لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

کشته شدن پناهجویان افغان و ایرانی در آب‌های اندونزی


گزارش‌ها حاکی است قایق حامل پناهجویان که بیشتر آنها از ایران و افغانستان بوده و از اندونزی راهی استرالیا شده بودند، به دلیل شمار زیاد مسافران و وضعیت نامناسب جوی غرق شد؛ احتمال می‌رود که بیش از ۲۰۰ تن در جریان این حادثه کشته شده باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت استرالیا این حادثه را «واقعه‌ای اسف بار» خوانده است. گزارش‌ها حاکی است قایق یاد شده ظرفیت حداکثر یکصد سرنشین را داشته ولی حدود ۲۵۰ سرنشین را با خود حمل می‌کرده است.

مقامات رسمی اندونزی می‌گویند این قایق که جنس آن فایبرگلاس بوده و مقاومت آن چنانی برای تحمل بار زیاد نداشته، روز شنبه در حدود ۷۰ کیلومتری شرق جاوه دچار امواج سهمگین دریا و باران شدید شده و غرق شده است.

به گفته مقامات اندونزی با تلاش نیروهای امدادی و پس از جست‌و‌جوهای انجام شده، حدود ۳۳ تن نجات یافته‌اند ولی انتظار می‌رود دیگر سرنشینان این قایق، جان سپرده باشند.

مقامات محلی اندونزی می‌گویند پنج کشتی نجات و سه هلیکوپتر هنوز به گشت زنی در منطقه حادثه مشغول هستند تا در صورت امکان دیگر نجات یافتگان را پیدا کنند. با این حال این مقامات می‌گویند احتمال اینکه دیگر نجات یافتگان پیدا شوند، بسیار پایین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات محلی اندونزی می‌گویند این بد‌ترین و فاجعه‌ترین حادثه‌ای بوده که در این منقطه برای قایق‌های مهاجران و پناهندگان روی داده است. پلیس جاوه در اندونزی اعلام کرد آمار فعلی، بد‌ترین تلفاتی است که تاکنون شاهد بوده‌ایم.

آژانس ملی امداد و کمک رسانی اندونزی هم اعلام کرده دیگر به نظر نمی‌رسد کسی بتواند از این حادثه جان سالم به در ببرد. سخنگوی این آژانس گفت: «در چنین آب و هوایی حتی انتظار نمی‌رود یک شناگر ماهر با داشتن تمامی امکانات و جلیقه نجات بتواند خود را نجات دهد. شاید بتوانیم ظرف یک یا دو روز آینده آمار دقیق غرق شدگان را اعلام کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در منطقه‌ای که کشتی غرق شده هوا نامناسب است و امواجی به ارتفاع پنج متر در حال حرکت است. دولت اندونزی بیش از ۳۰۰ امدادگر را راهی منطقه کرده است.

یکی از نجات یافتگان این حادثه، جوانی ۱۷ ساله از افغانستان است که به خبرگزاری فرانسه گفت در خواب بوده که متوجه شده ناگهان تکان‌های شدیدی قایق را تکان می‌دهد. وقتی حواسم جمع شد که دیدم قایق دارد برمی گردد و تمامی سرنشینان جیغ و فریادی از سروحشت می‌زدند.

وی گفت: «من به همراه حدود ۲۰ نفر دیگر که جلیقه نجات برتن داشتیم توانستیم به یکی از تکه‌های قایق خود را رسانده و منتظر بمانیم ولی بیش از یکصد تن گرفتار شده بودند.»

شاهدان عینی می‌گویند نجات یافتگان حدود شش ساعت روی آب بودند تا اینکه ماهیگیران متوجه آن‌ها شده و شروع به نجات دادن آن‌ها از آب کردند. در حال حاضر تمامی کسانی که از آب گرفته شده‌اند، در پناهگاهی در اندونزی به سر می‌برند.

شماری از شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند بیشتر سرنشینان این قایق از افغانستان و ایران بودند و مبلغ حدود دو هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار دلار به قاچاقچیان پرداخته بودند تا آن را به استرالیا ببرند.

مقامات امداد و نجات دریایی اندونزی می‌گویند اسناد و مدارک هویتی بیشتر این افراد در آب از بین رفته ولی از میان بازماندگان، افرادی از اتباع و شهروندان عراق، عربستان سعودی، پاکستان و ترکیه هم دیده می‌شود.

یک جوان افغانستانی در میان نجات یافتگان می‌گوید با پروازی از دبی راهی غرب جاوه شده است. وی گفت: «ما می‌خواستیم به"کریسمس آیلند" در استرالیا رفته و زندگی تازه و بهتری را شروع کنیم. در کشور‌ها و در منطقه ما پر از خشونت و ترور و کشتار است و نمی‌توانیم زندگی کنیم، درس بخوانیم و به دانشگاه برویم. هیچ آینده‌ای هم در انتظارمان نیست.»

کریسمس آیلند، منطقه‌ای است که قاچاقچیان، مهاجران زیادی را به آنجا انتقال می‌دهند چرا که به آب‌های اندونزی خیلی نزدیک است. در آخرین حادثه در این منطقه که سال گذشته روی داد، ۵۰ تن در توفان گرفتار شده و کشته شدند.

وزارت کشور استرالیا هم اعلام کرد هواپیما‌ها و نیروهای امدادی خود را راهی منطقه کرده است. این کشور شاهد حضور مهاجران خارجی و پناهندگان زیادی است و فقط در ماه گذشته میلادی، حدود ۹۰۰ نفر در کشتی‌های کوچک به آب‌های استرالیا وارد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG