لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

دفتر نشریه فرانسوی پس از برگزیدن پیامبر اسلام به عنوان «سردبیر» به آتش کشیده شد


دفتر نشریه فکاهی فرانسوی «شارلی هبدو»
دفتر نشریه فکاهی فرانسوی «شارلی هبدو»

دفتر نشریه فکاهی فرانسوی «شارلی ابدو» در اولین ساعات بامداد روز چهارشنبه و همزمان با انتشار شماره ویژه‌ای از این مجله با عنوان «شریعت» و چاپ کاریکاتوری از پیامبر اسلام روی جلد آن، به آتش کشیده شد.

به گزارش سی ان ان، کاریکاتوری که روی جلد این نشریه چاپ شده پیامبر اسلام را نشان می‌دهد که می‌گوید: «صد ضربه شلاق اگر از خنده نمیرید‌.»

مدیر مسئول این نشریه به شبکه سی ان ان گفته است که آتش سوزی بر اثر پرتاب کوکتل مولوتف به دفتر این مجله روی داده است. طبق گزارش پلیس فرانسه در این آتش سوزی به کسی آسیب نرسیده است.

مدیر مسئول شارلی ابدو گفت: «مهاجمان این نشریه را نخوانده‌اند. هیچکس نمی‌داند که مطالب این شماره از نشریه ما واقعا چیست، به غیر از افرادی که یک نسخه آن را امروز صبح خریده‌اند. این جماعت به خاطر انتشار نشریه‌ای که حتی از مطالب آن اطلاع ندارند دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند و این بسیار احمقانه است.»

وزیر کشور فرانسه در واکنش خود بر حمایت این کشور از انتشار هفته‌نامه و آزادی مطبوعات تاکید کرد و گفت: «آزادی مطبوعات در فرانسه یک اصل مقدس است و تمام اقدامات لازم برای شناسایی و بازداشت مهاجمان صورت خواهد گرفت. ما ممکن است با مطالب این هفته‌نامه موافق نباشیم ولی جامعه ما به آزادی مطبوعات احترام می‌گذارد و هیچ گونه اقدام خشونت‌آمیزی علیه آزادی مطبوعات تحمل نخواهد شد.»

به گزارش سی ان ان پلیس پاریس می‌گوید این آتش سوزی حوالی ساعت یک بامداد آغاز شده و تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد هر چند هنوز دقیقا مشخص نیست که دلیل آتش‌سوزی چه بوده است.

این هفته‌نامه فکاهی از زمانی که اعلام کرد شماره ویژه خود را به «بهار عربی» اختصاص داده و پیامبر اسلام سردبیر مهمان نشریه خواهد بود، مورد تهدید قرار گرفته بود. این شماره ویژه به طنز «شریعه هبدو» نامیده شده است.

همزمان وب سایت این هفته‌نامه نیز مورد حملات سایبری قرار گرفته است. مهاجمان در پیام خود به زبان‌های ترکی و انگلیسی اقدام این مجله را که از نظر آ‌ها توهین به پیامبر و مقدسات دین اسلام است سوءاستفاده از آزادی بیان توصیف کرده‌اند. البته این مهاجمان مسئولیت حمله به دفتر نشریه و آتش‌سوزی را برعهده نگرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG