لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

واکنش‌ها به قطعنامه شورای حکام آژانس درباره برنامه اتمی ایران


‌در پی تصویب قطعنامه‌ دیگری در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ایران، آمریکا از آن استقبال کرد، اروپا تهران را به گفت‌وگو فراخواند و نماینده ایران در‌ آژانس نیز گفت که آمانو دچار «اشتباه تاریخی» شد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای، نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «ابراز نگرانی عمیق و فزاینده» کرد.

در این قطعنامه تصریح شده است که «برای ایران و آژانس ضروری است که گفت‌وگوی خود را شدت بخشند» و از تهران خواسته شده که «به طور کامل و بی‌درنگ به تعهداتش که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مندرج است، عمل کند.»

پس از تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس، واشینگتن که خود یکی از مبتکران این قطعنامه بود، با استقبال از این اقدام تاکید کرد که دولت ایالات متحده بر فشارهای خود بر ایران ادامه خواهد داد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: «ما از قطعنامه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخگو قرار دادن ایران در قبال خودداریش از همکاری در مورد برنامه اتمی‌اش استقبال می‌کنیم. دنیا این پیام روشن و یکسان را به تهران فرستاده است که به شدت از مدارکی که در گزارش هفته گذشته دبیرکل آژانس، آمانو، مطرح شده بودند، نگران است.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود:« این گزارش روشن‌ترین تایید بود بر آنچه ایالات متحده برای مدتی طولانی باور داشته است، که حکومت ایران بر خلاف انکارهای مداومش در پی فناوری‌ها و تجهیزاتی است که تنها می‌توانند در برنامه اتمی تسلیحاتی به کار روند.»

کلینتون اضافه کرد: «ایران گفته است تنها برای اهداف صلح‌آمیز در پی انرژی اتمی است. اما گزارش دبیر کل و اقدام امروز شورای حکام حاکی از آن است که جامعه جهانی ادعاهای ایران را معتبر نمی‌داند. کشورهای گروه ۱+۵ بر حق ایران در داشتن برنامه صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرده‌اند اما مشخص کرده‌اند که مسئولیت‌هایی همراه آن حق هستند، مسئولیت‌هایی که ایران باید به آنها پایبند باشد. گروه ۱+۵ آماده تعامل با ایران است اگر ایران حقیقتا آماده ورود به گفت وگوهای جدی است که در آنها ایران بتواند اطمینان جهانی را در مورد حقیقت برنامه اتمی‌اش بازسازی کند.»

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، هم روز جمعه گفت، قعطنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «توخالی بودن ادعاهای ایران» را درباره برنامه هسته‌ای‌اش روشن ساخت.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «همه جهان اکنون می‌داند که ایران نه تنها به دنبال این بوده که برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را بیش از دو دهه پنهان کند بلکه همچنین در حال تحقیق و توسعه فعالیت‌هایی بوده که تنها می‌تواند یک کاربرد داشته باشد: ساخت کلاهک هسته‌ای.»

قعطنامه آژانس با ۳۲ رای موافق، دو رای مخالف کوبا و اکوادر و رای ممتنع اندونزی به تصویب رسید.

گرچه در این قطعنامه از آمانو خواسته شده تا ماه مارس گزارشی از همکاری ایران با آژانس تهیه کند اما در آن سخنی از ضرب‌الاجل و اقدامات تنبیهی و ارجاع دوباره پرونده به شورای امنیت نرفته که می‌تواند بازتاب نظر روسیه و چین در قطعنامه باشد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: ایالات متحده همچنان به طور هماهنگ با دیگر شرکایش و به طور یکجانبه فشار خواهد آورد تا ایران مسیر کنونی را ادامه ندهد.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست که با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای‌ خود به گفت‌وگو بنشیند.

کاترین اشتون گفت: «من از ایران یک بار دیگر می‌خواهم که به پیشنهادها و طرح‌هایی که از سوی من و گروه ۱+۵ داده شده پاسخ مثبت دهد.»

کاترین اشتون که به نمایندگی از گروه ۱+۵ طرف مذاکره تهران بوده، در ادامه اظهار داشت که قطعنامه آژانس، «واکنشی به یافته‌های اتهام‌آفرین در فعالیت‌های نظامی اتمی ایران است که در آخرین گزارش آژانس ارائه شد.»

کاترین اشتون همچنین گفت که تهران به نامه‌ ماه گذشته وی پاسخی نداده است؛ وی در این نامه خواستار مذاکرات بدون قید و شرط برای رسیدن به یک راه‌حل شده بود.

اما ایران نیز پس از تصویب قطعنامه با تقبیح آژانس اعلام کرد، که یوکیا آمانو با انتشار گزارش اخیرش مرتکب «اشتباه تاریخی» شده است.

علی‌اکبر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس گفت: «متاسفانه آقای آمانو تحت فشار آمریكا به توصیه های ۱۰۰ كشور عضو جنبش عدم تعهد و همچنین چین و روسیه توجه نكرد و با انتشار گزارش اخیرش مرتكب یک اشتباه تاریخی شد.»

علی اکبر سلطانیه تصریح کرد که آمانو با این گزارش «مسیر سازنده همكاری» را منحرف كرده است و از او خواست رویه خود را تغییر دهد.

علی‌ اکبر سلطانیه همچنین روز گذشته شخص یوکیا آمانو را مسئول خسارات احتمالی به مردم دانست و گفته بود، آژانس با انتشار نام دانشمندان ایرانی آنها را در معرض ترور قرار داده است.

سلطانیه تصریح کرده بود: «بنابراین شما مسئول هرگونه تهدید امنیتی علیه جان مردم اینجانب و خانواده‌هایشان و نیز اقدامات خرابکارانه علیه مکان‌های اشاره شده در گزارش شما که بر ادعا‌ها و اتهامات بی‌اساس پایه ریزی شده، هستید؛ لذا این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که اقدامات قانونی شایسته و بجا در این خصوص انجام پذیرد.»

در همین حال ‌سلطانیه روز جمعه اعلام کرد که ایران قصد ندارد در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای شرکت کند؛ این کنفرانس به ابتکار آژانس تشکیل می‌شود.

این در حالی است که جمعه شب ایران، رزمایش پدافندی چهار روزه‌ای را در نیمه شرقی کشور با مشارکت ارتش و سپاه آغاز کرد.

آمریکا و اسرائیل بارها گفته‌اند همه گزینه‌ها را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران مد نظر دارند.
XS
SM
MD
LG