لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

«وزارت ارشاد سایت‌های دارای اطلاعات نادرست را حذف می‌کند»


روزنامه روزگار چاپ تهران روز شنبه در گزارشی از قول یکی از مدیران وزارت ارشاد جمهوری اسلامی خبر داد که این وزارتخانه وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های «دارای اطلاعات نادرست» را حذف می‌کند. کار «پالایش» اطلاعات هزاران وب‌سایت ۱۲ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

به نوشته این روزنامه، محمدصادق افراسیابی، مسئول ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی در وزارت ارشاد اسلامی، «از اتمام کار پالایش اطلاعات ۳۰ هزار سایت و وبلاگ که از سال ۱۳۸۵ در این ستاد ثبت شده‌اند، تا ۱۲ بهمن‌ماه امسال [۱۳۹۰] خبر داده است».

در روزهای اخیر هر جا که سخن از «پالایش» محتوا و مطالب وب‌سایت‌ها در ایران گفته شده، مقصود «حذف» این مطالب بوده است.

از جمله هفته گذشته محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داد که از مدیریت وب‌سایت آقای رفسنجانی خواسته شده است که «اقدام به پالایش سایت کند».

به گفته محمد هاشمی که مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست مصداق «پالایش» این وب‌سایت «حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت‌الله رفسنجانی» عنوان شده است.

حال این مدیر وزارت ارشاد اسلامی در ایران از «طرح پالایش ۳۰ هزار سایت و وبلاگ» در ایران خبر داده است که قرار است تا روز ۱۲ بهمن‌ماه، روز نخست دهه فجر، به پایان و نتیجه برسد.

به گفته محمدصادق افراسیابی، این مدیر ارشاد، نیروهای ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی در ایران در حال بررسی «اطلاعات تمام پایگاه‌های اینترنتی» کشور هستند و قرار است نتیجه این اقدام را «در اسرع وقت اعلام کنند».

پس از آن، به گفته آقای افراسیابی، وزارت ارشاد اسلامی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی را که اطلاعات نادرست دارند حذف خواهد کرد. او با این حال به مصادیق و نمونه‌های «اطلاعات نادرست» که قرار است پالایش شوند اشاره نکرده است.

در هفته‌های اخیر، با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۲ اسفندماه سال جاری، اخبار مربوط به کنترل کاربران اینترنت و سانسور آن در ایران نیز اوج گرفته است.

در همین زمینه پلیس سایبری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی معروف به «فتا» روز سه‌شنبه هفته گذشته در اطلاعیه‌ای حاوی چندین دستورالعمل برای صاحبان کافی‌نت‌ها اعلام کرد که از این پس استفاده از کافی‌نت‌ها در ایران فقط با کارت شناسایی معتبر، «ترجیحا کارت ملی»، و دادن مشخصات و شماره تلفن ممکن است.

صاحبان کافی‌نت‌ها همچنین موظف شدند در محل کسب خود دوربین مداربسته نصب کنند و تصاویر ضبط‌شده را تا شش ماه نگه دارند تا «امکان بازبینی» آن وجود داشته باشد.

یک‌شنبه هفته گذشته نیز روزنامه روزگار در گزارشی به نقل از يکی از اعضای کميسيون اينترنت انجمن نظام صنفی رايانه‌ای کشور خبر داد که تلاش‌ها برای راه‌اندازی شبکه ملی اينترنت افزايش يافته و قرار است تا دو هفته ديگر اين شبکه ايجاد شود.
XS
SM
MD
LG