ۲۱۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در جنوب میدان نفتی گچساران واقع شده‌است. این میدان در سال ۱۳۴۱ کشف و در همان سال به تولید رسید ضمن آنکه ظرفیت تولید این میدان روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه‌است.

حادثه در پالایشگاه شازند اراک

در همین حال خبرگزاری مهر هم‌چنین خبر داد که بامداد روز جمعه فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند اراک نیز «دچار انفجار و آتش‌سوزی شده‌است.»

مجید رجبی، از مقام‌های مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، به این خبرگزاری گفت که این حادثه «هیچ‌گونه حادثه جانی و مالی به همراه نداشته‌است.»

وی در مورد دلیل این رویداد گفت: «به دلیل جمع شدن مواد هیدروکربوری و گاز در مسیر خروجی واحد ۳۳ بامداد امروز این حادثه به وقوع پیوسته‌است.»

بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند بهمن‌ماه سال گذشته با حضور وزیر وقت نفت با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری به طور رسمی آغاز شد.

شمار حادثه‌های مختلف اخیراً در بخش نفت و گاز ایران روندی فزاینده داشته‌است اما مقام‌های مربوط در بیشتر موارد از ارائه توضیحات در مورد علل این حوادث خودداری می‌کنند.

از عمر بیشتر لوله‌های انتقال نفت و گاز ایران ده‌ها سال می‌گذرد و این لوله‌ها با مسئله نگهداری نامناسب و نقایص فنی متعدد مواجه هستند.

مواردی نیز از انفجار و خرابکاری در لوله‌های نفت و گاز ایران در ماه‌های اخیر گزارش شده‌است.

انفجار در خط لوله گاز ایران-ترکیه که باعث توقف صادرات گاز ایران به همسایه غربی خود شد، سومین حادثه در خطوط لوله ایران در مرداد ماه امسال بود.

جمعه پیش از آن در ۱۴ مرداد، یکی از خطوط اصلی انتقال نفت به تأسیسات نفتی اهواز که گفته می‌شود بزرگ‌ترین خط لوله نفت ایران است، دچار آتش‌سوزی و انفجار شد.

یک هفته پیش از آن، روز جمعه هفتم مرداد نیز انفجار در خط لوله صادرات گاز در نزدیکی مرز بازرگان باعث «قطع موقتی» صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه شد.

خطوط لوله انتقال گاز در داخل ایران نیز، تاکنون چندین بار طعمه انفجار شده و در چند مورد برخی از مقامات جمهوری اسلامی به احتمال اقدامات خرابکارانه در این اتفاقات اشاره کرده‌اند.

از جمله در فروردین‌ماه سال جاری یک نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به انفجار در خط لوله میان شهرهای قم و سلفچگان با توصیف آن به عنوان اقدامی «خرابکارانه» از احتمال ارتباط آن با انفجاری در گذشته خبر داد.

انفجار ۲۰ فروردین‌ماه در سه رشته خط لوله ۵۶ اینچی انتقال گاز طبیعی رخ داد که بخشی از گاز ایران را از پالایشگاه‌های جنوب کشور چون مجتمع گازی «پارس جنوبی»، «پارسیان» و «فجر جم» به استان‌های شمال و شمال غربی ایران انتقال می‌دهد.

پیش از آن نیز در بهمن‌ماه سال گذشته، ۱۳۸۹، در ۲۵ کیلومتری شمال منطقه سلفچگان در سه خط لوله هزار پوندی انتقال گاز انفجاری دیگر رخ داده بود.
XS
SM
MD
LG