لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

بازار آزاد ارز در ايران بار ديگر آشفته شد


گزارش رسانه های ايران حاکی است که بازار آزاد ارز در ايران در روز پنجشنبه بار ديگر دچار آشفتگی شد و به رغم دستور بانک مرکزی برای فروش دلار به نرخ ۱۴۰۰ تومان، «تقاضای شديد مردم» موجب افزايش قيمت اين ارز تا ۱۶۲۵ تومان شده است.

نرخ دلار در يک هفته اخير و پس از امضای لايحه تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران از سوی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به شدت دچار تلاطم شده است و در روز دوشنبه قيمت دلار به بالاترين ميزان خود در تاريخ اقتصاد ايران، يعنی ۱۸۰۰ تومان رسيد.

قيمت دلار در دو روز گذشته و پس از حضور نيروی انتظامی در چهار راه استانبول، محل بازار آزاد ارز ايران، و اظهارات چند مقام مالی ايران تا ۱۸۰ تومان کاهش نشان می داد ولی بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، قيمت آن بار ديگر در روز پنجشنبه بالا رفت.

اين خبرگزاری گزارش داده است: با وجودی که بانک مرکزی اعلام کرده بود نرخ دلار از سوی صرافان بايد ۱۴۰۰ تومان اعلام شود، اما صبح امروز در بازار ارز که با تقاضای شديد مردم روبرو بود، نرخ دلار از ۱۵۹۲ تومان شروع و با ۱۶۲۰ تومان بسته شد.

بر اساس اين گزارش، اعلام بانک مرکزی نه تنها تاثيری بر بازار نداشته بلکه از امروز صبح باعث روند افزايش قيمت دلار شده است.

گزارش رسانه های ايران در دو روز اخير حاکی از آن بود که مقام های ايرانی سايت «مثقال» که نرخ ارزهای خريد و فروش شده در بازار آزاد را لحظه به لحظه اعلام می کرد فيلتر کرده اند.

اکنون خبرگزاری ايسنا می گويد که فيلتر شدن اين سايت باعث شده تا «حضور مردم در مراکز عرضه دلار در سبزه ميدان و همچنين چهار راه استانبول و ميدان فردوسی بيشتر از روزهای قبل» شود.

اين خبرگزاری از تزريق «دلارهای نو و بر اساس شماره سريال منظم» از سوی بانک مرکزی به بازار آزاد خبر داده ولی گفته است که اين «عرضه ديرهنگام تاثيری بر اوضاع بازار نداشته و به نوعی جو روانی خلاف انتظار بانک مرکزی که با اعلام قيمت ۱۴۰۰ تومان قصد کنترل آن را داشت، بر عکس عمل کرده و با مشاهده نبود دلار ۱۴۰۰ تومانی، قيمت آن هم افزايش يافت.»

ايسنا می نويسد: «تقاضا برای دلار به قدری فراوان بود که بسياری از صرافان و عرضه کنندگان فقط به عرضه ۱۰۰ هزار دلار به بالا می پرداختند و کسانی که قصد خريد رقم های کمتر مثلا ۱۰ يا ۲۰ هزار دلار داشتند، به سختی بايد آن را تهيه می کردند.»

گزارش ها همچنين حاکی از اين است که در بازار بزرگ تهران نيز «بازار سياه ارز» ايجاد شده و «فروشندگان ارز به ميزان انبوه با در دست داشتن دستگاه کارت خوان اقدام به فروش دلار می کنند.»

افزايش دوباره قيمت دلار در حالی رخ می دهد که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در بخشنامه تازه ای اعلام کرده است که تنها هزار دلار ارز مسافرتی در اختيار مسافران قرار می گيرد.

بر اساس اين بخشنامه، «فروش ارز مسافرتی برای هر يک از مسافران هوايی به مقصد تمام کشورها (به استثنای عراق و سوريه که ‌٤٠٠ دلار است) به ميزان هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزها» است.

فروش ارز مسافرتی به مسافرين زمينی، ريلی و دريايی کليه کشورها به ميزان‌٤٠٠ دلار يا معادل آن به ساير ارزها است.

اين بخشنامه تصريح کرده است که ارز مسافرتی تنها يک بار در سال به مسافران داده خواهد شد. پيش از اين هر مسافر می توانست تا دو هزار دلار به نرخ رسمی از بانک های دولتی ارز خريداری کند.

از روز شنبه که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، لايحه تحريم بانک مرکزی ايران را امضاء کرد، سقوط ارزش ريال شدت گرفته است.

تا پيش از امضای اين لايحه، هر دلار در بازار آزاد ارز ايران ۱۵۵۰ تومان معامله می شد. ظرف يکسال گذشته، از ارزش ريال در برابر دلار حدود چهل درصد کاسته شده است.
XS
SM
MD
LG