لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

«آمريکا در پی تشدید فشارها علیه ایران است»


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا،
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا،
يک روز پس از انتشار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ابعاد «نظامی احتمالی» برنامه هسته ای ايران، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد که واشينگتن در پی مشورت و رایزنی با دیگر کشورها برای تشديد فشار بر ايران است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، با اشاره به گزارش آژانس گفته است:«اين اظهارات جدی است، این اتهامات جدی هستند و اين برعهده ايران است که برای پاسخ دادن به اين مسايل به شيوه ای شفاف و قابل اعتماد با آژانس بين المللی انرژی اتمی تعامل کند.»

مارک تونر تصريح کرده است که دولت باراک اوباما درپی آن است تا با متحدان خود رایزنی و «مشورت کند و راه های افزايش فشار بر ايران را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

به گفته وی آمريکا «طيفی از گزينه ها» را عليه ايران مورد بررسی قرار می دهد.سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفته است: نمی خواهيم هيچ گزينه ای را رد يا تاييد کنم. با اين حال، مارک تونر گفته است آمريکا ممکن است اقدامات يکجانبه ای را عليه ايران اتخاذ کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه هشتم آبان در گزارشی نسبت به ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت های هسته ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته ای آزمايش هايی انجام داده است.

درخواست فرانسه و بريتانيا برای تشديد تحريم ها

در همين حال، پس از آن که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران ، در واکنش به گزارش تازه آژانس اعلام کرد که ايران از رويکرد هسته ای خود «سر سوزنی» عقب نخواهد نشست، فرانسه و بريتانيا در بيانيه ای مشترک روز چهارشنبه اعلام کردند در صورت همکاری نکردن ايران خواستار تحريم های شديد تر عليه ايران می شوند.

در بيانيه مشترک فرانسه و بريتانيا آمده است: دو کشور به شدت نسبت به ابعاد نظامی برنامه هسته ای ايران که در گزارش آژانس آمده نگرانند، و در صورت امتناع ايران از همکاری، دو کشور به طور روشن بر عزم جدی خود برای اعمال تحريم های قوی تاکيد کردند.

فرانسه و بريتانيا در بيانيه خود اضافه کرده اند:« هدف ما همچنان حصول اطمينان از اين است که ايران به طور کامل به تعهدات بين المللی خود پايبند باشد.»

اين در حالی است که پيشتر روز چهارشنبه ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا هشدار داده بود: در صورتی که ايران رويکرد خود را تغيير ندهد با تحريم های تازه ای مواجه خواهد شد.

ويليام هيگ گفته بود:«ايران نياز دارد تا رويکرد خود را تغيير دهد. ما خواستار راه حلی از طريق مذاکره هستيم و بارها و بارها دست آشتی به سوی ايران دراز کرده ايم.»

درحالی فرانسه و بريتانيا خواستار تشديد تحريم ها ايران شده اند، روسيه اعلام کرده است که از تحريم ها حمايت نمی کند.

گنادی گاتيلو، معاون وزير امور خارجه روسيه، روزچهارشنبه گفته است:«اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران از منظر جامعه بين المللی به معنای راهی برای تغيير رژيم در تهران تفسير خواهد شد.»

معاون وزير امور خارجه روسيه اضافه کرده است: «چنين رويکردی برای ما قابل قبول نيست و روسيه قصد ندارد چنين طرحی را مورد بررسی قرار دهد.»

واکنش ايران

در همين حال، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به گزارش تازه آژانس گفته است:« آن‌چه که در گزارش اخير به صورت ويژه خود را برجسته کرده است و تفاوت چشم‌گيری با گزارش‌های قبلی آژانس دارد آشکار بودن اهداف سياسی و قطعی کردن فشارهای کشورهای خاص بر آژانس برای ايجاد فضای روانی و تبليغی عليه کشورمان است».

رامين مهمان‌پرست اضافه کرده است:«از نظر محتوايی، آژانس مطالب قبلی خود را در اين گزارش تکرار کرده است اما نکته‌ای که در گزارش‌های قبلی به عنوان مطالعات ادعايی به آن پرداخته می‌شد و ادعاهای بودند که توسط آمريکا مطرح می‌شدند و هيچ‌گاه نيز حاضر نشده بودند اصل اسناد را به طرف ايرانی منعکس کنند، پررنگ شده است. »

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران همچنين گفته است:«مقامات آمريکايی سناريوی بزرگ‌تری طراحی کرده‌اند و می‌خواهند از آژانس و گزارش دبيرکل به عنوان ابزار سياسی در کنار ابزار ديگری که در آينده‌ی نزديک با عنوان گزارش حقوق بشر مطرح خواهد شد و هم‌چنين طرح ادعای بی‌پايه و اساس ترور سفير عربستان در واشنگتن، برای سناريوی تبليغاتی و جنگ نرم استفاده کنند. »

رامين مهمان پرست همچنين اعلام کرده است که ايران «پشت صحنه‌های اين گزارش سياسی» را «افشا» خواهد کرد.

شورای امنيت از سال ۲۰۰۶ تا نهم ژوئن سال ۲۰۱۰ چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرد و خواستار توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم ايران شد. ايران با رد اين در خواست ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

ايران می گويد برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG