لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۳

واکنش ها در ايران به ترور «معاون بازرگانی» تاسيسات هسته ای نطنز


خبرگزاری ايرنا می گويد که مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سايت نطنز بوده است. وی در سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شيمی از دانشگاه صنعتی شريف فارغ التحصيل شده بود.
خبرگزاری ايرنا می گويد که مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سايت نطنز بوده است. وی در سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شيمی از دانشگاه صنعتی شريف فارغ التحصيل شده بود.
سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، اعضای هيات دولت، نمايندگان مجلس، و شمار ديگری از شخصيت های نظامی و سياسی ايران ترور مصطفی احمدی روشن، یک معاون تاسيسات غنی سازی نطنز، را محکوم کردند.

محمدرضا رحيمی، معاون رييس جمهور ايران، نيز گفته است مصطفی احمدی روشن توسط اسرائيل و کسانی که «مدعی مبارزه با تروريسم هستند» ترور شده است.

رسانه های ايران روز چهارشنبه گزارش دادند که مصطفی احمدی روشن بر اثر انفجار بمبی که به خودروی او چسبانده شده بود، کشته شده است. دو نفر ديگر در اين حادثه مجروح شدند که يکی از مجروحان در بيمارستان جان سپرده است.

يک مقام استانداری تهران گفته بود: اين انفجار در ساعت هشت و ۳۰ دقيقه صبح به وقت تهران رخ داد که در جريان آن «يک موتورسوار با متصل کردن يک بمب مغناطيسی به بدنه پژو ۴۰۵ که حامل سه سرنشين بوده، اين خودرو را منفجر کرد.»

در واکنش به اين ترور محمدرضا رحيمی، معاون رییس جمهوری پيش از ظهر چهارشنبه در جلسه هيات دولت گفته است:« اين اقدام تروريستی به وسيله عوامل رژيم صهيونيستی و کسانی رخ داد که مدعی مبارزه با تروريسم هستند اما در حقيقت راه مبارزه با بشريت و جنبه های شريف انسانی را در پيش گرفته اند تا بدينوسيله دانشمندان را از عرصه خدمت به بشريت خارج کنند.»

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نيز ترور مصطفی احمدی روشن را محکوم کرده و گفته است:«اين روش‌های غيرانسانی را پيگيری و به سازمان‌ها و مسئولان مربوطه شکايت می‌کنيم.»

رامين مهمانپرست اضافه کرده است: «سکوت معنادار کشورهای غربی و حاميان رژيم صهيونيستی در قبال حذف فيزيکی دانشمندان هسته‌ای ایران می‌تواند به معنای همراهی غيرمستقيم و يا احساس اطمينان رژيم صهيونيستی از عدم مقابله جدی توسط ساير کشورها با اينگونه اقدامات تروريستی تلقی شود.»

محمدرضا ميرتاج‌الدينی، معاون پارلمانی رييس جمهور، نيز در واکنش به ترور مصطفی احمدی روشن گفته است: «مراقبت و حفاظت از جان دانشمندان ايرانی بايد بيش از پيش تقويت شود.»

 معاون تاسيسات هسته ای نطنز در انفجار يک بمب کشته شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00


محمدرضا ميرتاج‌الدينی همچنين گفته است: «دستگاه‌های اجرايی، امنيتی و اطلاعاتی کشور فعاليت خود را نسبت به شناسايی عوامل ترور آغاز کرده‌اند و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.»

علی لاريجانی، رييس مجلس نيز در پيامی ضمن محکوم کردن ترور مصطفی احمدی روشن گفته است:« اين اولين بار نيست که استکبار کوردل دست به اين گونه اقدامات بی نتيجه می زند.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، نيز گزارش داده است که نمايندگان نمايندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه در واکنش به ترور اين «دانشمند هسته ای» ايران شعارهای «مرگ بر آمريکا»، «مرگ بر اسرائيل» و «مرگ بر منافق» سر داده اند.

شهاب الدين صدر، نايب رييس دوم مجلس، نيز در سخنانی در صحن علنی مجلس «استکبار جهانی» را عامل اين مقام هسته ای ايران معرفی کرده است.

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران نيز با صدور بيانيه ای، ترور مصطفی احمدی روشن و يکی از همکارانش را محکوم و اعلام کرد: وی «از خدمتگزاران صنعت هسته ای کشور بود.»

محمدرضا نقدی، رييس سازمان بسيج، نيز در واکنش به اين رويداد گفته است:«ترور دانشمندان هسته‌ای و انجام حرکت‌های تروريستی و انفجار در نقاط مختلف، نشان از دست و پا زدن‌های آخر آمريکا و ايادی آن است.»

محمدرضا نقدی همچنین در نامه در واکنش به این حادثه گفته است که مصطفی احمدی روشن در «دوران دانشجويی از مسئولان بسيج دانشجويی و فعالان بسيج دانشگاه صنعتی شريف بوده است.»

گزارش ها حاکی است که دو نفر سوار بر موتور بوده اند و بمبی را به خودرو حامل اين افراد چسباندند. بر اساس اين گزارش، علاوه بر کشته شدن مصطفی احمدی روشن، يک عابر پياده نيز در اين انفجار جان باخته است.

مقام های ايرانی هنوز کشته شدن اين فرد را تاييد نکرده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از يک منبع آگاه که نامش فاش نشده است، گفته که «دو مجروح اين انفجار نيز به بيمارستان های ايرانمهر و رسالت منتقل شده اند.» هويت اين دو نفر اعلام نشده است.

درهمين حال، مدير عامل بيمارستان ايرانمهر به ایرنا گفت: يکی از مجروحان انفجار تهران در این بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

وی اضافه کرده است: اين فرد از ناحيه دست، پا و سينه مورد اصابت ترکش قرار گرفته است که در حال خارج کردن اين ترکش ها هستيم.

وضعيت عمومی اين مجروح «خوب» توصيف شده است.

به گزارش ايرنا، يکی ديگر از مجروحان انفجار روز چهارشنبه در بخش مراقبت های ويژه بيمارستان رسالت بستری است.

طبق اين گزارش، «اين فرد حادثه ديده فاقد سطح هوشياری است و وضعيت تنفسی مناسبی ندارد.»

این در حالی است که خبرگزاری فارس اعلام کرد که يکی از مجروحان اين انفجار، «به رغم تلاش پزشکان، در بيمارستان‌ رسالت تهران به شهادت رسيد.»

خبرگزاری ايرنا می گويد که مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سايت نطنز بوده است. وی در سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شيمی از دانشگاه صنعتی شريف فارغ التحصيل شده بود.

تاسيسات هسته ای نطنز مهمترين مرکز اتمی ايران است که در آن اورانيوم با غنای پايين غنی سازی می شود.

بر اساس اين گزارش، آقای احمدی روشن، «از دانشجويان برجسته در حوزه های علمی و فرهنگی بوده که در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصيل خود در اين دانشگاه، در پروژه ساخت غشاهای پليمری برای جداسازی گازها که برای اولين بار در کشور انجام می شد همکاری داشته است.»

ترور افراد موسوم به «دانشمندان هسته ای» ايران در سال های اخير شدت گرفته و مقام های ايرانی کشورهای اسرائيل و آمريکا را مسئول اين ترورها دانسته اند.

در اوايل آذرماه سال ۱۳۸۹، دو موتور سوار بر روی خودروی حامل مجيد شهرياری، استاد فيزيک، عضو هيات علمی دانشگاه شهيد بهشتی و همچنين محقق جمهوری اسلامی ايران در پروژه سزامی، بمبی سوار کردند که موجب کشته شدن وی شد.

فريدون عباسی دوانی، رييس فعلی سازمان انرژی اتمی، نيز در همان روز در نقطه ای ديگر هدف سوء قصد قرار گرفت ولی از آن جان سالم به در برد.

در دی ماه سال ۱۳۸۸، مسعود علی محمدی، استاد فيزيک دانشگاه تهران، بر اثر انفجار بمب در جلوی منزل مسکونی اش کشته شد.
XS
SM
MD
LG