لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

ابراز نگرانی شدید رئیس پیشین موساد از حمله احتمالی به ایران


مئیر داگان
مئیر داگان
مئیر داگان در نخستین مصاحبه مشروح تلویزیونی در ۱۱ ماهی که از پایان ریاست او بر موساد می‌گذرد، یک بار دیگر ابراز «نگرانی عمیق» کرد که حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، ممکن است اسرائیل را وارد یک نبرد منطقه‌ای کند و عواقب هولناکی داشته باشد.

مئیر داگان که اواخر دسامبر سال گذشته پس از هشت سال، ریاست موساد را با تامیر پاردو سپرد، در اولین مصاحبه در چارچوب برنامه «حقیقت» در شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت هر چند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، و اهود باراک وزیر دفاع، در چارچوب دموکراسی و از سوی مردم کشور انتخاب شده‌اند اما وی نیز به عنوان یک شهروند حق دارد نظراتش را بیان کند.

آقای داگان گفت حاضر است که حتی دراین راستا محاکمه شود ولی «هرگز نخواهد گذاشت که حق اظهار نظر از او را بگیرند».

آقای داگان گفت اشتباهی سنگین است که ایرانی‌ها که بسیار با هوش و زیرک هستند، دست کم گرفته شوند.

آقای داگان ناچار شد به‌‌ همان پرسشی نیز پاسخ دهد که اهود باراک دو هفته پیش در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی آمریکا با آن روبرو شد ولی جوابی که داده بود، انتقادهای زیادی را از وی در پی آورد.

از آقای باراک پرسیده شده بود که اگر شما جای رهبران ایران بودید، بمب اتم می‌خواستید؟، که پاسخ او، موجب شد که وی چند بار دیگر نظرش را توضیح بدهد و تکذیب کند که با سران ایران برای رسیدن به بمب اتمی دردآشنایی کرده است.

آقای داگان در پاسخ به همین پرسش در برنامه تلویزیونی اسرائیل، در حالی که مدتی قابل توجه مکث کرد، گفت، اگر رهبر ایران بود داشتن بمب اتمی را به صلاح نمی‌دانستم.

روزنامه هاآرتص نیز جمعه خبرداده است که آقای داگان با مراجعه به بازرس کل اسرائیل، علیه تصمیم‌گیری‌های نتانیاهو و باراک در قبال ایران شهادت داده است تا نگرانی جدی خود را نشان دهد و تأکید کند که نمی‌تواند به تصمیم گیری‌های آنها اعتماد کند.

به گزارش هاآرتص، آقای داگان گفته است از سخنان اهود باراک در هفته‌های اخیر چنین استنباط می‌کند که عملی کردن گزینه نظامی در دوره‌ای کمتر از یک سال آینده، اجتناب ناپذیر است.

آقای داگان تأکید کرده است که «من در این ارزیابی شریک نیستم» و «از آن بسیار نگرانم».

این در حالی است که اهود باراک پنجشنبه نیز در چند مصاحبه دیگر، از جمله با رادیو اسرائیل، نظرات خود را تکرار کرده و گفت که در یک حمله نظامی، «اگر مردم اسرائیل از خانه‌های خود بیرون نیآیند، نه ۵۰ هزار و ۵ هزار، که پانصد کشته هم نداریم و ارزیابی‌هایی که مدعی است که آخردنیا خواهد شد و چه و چه، ترساندن بیهوده است».

اما آقای داگان در این مورد گفت مهم این است که بعد از یک حمله، اسرائیل و مردم آن چگونه زندگی کنند و امکان دارد که تا مدت‌ها داشتن یک زندگی برای همه اسرائیلی‌ها در منطقه و جهان با مخاطرات جدی همراه باشد.

به گفته داگان، «ابعاد ویرانی و بهای سنگینی که از اسرائیل گرفته خواهد شد، بالا‌تر از ارزیابی باراک است».

آقای داگان افزود «تنها در صورتی که به ما حمله شده باشد یا دیگر براستی کارد به استخوان رسیده باشد، زمان حمله از سوی ماست».

کشمکش میان سران اسرائیل در حالی است که در چارچوب «تغییر استراتژی نظامی ایران» که اخیراً آیت الله خامنه‌ای دستور آن را صادر کرد، فرماندهان نظامی ایران در روزهای اخیر تهدیدهای وخیمی را علیه اسرائیل و حتی ترکیه، در صورتی که تأسیسات هسته‌ای ایران مورد حمله قرار گیرد، مطرح کرده‌اند.

محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج دوشنبه در مصاحبه با شبکه جام جم گفت: مترصد هرحادثه‌ای هستیم تا شر صهونیست‌ها را برای همیشه بکنیم.

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی، از فرماندهان ارشد سپاهی نیز درروزهای اخیر تکرار کرد که می‌توان برای همیشه «کلک رژیم صهیونیستی را کند».

امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا- فضای سپاه پاسداران نیز دو هفته پیش گفت برای پیشآمدی که بتوانیم اسرائیل را نابود کنیم، دعا می‌کنیم.

درهمین حال، در یک نظرسنجی بی‌سابقه، اکثر اسرائیلی‌ها گفته‌اند اگر ایران از طرح‌های اتمی نظامی خود دست بکشد، آنها‌نیز موافق هستند که اسرائیل هم به اقدام مشابه دست بزند.

این در حالی است که اسرائیل در طول دهه‌ها سیاست ابهام عمدی را در مورد توان هسته‌ای خود رعایت می‌کند.

در این نظرسنجی که توسط یک مرکز مطالعات صلح خاورمیانه در واشینگتن، مؤسسه «سابان» انجام شده است، ۶۵ درصد از یهودیان اسرائیل گفته‌اند که ترجیح می‌دهند که اسرائیل و ایران، هیچیک توان هسته‌ای نظامی نداشته باشند.

یکی از داده‌های جالب توجه و غیر منتظره این نظرسنجی این است که ۴۸ در صد از اعراب فلسطینی الاصل مقیم اسرائیل نیز که اکثراً مسلمان هستند، از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای نظامی ابراز نگرانی کرده‌اند.

نتایج این نظرسنجی که در هفته دوم نوامبر امسال انجام شده است، در شب گشایش نشست سالیانه این مرکز در واشینگتن انتشاریافت؛ همآیشی که قرار است بلند پایه‌ترین مقامات آمریکا نیز در آن سخنرانی کنند.
XS
SM
MD
LG