لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

سفر نخست وزیر چین به سه کشور نفت‌خیز برای توسعه همکاری


ون جیابائو، نخست وزیر چین
ون جیابائو، نخست وزیر چین
در حالی که یک مقام آمریکایی به منظور مذاکره با مقام‌های پکن در مورد تحریم صنعت نفت ایران به چین سفر کرده، نخست وزیر چین نیز قرار است به زودی برای گسترش امکانات معاملات نفتی، با مقامات سه کشور عربی دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ون جیابائو، نخست وزیر چین، تصمیم دارد در روزهای آینده با سفری شش روزه به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر و دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه این کشور در مورد توسعه روابط دو جانبه میان چین و این کشورها گفت‌و‌گو کند.

سفر چند روزه نخست وزیر چین به کشورهای نفت‌خیز عربی در حالی صورت می‌گیرد که به دنبال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، چین از سوی واشینگتن تحت فشار قرار گرفته است تا معاملات نفتی خود با ایران را محدود کند.

وزیر خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که آقای جیابائو ضمن دیدار با مقام‌های این سه کشور عربی، در مورد گسترش روابط و «نگرانی‌های مشترک» در مورد مسائل منطقه‌ای به گفت‌و‌گو خواهد نشست.

اگرچه محتوای دقیق این گفت‌و‌گوها مشخص نیست، خبرگزاری رویترز تأکید کرده است که مسئله «همکاری در حوزه انرژی» در این دیدارها به طور حتم مطرح خواهد شد.

از دیگر سو قرار بر این است که تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از چین دیدار و از جمله در مورد اعمال فشارهای بیشتر بر صنعت نفت ایران گفت‌و‌گو کند.

ایالات متحده در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، در جریان تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی، صنعت نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم کرده و خواستار همراهی هم‌پیمانانش با این تحریم‌ها شده است.

پکن حامی قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران بوده، اما همواره مخالفت خود با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را گوشزد کرده است.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از ایران به شمار می‌رود. با این‌حال این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری، میزان خرید نفت از جمهوری اسلامی را کاهش داده است. به گفته چین این اقدام به دلیل «عدم توافق طرفین» بر سر مفاد قرارداد صورت گرفته است.

نخست وزیر چین در حالی به دیدار سه کشور نفت‌خیز عربی می‌رود که به گزارش رویترز عربستان سعودی در حال حاضر مهم‌ترین منبع نفت خام چین به شمار می‌رود.

اگرچه مقام‌های چینی سخنی از امکان انعقاد قراردادهای جدید نفتی به میان نیاورده‌اند، روز یک‌شنبه شرکت نفت سعودی «آرامکو» اعلام کرد که در هفته آینده قراردادی مبنی بر صادرات روزانه «چهارصد هزار» بشکه نفت به چین را نهایی خواهد کرد.

میزان واردات نفت خام چین از عربستان سعودی در طول ۱۱ ماه از سال ۲۰۱۱ میلادی ۴۵.۵ میلیون تن بوده است، رقمی که نشانگر رشد نزدیک به ۱۳ درصدی این معاملات نسبت به سال پیش از آن است.

چین در بازه زمانی ۱۱ ماه از سال ۲۰۱۱ در مجموع روزانه ۱.۱۵ میلیون بشکه نفت خام از سه کشور عربستان، امارات و قطر خریداری کرده است که این میزان یک چهارم مجموع واردات نفتی چین را شامل می‌شود.
XS
SM
MD
LG