لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

حمله با تبر به محمود میران، دارنده مدال برنز جودوی جهان


 محمود میران
محمود میران
محمود میران دارنده مدال برنز جودوی جهان و سرمربی پیشین تیم ملی ایران مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد.

او در این باره می‌گوید: «یاد مرگ روح الله داداشی قوی‌ترین مرد ایران افتادم، به همین خاطر درنگ را جایز ندانسته و با ۱۴۰ کیلو وزن و دو متر قد، پا به فرار گذاشتم.»

میران صرف نظر از افتخارات ورزشی‌اش، از قهرمانان بی‌حاشیه و با اخلاق ورزش ایران محسوب می‌شود. او که دستی هم در وادی هنر دارد، نمایشگاه‌های خیریه نقاشی و عکاسی متعددی را برای کمک به کودکان بی‌سرپرست برپا کرده است. میراان طی بیش از دو دهه عضویت در تیم‌های ملی کشتی آزاد و جودو هیچ مورد حاشیه‌ای مشخصی نداشته است که با واکنش کمیته‌های انضباطی این دو فدراسیون مواجه شود.

در سال ۱۳۹۰ نزاع‌های متعددی که یک طرف آن قهرمانان ورزشی ایران بوده‌اند رخ داده است. برخی از این ضرب و شتم‌ها منجر به فوت یکی از طرفین شده است. بنابر آرای صادره از دادگاه‌هایی که رسیدگی به این پرونده‌های پر سر و صدا را برعهده داشته‌اند، قهرمانان ورزشی گاهی ضارب بوده‌اند و مقصر، گاهی نیز بیگناه و مضروب.

طبق اعلام جعفری دولت آبادی دادستان تهران امیر قرایی یکی از «قوی‌ترین مردان ایران» در سال‌های اخیر، در یک نزاع بزرگ خیابانی در جنت آباد تهران همراه با برادرش علیرضا، باعث قتل یکی از طرفین دعوا شده است. این زد و خورد علاوه بر یک کشته، چند مجروح نیز بر جا گذاشت. متهم اصلی این نزاع با گذشت چند ماه همچنان متواری است.

یعقوب محبوب‌وند قهرمان سابق وزنه‌برداری ایران نیز جلوی در خانه‌اش با سلاح سرد از پا در آمد. سه نفر روی دو موتورسیکلت به سمت مقتول حمله کردند. محبوب‌وند مشغول آب دادن باغچه بود که ناگهان راکبین موتور سیکلت به سمت او هجوم آوردند. ابتدا یکی از موتور سواران با مشت به پشت مقتول می‌کوبد و نفر دوم با شوکر به سمت قهرمان سابق وزنه‌برداری حمله‌ور می‌شود.

روح الله داداشی قهرمان مسابقات زورآزمایی در ایران نیز در پی نزاع نیمه شب ۲۵ مرداد در کرج، با ضربات چاقو از پا درآمد.

ضارب، علیرضا ملا سلطانی متولد چهارم دی ۱۳۷۲ بود و هنوز به سن قانونی که ۱۸ سال کامل است نرسیده بود. اما بامداد چهارشنبه ۳۰ شهریور در کرج و در حضور هزاران نفر که به صورت خانوادگی و همراه با کودکان خردسال خود به تماشای مراسم آمده و ساعت‌ها سرپا ایستاده بودند به دار آویخته شد.

محمود میران اما چنانچه خود گفته با به یاد آوردن سرنوشت این قهرمانان، پا به فرار گذاشته و از مهلکه گریخته است.

میران مثل جمعی دیگر از قهرمانان ورزشی در رشته‌های مختلف، همواره در پیست‌های اسکی حضور می‌یابد و از علاقمندان این ورزش مفرح زمستانی است. ماجرای سوء قصد به او نیز در مسیر پیست اسکی دیزین رخ داده است.

او خود در شرح این ماجرا می‌گوید: «برای خرید چیپس وارد مغازه‌ شده بودم، فردی بدون علت به من ناسزا گفت. وقتی با او بحث ‌کردم، ناگهان صاحب مغازه با تبر به سوی من حمله کرد.»

میران‌ از این نزاع بی‌دلیل، جان سالم به در برده است اما دستش دچار آسیب‌دیدگی شد.

دارنده مدال برنز جودوی جهان سه‌شنبه هفته گذشته برای حضور در پیست اسکی راهی دیزین شده بود. صحبت او با صاحب مغازه به درگیری لفظی می‌انجامد. او می‌گوید که در این ماجرا، فرد دیگری با الفاظ رکیک به او توهین کرده است.

میران که قصد خروج از مغازه را داشته با ضربه‌ای به دستش مواجه شده و هنگامی که خواسته از خودش دفاع کند، با حمله صاحب مغازه که مسلح به سلاح سرد (تبر) بوده است، روبرو شده است.

میران می‌گوید: یک لحظه به یاد روح‌الله داداشی افتادم که ناجوانمردانه کشته شد. به همین دلیل ناچار شدم با ۱۴۰ کیلو وزن و دو متر قد پا به فرار بگذارم. برای خودم متاسفم که با این همه قهرمانی، باید بدون دلیل به خانواده‌ام ناسزا گفته شود.

میران یادآور شد که از مرگ حتمی نجات پیدا کرده اما «اصلاً نمی‌دانم چرا چنین اتفاقی رخ داد، من برای خرید چیپس وارد مغازه شدم اما بدون دلیل با الفاظ رکیک و حمله شخصی مواجه شدم.»

نیروهای امدادگر هلال احمر که در حوالی محل وقوع این نزاع حضور داشتند، دست او را مداوا کردند. میران‌ سپس برای ارائه شکایت به کلانتری محل مراجعه کرده است.

پرونده این ماجرا اینک در «کلانتری ۵۳ نساء» تشکیل شده و طبق اظهارات میران، اقدامات قضایی علیه سوء قصد کنندگان آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG