لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

بازداشت فاطمه خردمند، احسان هوشمند و سعیدمدنی در یک روز


سعید مدنی
سعید مدنی
سه بازداشت تازه، هر سه در روز شنبه رخ داده است؛ هر سه بازداشت توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته و از محا نگهداری هیچ کدام از بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست.

این همه اطلاعاتی است که در مورد بازداشت‌شدگان روز شنبه منتشر شده است. سعید مدنی و احسان هوشمند، هر دو پژوهشگر اجتمالی ملی-مذهبی و فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار و همسر مسعود لواسانی، زندانی سیاسی پیشین سه تنی هستند که روز شنبه باز داشت شدند اما خبر بازداشت آنها روز یکشنبه انتشار یافت.

آن گونه که رسانه ها از ایران خبر می‌دهند سعید مدنی، از فعالان ملی ـ مذهبی، به همراه همسر خود در خیابان بازداشت شده است. ماموران امنیتی سپس به منزل او مراجعه کرده و پس از چند ساعت بازرسی، کیس و هارد کامپیوترهای آقای مدنی و فرزندانش و نیز تعدادی از جزوات و کتاب‌ها و فیش‌های تحقیقی وی را با خود برده‌اند.
فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار و همسر مسعود لواسانی، زندانی سیاسی نیز ، شنبه شب توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

مسعود لواسانی در مورد شیوه بازداشت همسرش به رادیو فردا گفت:
«فاطمه ازمهمانی برمی‌گشت. از یک جلسه معمولی خانواده این افراد بازداشت شده پس از انتخابات بالاخره به جز سالن ملاقات زندان، با هم ارتباطاتی دارند و گاهی همدیگر را می‌بینند و بالاخره با هم آشنایی پیدا می‌کنند. گویا تولد یکی از بچه‌ها بوده و او هم با بچه به آنجا رفته بودند که وقتی در حال برگشتن به خانه بوده‌اند از همان مبدا او را تعقیب می کرده‌اند و وقتی به منزل برگشتند با فاطمه وارد منزل شدند و حکم بازداشت را نشان دادند و شروع به تفتیش منزل کردند و برخی وسایل مثل رایانه شخصی و تلفن و وسایل مرا هم ضبط کرده و با خودشان بردند.»

هنوز علت بازداشت او اعلام نشده است. احسان هوشمند ، روزنامه نگار فعال ملی-مذهبی نیز به دنبال مراجعه افرادی که خود را مامور مبارزه با مواد مخدر معرفی کرده بودند، بازداشت شده است.

سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند که مأموران با تفتیش گسترده منزل و ضبط کامپیوتر شخصی وی، این پژوهشگر علوم اجتماعی و نویسنده مجله چشم انداز ایران را دستگیر کرده و با خود بردند. احسان هوشمند، ۴۳ ساله، زاده بیجار کردستان و کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی است.

مرتضی کاظمیان، فعال ملی مذهبی ساکن پاریس در پاسخ به این سئوال که آیا بازداشت این سه نفر در آستانه انتخابات مجلس می‌تواند نشانه ای از آغاز موج جدیدی از بازاداشت ها باشد؟ می‌گوید:
«متاسفانه با توجه به در پیش رو بودن انتخابات مجلس دوره نهم که قرار است یک انتخابات ناسالم و فرمایشی باشد و قریب به اتفاق نیروهای سیاسی داخل ایران و خارج کشور آن را تحریم کرده و عدم شرکت خودشان در این انتخابات را اعلام کرده‌اند، و با توجه به بحران مشروعیت نظام سیاسی در ایران و افزایش شکاف ملت- دولت، به نظر می‌رسد که حاکمیت این مسئله را تبدیل به یک معضل امنیتی تبدیل کرده است. و به مثابه یک مشکل امنیتی دارد با رویدادها در جامعه برخورد می‌کند. بیش از پیش در این شرایط فضای سیاسی در ایران در حال انسداد است و دور جدید بازداشت‌ها از همین زاویه قابل پیش‌بینی است و متاسفانه به نظر می‌رسد که بایستی همچنان منتظر تشدید فشارها بر فعالان سیاسی و کنشگران مدنی در ایران باشیم.»

با این که دو تن از بازداشت‌شدگان، سعید مدنی و احسان هوشمند فعالیت‌های سیاسی خود را به عنوان فعالان ملی- مذهبی دنبال می‌کردند، مرتضی کاظمیان معتقد است که فشار بر ملی مذهبی‌ها، از مدت ها پیش از این بازداشت‌ها آغاز شده بود.

مرتضی کاظمیان می‌گوید:
«این فشارها از فردای انتخابات خرداد ۸۸ وجود داشت و افرادی مثل دکتر احمد زیدآبادی، مهندس کیوان صمیمی، بازداشت شدند و چهره‌هایی مثل مهندس عماد بهاور و مهندس طاهری نیز درگیر مسئله حبس و زندان شدند. چند ماه پیش مهندس احمد توسلی بازداشت شدند. آقای دکتر علی رضا رجایی، دکتر مسعود پدرام و چهره‌های دیگری که به نیروهای ملی مذهبی به طور عام نزدیک بودند، مورد تهدید قرار گرفتند. فشارها بر نیروهای ملی-مذهبی از بعد از انتخابات وجود داشته و در مورد آقای مدنی باید بگویم تا آن جایی که من اطلاع دارم در هفته‌های اخیر تهدیدها و فشارهایی از سوی نهادهای امنیتی به ایشان وارد می‌شده است. این فشارها تلاشی بوده است برای اینکه اینها فعالیت خود و کنش خودشان را به صفر برسانند.»

بازداشت این افراد در حالی اتفاق افتاده است که روز یکشنبه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری افرادی به اتهام «جاسوسی» خبر داده و گفته است که این اشخاص قصد «اجرای برنامه‌های آمریکا» در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران را داشتند. از آقای کاظمیان میپرسم آیا می‌توان ارتباطی میان بازداشت این سه تن با این خبر برقرار کرد؟

مرتضی کاظمیان می‌گوید:
«امیدوارم که این پیوند وجود نداشته باشد. چون که اساسا آقای دکتر سعید مدنی و آقای احسان هوشمند هر دو جزو فعالان مدنی و کنشگرانی بودند که دغدغه‌های ملی داشتند.آقای هوشمند یکی از بازتولید کنندگان تاکید بر هویت ملی و تمامیت ارضی بوده و موضوع استقلال ایران را با توجه به پژوهش‌هایی که در حوزه اقوام داشته است، بازتولید کرده است. آقای دکتر مدنی هم یک پژوهشگر کاملا شناخته شده در بحث آسیب‌های اجتماعی و تحولات اجتماعی در ایران بودند. البته تاکیدات آقای مدنی و همین طور تاکیدات آقای هوشمند بر جنبش اجتماعی بعد از انتخابات، منجر به ایجاد این حساسیت شده است. من امیدوارم که نیروهای امنیتی و نهادهای متولی امنیت در ایران واجد این حد از خردورزی باشند که این گونه نیروهای ملی را قربانی پروژه های امنیتی- سیاسی خودشان نکنند و بیهوده با برچسب‌هایی که می‌دانند هیچ کسی آنها را قبول نخواهد کرد، مورد هدف قرار ندهند.»

سعید مدنی از جمله بازداشت شدگان ملی- مذهبی در بازداشت گروهی اسفند ۱۳۷۹ بود.وی پس از تحمل پنج ماه حبس در سلول انفرادی و سپس حدود هفت ماه حبس، به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. احسان هوشمند نیز پیش از این یک بار دیگر در دی ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شده بود.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG