لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

وزیر خارجه ایران: زمان گفت‌و‌گو با آمریکا هنوز فرا نرسیده است


علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایالات متحده در خصوص تمایل آمریکا به برقراری رابطه با ایران، این اظهارات را «مملو از تناقض» دانست و گفت که زمان گفت‌وگو هنوز فرا نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در خصوص سخنان اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما از این اظهارات زیاد شنیده‌ایم. این سخنان پر از تناقضات است؛ از طرفی برای برقراری رابطه اظهار علاقه می‌کنند و از طرفی دیگر صحبت‌هایی می‌شود که همسنگ با سخنان قبلی نیست.»

هیلاری کلینتون چهارم آبان ماه در گفت‌و‌گو با بخش فارسی زبان شبکه صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی از تمایل واشینگتن به بهبود روابط ایران و آمریکا سخن به میان آورد.

خانم کلینتون گفت: «ما خواستار بهبود روابط با ایران هستیم و می‌خواهیم از گذشته دور شویم. من عقیده دارم که هر دو طرف از آنچه در ۵۰ سال گذشته رخ داده متأسف هستیم، اما ما مایلیم بنای یک رابطه خوب را پی‌ریزی کنیم.»

علی‌اکبر صالحی روز شنبه در واکنش به این اظهارات، با بیان این‌که آمریکا تاکنون در مواجهه با مسائل بین‌المللی از «منطق زور و تزویر» استفاده کرده، گفت: «برقراری رابطه زمانی معنی دارد که طرفین بدون پیش‌شرط و هم سطح وارد گفت‌و‌گو شوند که به نظر می‌رسد زمان آن هنوز فرا نرسیده است.»

اظهارات آقای صالحی در حالی مطرح شده‌اند که روز گذشته نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان خانم کلینتون در خصوص ایجاد سفارتخانه‌ای مجازی در ایران، این اظهارات را «نشانه سردرگمی عمیق آمریکا» دانست.

هیلاری کلینتون گفته بود که واشینگتن قصد دارد تا پایان سال میلادی یک سفارتخانه‌ مجازی در اینترنت ایجاد کند تا از این طریق شهروندان ایرانی بتوانند درخواست‌های خود برای روادید را مطرح کنند.

رامین مهمان‌پرست روز جمعه در واکنش به این اظهارات گفت: «به نظر می‌رسد دولت آمریکا دچار یک سردرگمی عمیق در روابط بین‌المللی، به خصوص با کشور قدرتمند و مستقلی همچون جمهوری اسلامی ایران شده است.»

بیش از ۳۰ سال است که ایران و آمریکا هیچ‌گونه رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند و در این مدت مناسبات این دو کشور نیز بارها بر سر مسائل مختلفی همچون برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت امنیت منطقه خاورمیانه دچار تنش شده است.

این تنش‌ها در هفته‌های اخیر به دنبال طرح اتهام آمریکا علیه ایران در خصوص «توطئه ترور» سفیر عربستان در واشینگتن، بار دیگر شدت یافته است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که احتمالا مقام‌های جمهوری اسلامی از این «توطئه» خبر داشته‌اند، اما ایران به شدت این اتهام‌ها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG