لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

عقب‌نشینی نخست وزیر یونان از برگزاری رفراندوم برای کمک‌ خارجی


جورج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان به همراه وزیر دارایی این کشور.
جورج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان به همراه وزیر دارایی این کشور.
جورج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان، روز پنجشنبه از طرح برگزاری یک رفراندوم برای تصویب بسته کمک‌های خارجی به یونان عقب‌نشینی کرده و گفت با توجه به حمایت حزب مخالف از طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت وی، دیگر ضرورتی برای انجام رفراندوم نیست.

با این حال از سخنان نخست‌وزیر یونان نمی‌توان دقیقا دریافت که آیا منظور وی لغو کامل برگزاری رفراندوم است یا نه. هفته پیش اعلام برگزاری رفراندوم در یونان باری دیگر موجب یک موج گسترده از ناآرامی و سردرگمی در بازارهای مالی و محافل سیاسی اروپا شد.

همزمان دفتر نخست وزیر یونان اعلام کرده است که وی حاضر است با مشارکت حزب مخالف یک دولت ائتلافی تشکیل دهد ولی حاضر نیست انتخابات سراسری زودرس را در این کشور فرا بخواند. آنتونیو ساماراش رهبر حزب مخالف برگزاری انتخابات زودرس را شرطی برای پیوستن به دولت ائتلاف ملی اعلام کرده است.

دفتر نخست وزیری یونان اکنون گزارش‌هایی را که قبلا در مورد احتمال استعفای آقای پاپاندرئو منتشر شده بود را تکذیب کرده است.

همزمان با تشدید بحران در یونان جورج پاپاندرئو جلسه اضطراری هیئت دولت این کشور را در روز پنجشنبه فراخواند. بحران ملی مربوط به نحوه پرداخت بدهی‌های خارجی و پذیرش یا عدم پذیرش بسته کمک‌های مالی خارجی اکنون موجب بروز یک بحران سیاسی شدید در این کشور شده است.

رهبران فرانسه و آلمان به یونان هشدار داده‌اند که اگر رای دهندگان یونانی در رفراندوم پیشنهادی دولت با بسته کمک‌های خارجی مخالفت کنند یونان باید از معاهده پول واحد اروپایی (یورو) خارج شود.

همزمان وزیر دارایی یونان نیز روز پنجشنبه با سخنان جدید موجب تعجب ناظران شده است. وی گفت آینده اقتصادی این کشور را نباید به نتیجه یک رفراندوم مشروط کرد. وی در بیانیه خود که به نظر تحلیلگران با مواضع تاکنونی نخست وزیر در تضاد است، گفت: «یونان باید هر چه سریع‌تر شروط و الزامات مربوط به بسته پیشنهادی کمک‌های خارجی را اجرا کند.»

روز جمعه پارلمان یونان قرار است برای رای اعتماد به نخست وزیر و دولت وی تشکیل جلسه دهد.
XS
SM
MD
LG