لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

اهود باراک خواستار تحریم‌های «فلج‌کننده» علیه ایران شد


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل.
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل.
وزیر دفاع اسرائیل خواستار تحریم‌های «فلج‌کننده» علیه جمهوری اسلامی ایران شد و پیش‌بینی کرد که حکومت جمهوری اسلامی بر ایران «۱۰ تا ۱۵ سال» بیشتر دوام نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اهود باراک که روز یکشنبه در کنفرانس سیاست جهانی در وین سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت که به باور او اکنون «وقت آن است تا گام‌های تنبیهی فوری، هماهنگ و فلج‌کننده علیه تجارت نفتی ایران و بانک مرکزی این کشور برداشته شود.»

وی در این کنفرانس با افزدون اینکه «هر اقدامی کمتر از این‌دست تحریم‌ها، اثربخش نخواهد بود» خواستار «حمله مستقیم و به انزوا کشیدن بانک مرکزی ایران از سوی تمام جهان» شد.

در پی ادامه فشارها بر حکومت ایران برای توقف برنامه هسته‌ای خود، فرانسه خواستار آن شده‌است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران نیز وضع کند. این بانک هم اکنون توسط بریتانیا تحریم شده است.

اهود باراک در سخنان روز یکشنبه خود، درباره آینده حکومت ایران گفت: «به باور من رژیم ایران، آیت‌الله‌ها، ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر بیشتر دوام نمی‌آورد، سرشت مردم ایران و رویدادهای که در سراسر جهان دارد رخ می‌دهد چنین حکومتی را برنمی‌تابد.»

اهود باراک در بخش دیگری از سخنانش گفت که «بسیار دوست دارم شاهد آن باشم که بهار عربی از فراز خلیج فارس گذشته و به ایران برسد.» اشاره او به دگرگونی‌های سیاسی جدید طی سال گذشته در تعدادی از کشورهای عربی است که سرنگونی رژیم‌های دیکتاتوری در چند کشور منطقه را به دنبال داشته‌است.

وزیر دفاع اسرائیل در مورد حکومت جمهوری اسلامی ایران افزود: «اما اگر آنها هسته‌ای شوند ممکن است به لایه دیگری از مصونیت دست پیدا کنند، یک مصونیت سیاسی مشابه آنچه کیم جونگ-ایل [رهبر کره شمالی] به آن دست پیدا کرده‌است.»

گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال انجام حمله‌ای پیشدستانه از سوی اسرائیل به اهداف هسته‌ای در ایران با انتشار ماه گذشته گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «ادامه تحقیقات ساخت سلاح اتمی در ایران» شدت گرفته‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز هشتم آبان در گزارشی با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمایش‌هایی انجام داده‌است.

رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه خواستار تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران تا پایان ماه ژانویه ۲۰۱۲ شدند. طی هفته‌های اخیر گفته می‌شد اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را مد نظر دارد، اما تاکنون رهبران اروپایی در خصوص این مسئله به توافقی دست نیافته‌اند.

کشورهای غربی نگران این هستند که برنامه هسته‌ای ایران ابعادی نظامی با خود به همراه داشته‌باشد اما ایران این نگرانی‌ها را رد می‌کند و برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

«خانواده اسد ممکن است در هفته‌های آینده سرنگون شود»

به گزارش رویترز، وزیر دفاع اسرائیل هم‌چنین در این کنفرانس پیش‌بینی کرد که حکومت خانواده اسد بر سوریه ممکن است طی چند هفته آینده سرنگون شود و اینگونه اظهار نظر کرد که این «برکتی برای خاورمیانه خواهد بود.»

وی در سخنان خود افزود: «این خانواده مشکل دارد؛ نگاه کنید به وضعی که آنها خواست مردم سوریه را سرکوب می‌کنند، آنها را می‌کشند، مردم خود را کشتار می‌کنند.»

سازمان ملل متحد می‌گوید طی هشت ماه گذشته بیش از چهار هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند. «ناوی پیلای» کمیسر عالی حقوق بشر این نهاد بین‌المللی روز دوم دسامبر آمار واقعی کشته‌شدگان در سوریه را بیشتر از این تعداد دانست.

خانم پیلای در نشست خبری در ژنو در باره وضعیت سوریه گفت، رژیم بشاراسد بسوی «جنگ داخلی» پیش می‌رود و شمار نظامیانی که به صف مخالفان می‌پیوندند و در برابر حکومت اسلحه به‌دست می‌گیرند هر روز بیشتر می‌شود.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند تحریم‌ها علیه بخش بانکی و انرژی سوریه را شدیدتر می‌کنند.
XS
SM
MD
LG