لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

آماده‌باش در منطقه پس از خبر درگذشت رهبر کره شمالی


کیم جونگ-ایل (چپ)، رهبر کره شمالی و پسرش کیم جونگ-اون.
کیم جونگ-ایل (چپ)، رهبر کره شمالی و پسرش کیم جونگ-اون.
در پی خبر درگذشت کیم جونگ-ایل، کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن می‌گویند که برای پیشگیری از «تحولات غیرمنتظره در منطقه» بر آمادگی خود افزوده‌اند. کره جنوبی از زمان جنگ دو کره در دهه پنجاه میلادی هنوز به طور رسمی در حالت جنگ با کره شمالی به‌سر می‌برد و آمریکا و ژاپن در این بحران از هم‌پیمانان سئول به‌شمار می‌آیند.

درگذشت رهبر کره شمالی باعث نگرانی برخی از کشورهای منطقه خاوردور و هم‌پیمانان آنها نسبت به روی دادن بی‌ثباتی در این منطقه شده و بر اقتصاد منطقه نیز تأثیراتی گذاشته و باعث کاهش بهای نفت و کاهش شاخص‌های بورس آسیا شده‌است.

تلویزیون کره شمالی بامداد دوشنبه اعلام کرد که کیم جونگ ایل رهبر این کشور که ۶۹ سال سن داشت به علت سکته قلبی درگذشته و روز ۲۸ دسامبر مراسم خاکسپاری او برگزار می‌شود.

خبرگزاری دولتی کره شمالی در این باره اعلام کرد که رهبر این کشور «بر اثر فشارهای بزرگ ذهنی و جسمانی در ساعت هشت و سی‌دقیقه بامداد در حالی که برای سرکشی به یک منطقه در قطار به‌سر می‌برد درگذشت.»

کیم ایل-سونگ (چپ)، کیم جونگ-ایل (وسط) و کیم جونگ-اون.
کیم ایل-سونگ (چپ)، کیم جونگ-ایل (وسط) و کیم جونگ-اون.
برپایه برخی گزارش‌های منتشر شده، کیم جونگ ایل در سال ۲۰۰۸ دچار سکته مغزی شد و پس از آن تصاویر معدودی و به طور بسیار کنترل شده از سفر وی به روسیه و چین و مناطق مختلف کره شمالی منتشر شد.

خاندان کیم از سال ۱۹۴۸ که کیم ایل سونگ، پدر کیم جونگ ایل با حمایت اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری دموکراتیک خلق کره را پایه‌گذاری کرد تاکنون بر مسند قدرت نشسته‌اند.

آماده‌باش در منطقه

گزارش‌ها حاکی است هم‌اینک کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن برای رویارویی با «تحولات غیرمنتظره در منطقه» بر آمادگی خود افزوده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، «لی میونگ-باک»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی پس از شنیدن خبر درگذشت کیم جونگ-ایل به ارتش کشور خود دستور آماده‌باش داده‌است ولی از مردم کره جنوبی خواسته تا آرامش را حفظ کرده و از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده بپرهیزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور کره جنوبی دو ساعت پس از خبر فوت رهبر کره شمالی با باراک اوباما تماسی تلفنی داشته‌است و از همتای آمریکایی خود خواسته تا نظارت و تجسس با هواپیما و ماهواره را در مناطق مرزی دو کره افزایش دهد.

ایالات متحده که هم‌پیمان کره جنوبی است هم‌اینک ۲۸٫۵۰۰ نظامی خود را در مرز دو کره مستقر کرده‌است.

مقام‌های وزارت دفاع کره جنوبی به خبرگزاری فرانسه خبر دادند که کره جنوبی و آمریکا در حال تقویت نیروهای مرزی با کره شمالی هستند «اما هنوز حرکت خاصی از ارتش کره شمالی دیده نشده‌است.»

کاخ سفید بامداد دوشنبه گفت که هنوز در حال بررسی صحت خبر درگذشت کیم جونگ-ایل است ولی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایالات متحده به ثبات در شبه جزیره کره و آزادی و امنیت هم‌پیمانان خود» تعهد دارد.

ژاپن بامداد دوشنبه درگذشت رهبر کره شمالی را تسلیت گفت و مقام‌های ژاپنی اظهار امیدواری کردند که این تحول بر اوضاع کره شمالی تأثیر منفی نگذارد.

یوشیهیکو نودا نخست‌وزیر ژاپن در این خصوص جلسه‌ای فوری با مشاوران امنیت ملی ژاپن برگزار کرد و پس از پایان این جلسه گفت که کشورش برای رویارویی با «شرایط غیرمنتظره» آمادگی دارد.

«ما ژائوشو»، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی شینهوا منتشر شد نوشت: «ما از دریافت خبر ناگوار درگذشت کیم جونگ-ایل، رهبر فقید کره شمالی متأثر شدیم و بدین‌وسیله با مردم کره شمالی ابراز همدردی کرده و به آنها تسلیت می‌گوییم.»

تأثیرات اقتصادی

درگذشت رهبر کره شمالی باعث نگرانی برخی از کشورهای منطقه خاوردور و هم‌پیمانان آنها نسبت به روی دادن بی‌ثباتی در این منطقه شده و بر اقتصاد منطقه نیز تأثیراتی گذاشته‌است.

خبر درگذشت رهبر کره شمالی، بر بازارهای بورس آسیا تأثیر منفی داشت و شاخص بورس «نیکئی» ژاپن را با ۱٫۳ درصد افت و بازارهای بورس کره جنوبی را با بیش از چهار درصد افت روبه‌رو کرد. بازارهای سهام در هنگ‌کنگ و دیگر نقاط چین هم کاهش‌های عمده‌ای نشان می‌دهند.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبر درگذشت رهبر کره شمالی هم‌چنین روز دوشنبه باعث کاهش بهای نفت در آسیا به میزان ۷۸ سنت در هر بشکه شد و قیمت این کالا در بازاهای منطقه را به پایین‌تر از ۹۳ دلار در هر بشکه رساند.

جانشین کیم جونگ-ایل

خبرگزاری دولتی کره شمالی بامداد دوشنبه تأیید کرد که کیم جونگ-اون، پسر رهبر درگذشته کره شمالی که ۲۷ سال سن دارد جانشین پدر خود خواهد شد.

این خبرگزاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی اعضای حزب، پرسنل نظامی و غیرنظامی باید وفادارانه رهبری رفیق کیم جونگ-اون را دنبال کنند و به تقویت جبهه متحد حزب، ارتش و عرصه عمومی بپردازند.»

کیم جونگ-اون با وجود اینکه سابقه فعالیتی چندانی ندارد، سال گذشته درجه ژنرال چهارستاره دریافت کرد و در حزب حاکم کره شمالی نیز منصب‌های ارشد به او اعطا شده‌است.

کیم جونگ-اون، که تحت نامی مستعار در کشور سوئیس تحصیل کرده کوچک‌ترین پسر از سه پسر رهبر فوت شده کره شمالی است. رسانه‌ها گزارش می‌دهند که پسر بزرگتر این خانواده وقت زیادی را در قمارخانه‌های ماکائو چین می‌گذراند و پسر میانی کیم جونگ-ایل «از خصوصیات رهبری برخوردار نیست.»
XS
SM
MD
LG