لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

چین ارتباط بین معاملات تجاری با برنامه‌ هسته‌ای ایران را رد کرد


مقامات وزارت خارجه چین روز دوشنبه هرگونه ارتباط بین معاملات تجاری آن کشور با برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کردند.

در آستانه سفر تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، به چین که بخشی از سفر وی به کشورهای آسیایی برای جلب حمایت از تحریم صنعت نفت ایران است، معاون وزیر خارجه چین اعلام کرد که معاملات تجاری این کشور با ایران که یکی از فروشندگان عمده نفت است هیچ ارتباطی با برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا از طریق تحریم‌های اقتصادی می‌کوشند حکومت ایران را تحت فشار قرار داده تا غنی‌سازی اورانیوم در برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کند.

رئیس جمهور آمریکا هفته پیش طرح مربوط به تحریم بانک مرکزی و در نتیجه مجازات شرکت‌هایی را که با ایران معاملات نفتی انجام می‌دهند تصویب کرد.

سوی تیانکای، معاون وزیر خارجه چین، در این باره گفت: «معاملات تجاری و نفتی ایران و چین هیچ ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. مسائل گوناگون را نباید با یکدیگر خلط کرد. نگرانی‌ها و منافع مشروع چین باید مورد احترام قرار بگیرد.»

برخی از کار‌شناسان می‌گویند که معاملات نفت و انرژی چین با ایران ممکن است به موضوعی اختلاف‌برانگیز بین پکن و واشینگتن بدل شود.

چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان حدود ۱۱ درصد از نفت خود را در سال گذشته از ایران وارد کرده است. کار‌شناسان معتقدند که بعید است چین از تحریم صنایع نفت ایران حمایت کند، چون یافتن منابع جایگزین برای یک چنین حجم بالایی از واردات نفت در آینده نزدیک «تقریبا محال» است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که حتی برای دولت‌های ژاپن و کره جنوبی نیز که از متحدان آمریکا هستند پذیرش چنین تحریمی بسیار دشوار است. به همین خاطر این دو کشور با آمریکا در حال مذاکره هستند تا برای ادامه واردات نفت از ایران از اجرای این تحریم‌های جدید مستثنی شوند.

کره جنوبی و ژاپن هر یک حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کنند.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت که تمام کشور‌ها از جمله چین باید به طور جدی به دنبال راه‌هایی برای کاهش نیاز خود به نفت ایران باشند تا از این طریق به حکومت ایران نشان دهند که باید قوانین و تعهدات بین‌المللی را رعایت کند.

معاون وزیر خارجه چین ضمن تاکید بر حمایت دولت این کشور از خلع سلاح هسته‌ای و منع توسعه این نوع تسلیحات، این ادعا را که هر کشوری با ایران معامله کند مخارج برنامه‌ هسته‌ای آن را تامین کرده است رد کرد.

وی تاکید کرد که نمی‌توان و نباید هرگونه معامله‌ای با ایران را تحریم کرد، چون چنین وضعیتی رفاه و زندگی مردم عادی آن کشور را به خطر می‌اندازد.
XS
SM
MD
LG