لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

کواکبیان: صد چهره اصلاح‌طلب در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند


مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی.
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی.
در حالی که رئیس فراکسیون اقلیت مجلس هشتم توصیه کرده در انتخابات مجلس نهم هر اصلاح‌طلبی که «حدس می‌زند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند» مستقل نامزد شود، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری، از ثبت نام «۷۰۰ نفر با گرایش اصلاح‌طلبی» و از آن میان نام‌نویسی «۱۰۰ نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب» خبر داده ‌است.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، مصطفی کواکبیان که خود از کاندیداهای ثبت نام شده در این انتخابات است روز سه‌شنبه با اعلام این آمار افزود که «معتقد هستیم از طریق قهر و عدم شرکت در انتخابات نمی‌توانیم به هیچ یک از مطالبات اصلاح‌طلبانه برسیم، بلکه معتقدیم تنها راه اصلاح امور از طریق صندوق‌های رأی می‌گذرد».

پیش از این شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد که به خاطر برآورده نشدن پیش‌شرط اصلاح‌طلبان مبنی بر رفع موانع برگزاری انتخابات آزاد، اعضای این شورا «به این جمع‌بندی رسیدند که لیست انتخاباتی ارائه ندهند و از کسی هم حمایت نکنند».

در همین زمینه محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق ايران، نیز اعلام کرده است که اصلاح‌طلبان بر اساس رويکرد «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» نسبت به انتخابات مجلس نهم در ۱۲ اسفندماه سال جاری عمل خواهند کرد، يعنی «نمی‌توانند و نبايد در اين انتخابات نامزد داشته باشند».

جبهه مشارکت ايران اسلامی، از مهم‌ترين تشکل‌های اصلاح‌طلب، نیز در نخستین روز دی‌ماه با انتشار بيانيه‌ای مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرد که به دنبال برگزاری «انتخابات نمايشی» هستند و اعلام کرد که در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهد کرد.

برای انتخابات دوازدهم اسفندماه مجلس، ۵۳۰۰ نفر نامزد نام‌نویسی کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با انتخابات مجلس هشتم کاهشی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، مصطفی کواکبیان، نماینده اصطلاح‌طلب مجلس، روز سه‌شنبه با اعلام این که «حدود ۷۰۰ نفر با گرایش اصلاح‌طلبی» در سراسر ایران به عنوان داوطلب نمایندگی در انتخابات مجلس نهم نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: «اگر این ۷۰۰ نفر واجد شرایط تشخیص داده شوند و برخورد سلیقه‌ای در زمینه تایید صلاحیت آنها صورت نگیرد، قطعاً به راحتی می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه کاندیدا معرفی کنیم و در اکثر استان‌ها لیست نیز بدهیم.»

وی در ادامه گفت: «از بین این ۷۰۰ نفر شاید تعداد چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به ۱۰۰ نفر برسد، اما بقیه گرایشاتی به اصلاح‌طلبان دارند.»

مصطفی کواکبیان بی آن که از این افراد شاخص نامی ببرد افزود: «این افراد از حزب مردمسالاری، خانه کارگر، فراکسیون خط امام مجلس، نمایندگان ادوار مجلس، و احزابی که در قالب جبهه مردمسالاری اعلام موجودیت کردند هستند. همچنین افرادی از احزاب اعتماد ملی و کارگزاران نیز داریم.»

روزنامه «تهران امروز» در شماره دهم دی‌ماه خود نوشت که «تعدادی از اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس ثبت‌نام کرده‌اند که از آن میان علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان، پیمان فروزش، از نمایندگان فعلی مجلس» و «سهیلا جلودارزاده و الهه راستگو، محمدعلی کوزه‌گر نماینده شهریار، عسگر اسلام‌دوست نماینده تالش، ابوالفضل شکوری و علی عسگری از نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار مجلس کاندیداتوری خود را برای مجلس نهم قطعی کردند».

مصطفی کواکبیان روز سه‌شنبه در ادامه گفت‌وگوی خود با مهر گفت که «ارزیابی داوطلبان اصلاح‌طلب انتخابات مجلس نهم در تهران نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان می‌توانند با لیست انتخاباتی ۱۵ نفره در تهران به میدان بیایند».

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس هشتم، نیز روز چهارشنبه با خبرگزاری مهر درباره آخرین تاکتیک اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت‌های انتخابات مجلس نهم گفت‌گویی داشت و در این باره گفت: «اصلاح‌طلبان بر روی همان قراری که داشتند پای‌بند هستند. تصمیمی که قبلاً در فراکسیون اقلیت مجلس گرفته شد و همه مسئولان جبهه اصلاحات نیز همین حرف را زدند این بود که اگر اصلاح‌طلبان در حوزه‌های انتخابیه شانس دارند و با اقبال مردم مواجهند و حدس می‌زنند می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند کاندیدا شوند، اما نه با تابلوی اصلاح‌طلبی، بلکه به صورت مستقل.»

محمدرضا تابش در مورد راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گفت: «هر گونه تغییر در این راهبرد، در بیرون مجلس منوط به نظر بزرگان اصلاح‌طلب است و در داخل مجلس و فراکسیون اقلیت نیز موکول به جلسه شورای مرکزی فراکسیون اقلیت یا احیاناً مجمع عمومی فراکسیون می‌شود که هفته آینده برگزار خواهد شد.»

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، اوایل آذرماه گفت که انتخابات نهمین دوره مجلس «حساس‌ترین» انتخابات در عمر جمهوری اسلامی است و جریان‌های «فتنه، انحرافی و اصلاح‌طلبان» اهداف مشترکی برای مقابله با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دنبال می‌کنند.

حیدر مصلحی همچنین گفته ‌است که «طی اطلاعات موجود و طراحی صورت گرفته توسط گروه‌های فتنه و جریانات انحرافی، آنها افراد را با تابلوهای دیگران به صحنه خواهند آورد و مجموعه‌های دلسوز نظام باید مراقب باشند که در دام این طرح آنها نیفتند.»
XS
SM
MD
LG