لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

افزایش بهای سکه و ارز ادامه دارد؛ دلار آزاد از مرز ۱۵۰۰ تومان گذشت


گزارش ها حاکی است که روز سه شنبه بهای نرخ ارز در بازار تهران به طور بی سابقه ای بالارفته و دلار از مرز يک هزار و ۵۰۰ تومان گذشته است. اين در حالی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، گفته است که مخالف افزايش بهای دلار است و از «ساماندهی» بازار ارز و سکه خبر داده است.

گزارش برخی از سايت خبری حاکی است که بعداز ظهر سه شنبه بهای دلار در بازار تهران از مرز يک هزار و ۵۰۰ تومان گذشت.

خبرگزاری فارس در اين زمينه نوشته است: نرخ دلار طی چهار روز در هفته جاری ۱۷۵تومان افزايش يافت و روز سه شنبه به ۱۵۱۵ تومان رسيد.

«خبر آنلاین» نیز گزارش داده است که دلار آمريکا در پايان داد و ستدهای روز سه شنبه تا ۱۵۳۰ تومان صعود کرد.بدين ترتيب رکورد رشد ۸۵ تومانی قيمت دلار در يک روز ثبت شد.

خبرگزاری مهر نيز گزارش داده بهای دلار آزاد که صبح روز سه شنبه يک هزار و ۴۴۵ تومان معامله شد، درطول روز افزايش يافت و به يک هزار پانصد تومان رسيد. قيمت هر يورو نيز افزايش يافته و ۱۸۹۰ تومان به فروش می رود.

طبق اين گزارش هم اکنون وضعيت مطلوبی در بازار سکه و ارز حکمفرما نيست و فروشندگان و خريداران سردرگم بوده و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

قيمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح قديم در بازار حدود ۶۳۵ هزار تومان، طرح جديد ۶۲۵ هزار تومان و نيم سکه ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده، همچنين قيمت هر قطعه سکه ربع بهار آزادی در بازار براساس اعلام اتحاديه طلا و جواهر، ۱۵۳ هزار تومان و سکه گرمی ۸۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئيس اتحاديه کشوری طلا و جواهر با بيان اينکه افزايش قيمت سکه و طلا در بازار داخلی با وجود کاهش قيمت طلا در بازارهای جهانی به دليل افزايش نرخ دلار بوده است، گفت: تاکنون تصميمات بانک مرکزی تاثير مثبتی بر کاهش قيمت سکه و طلا نداشته است.

در همين زمينه، وب سايت «الف» وابسته به احمد توکلی، رييس مرکز پزوهش های مجلس، درمطلبی با عنوان «سقوط بی سابقه و عمدی ارزش پول ملی» نوشته است:«افزايش شديد نرخ دلار از ابتدای اين هفته شروع شده است و اين سرعت کاهش ارزش پول ملی از بحران ارزی سال ۷۴ تاکنون بی‌سابقه است.»

«الف» دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرده است که با توجه به کسر بودجه شديد دولت در ماه‌های پايانی امسال و نيز ذخيره بالای طلا و ارز بانک مرکزی ، «عمداً سياست کاهش ارزش پول ملی را در پيش گرفته تا بتواند نقدينگی بيشتری از جامعه جمع آوری کند و نيازی به ارايه لايحه کسر بودجه نداشته باشد.»

خبرگزاری فارس نيز می گويد، برخی از کارشناسان با توجه به انحصار عرضه ارز در بانک مرکزی برخی اين وضعيت را ناشی از عملکرد دولت برای تامين بودجه می‌دانند.

اين در حالی است که محمود احمدی نژاد در همايش اولين سالگرد اجرای هدفمند سازی يارانه ها در ساختمان سابق مجلس شورای نيز در واکنش به تحولات بازار ارز گفت:« بازار سکه و ارز ساماندهی خواهد شد ( شايد وضعيت فعلی طرح خريد باشد). در عين حال منابع ارزی بسيار زيادی داريم و درآمد ارزی بيش از مصرف است. افرادی می گويند که قيمت دلار بايد بالا برود اما اين گفته پايه اقتصادی ندارد.»

در همين زمينه، يک صراف ايرانی در بريتانيا که نخواست نامش فاش شود بعداز ظهر روز سه شنبه به راديو گفت: هم اکنون بهای دلار يک هزار ۵۵۰ تومان است و دو دليل را می توان عامل اين افزايش بهای دالار دانست.

وی اضافه کرد:اول، تحريم سيستم بانکی ايران باعث شده است تا دولت ايران قادار نباشد ارز خود را در سيستم بانکی جهان به جريان بيندازد و به همين دليل دچار مشکل شده است. دوم مساله نگرانی از حمله نظامی است که اين روزها در سانه های بيرون از ايران تبليغ می شود. این مساله به لحاظ روانی باعث شده است تا مردم به سمت خريد ارز و طلا هجوم برند.

این صراف تاکید می کند که هم اکنون نرخ رسمی دلار نزد بانک مرکزی ایران درحدود یک هزار و یکصد تومان است و با نرخ غیر رسمی بیش از چهارصد تومان اختلاف دارد و در خواست برای انتقال ارز به خارج از ایران با مشکل مواجه شده است.
XS
SM
MD
LG