لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

نگرانی از وضعیت جسمی مهدی خزعلی


مهدی خزعلی
مهدی خزعلی

۱۰ کيلو کاهش وزن، دستی گچ گرفته و چند دندان لق شده حاصل بازداشتی خشونت بار و اعتصاب غذايی ۱۰ روزه است.

خانواده مهدی خزعلی، نويسنده منتقد جمهوری اسلامی که روز پنج شنبه، توانستند با او ملاقات کنند، به راديو فردا گفتند که دکتر مهدی خزعلی در اثر اعتصاب غذا، بيش از ۱۰ کيلو از وزن خود را از دست داده و از شرايط جسمانی مناسبی برخوردار نيست.

به گفته آنها اودر جريان بازداشتش در ۱۹ دی ماه از ناحيه دست دچار شکستگی استخوان شده و دست او را در زندان گچ گرفته اند. پيش از اين همسر آقای خزعلی در مورد برخورد ماموران در زمان بازداشت اقای خزعلی به راديو فردا گفته بود که در زمان بازداشت به سوی همسرش حمله کرده اند و او را با صورت به زمين انداختند.

مهدی خزعلی همان زمان از شکسته شدن استخوان دستش خبر داده بود. آن گونه که خانواده آقای خزعلی می گويند او و يک نفر ديگر در سلولی با ابعاد دو متر در دو متر نگهداری می شود و تا روز ملاقاتش يعنی ۱۰ روز پس از بازداشت از حق داشتن هواخوری محروم بوده است.

خانواده آقای خزعلی می گويند از وی در مدت بازداشت هيچ بازجويی به عمل نيامده و معتقدند که هدف از بازداشت مهدی خزعلی دور نگه داشتن او از جامعه و ممنوع کردن نوشتن برای او است.

خانواده دکتر خزعلی به راديو فردا گفتند که آقای خزعلی برای نوشتن درخواست ملاقات با دندان پزشک تقاضای خودکار کرده است اما حتی برای اين کار نيز ماموران زندان حاضر نشده اند که به او خودکار بدهند. آن گونه که خانوده دکتر خزعلی می گويند يکی از اتهامات او مصاحبه با رسانه های خارجی عنوان شده است.

آقای خزعلی کمی پيش از بازداشتش در گفت و گو با راديو فردا گفته بود با محدود شدن فضای اطلاع رسانی در ايران راهی جز اطلاع رسانی از طريق رسانه های خارج از ايران باقی نمانده است. مهدی خزعلی پيش از اين چهار بار ديگر نيز بازداشت شده بود و در دوره پيشين بازداشتش نيز اقدام به اعتصاب غذا کرد و پس از ۲۵ روز از اين اعتصاب به قيد وثيقه آزاد شد.

ابوالقاسم خزعلی، از روحانيون سرشناس و محافظه کار جمهوری اسلامی از اعمال فرزند خود اعلام برائت کرده است. اما در همين حال مهدی خزعلی بارها تاکيد نموده با همه احترامی که برای پدرش قايل است ، معتقد است که جهاد واجب را نمی‌شود به امر پدر ترک کرد.

با اين که به گفته مسئولان جمهوری اسلامی، هر اقدامی برای تحريم انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی جرم محسوب می شود اما آقای خزعلی در وب سايت خود تاکيد کرده بود «۱۲ اسفند قطعا اولين انتخاباتی خواهد بود که در خانه خواهم ماند و پای هيچ صندوق رأيی حاضر نخواهم شد.»

  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG